Konfirmationsgave - Hvor meget???
Fra : Iben Sindholt

Dato : 05-03-02 12:04

Vi - 2 voksne + 2 børn skal til min mands niece´s konfirmation.
Da dette er 1. af slagsen i familien, er vi meget i tvivl om
gavebeløbets størrelse.
Pigen ønsker sig udelukkende penge, og for ikke at sætte nogen i
forlegenhed, kunne det være rart at høre lidt om andres erfaring med
hensyn til "normaliteter" indenfor pengebeløb.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 05-03-02 12:16

On Tue, 5 Mar 2002 11:03:40 +0000 (UTC), "Iben Sindholt"
<sindholt@post11.tele.dk> wrote:

>Pigen ønsker sig udelukkende penge, og for ikke at sætte nogen i
>forlegenhed, kunne det være rart at høre lidt om andres erfaring med
>hensyn til "normaliteter" indenfor pengebeløb.

Max 350. Det er det vi normalt bruger, afhængig af hvor tæt
vedkommende er i familien. Så hvis vedkommende er "langt ude" i
familien, så giver vi 200.

Mvh. Brian
--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 05-03-02 12:34

I den situation ville vi give mellem 200 og 250 ..... - mindre hvis det var
familen længere ude eller i vennekreds.

Iben

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 05-03-02 12:38

"Iben Sindholt" <sindholt@post11.tele.dk> wrote in message
> [...]
> forlegenhed, kunne det være rart at høre lidt om andres erfaring med
> hensyn til "normaliteter" indenfor pengebeløb.

Det er vist meget normalt at de ønsker sig penge. Og som regel har de også
nogle helt bestemte (store) ting de så vil bruge pengene på... I vores
familie er 750 ikke unormalt, når det er nevø/niece der er tale om og man er
inviteret til festen. Mindre end 4-500 mener jeg ikke man kan være bekendt
som festdeltager med alt betalt.

Michael.

Fra : Nyberg

Dato : 05-03-02 13:58

Da min nevø blev konfimeret sidste år gav vi (manden, sønnen og jeg) ham
1000 kr., han ville købe sig en computer.

Mvh.
malou
Michael Jørgensen <m.jorgensen@fjernmig.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a6296v$l7r$1@newstoo.ericsson.se...

Fra : Morten Thor

Dato : 05-03-02 15:06

I vores familie er der tradition for at give 300,- til en konfirmation.
Tina

Fra : -=temka=-

Dato : 05-03-02 17:09

500 kr er en pæn beløb synes jeg, men det er jo forskellige og afhænge hvor
stor og lille fest er... eller hvis man har ikke så mange er 200-250 kr
fint nok

Karina

Fra : Gitte

Dato : 05-03-02 18:00

Hej

> [...]
>forlegenhed, kunne det være rart at høre lidt om andres erfaring med
>hensyn til "normaliteter" indenfor pengebeløb.

Da vi sidste år var til min mands niece's konfirmation, gav vi 500 kr.

MVH
Gitte

Fra : Dorthe Frederiksen

Dato : 05-03-02 19:04

Jeg synes, 300 kr er fint. Personlig synes jeg gaveræs mv er nået op i nogen
svimlende beløb, jeg ikke kan stå indefor. Det er da fint, hvis nogen vil
give 1000 kr, til den slags, men jeg har i hvert fald ikke råd til at det
bliver normen.

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 06-03-02 16:26

Hej Dorthe
Men normen burde vel være at man først og fremmest ikke giver mere end man
kan, ellers er det da for vildt.
Da jeg var på kontanthjælp var forventningerne også derefter, ligeleds da
jeg læste, nu da jeg er sat familiefar og vi har to gode intekter kan vi vel
så give lidt mere.
Dem vi skal til konfirmation hos har ikke så meget, så det alene kunne vel
være grund til at give lidt ekstra?
KH Kevin

Fra : N.H.A. & L.A

Dato : 05-03-02 20:53

I jeres tilfælde med ialt 4 pers, som er inviteret må 500kr være passende!!!

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 06-03-02 08:44

Hej

> [...]

>forlegenhed, kunne det være rart at høre lidt om andres erfaring med
>hensyn til "normaliteter" indenfor pengebeløb.

Vi skal holde konfrimation i april, "gavelisten" indeholder gaver fra
ca 100 - 3000.

I familen giver vi normalt 500 til mærkedage, og så slår vi os sammen
om den en af de dyre gaver. Vi giver normalt ikke penge men dan min
bror blev 30 fik han 2000 i 25 & 50 øre i en stor krukke ellers
giver vi et gavekort hvis der ikke er nogle ønsker men en meget stor
ting der ønskes penge til.

Jeg mener at man skal give en gave ud fra hvad man har penge til og om
man er inviteret til pølsevongen el. på Skandinavia har ingen
betydning, da dem der holder festen også gør det udfra hvad de har af
penge.

MVH
Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Iben Holst

Dato : 06-03-02 09:41

> [...]
> man er inviteret til pølsevongen el. på Skandinavia har ingen
> betydning, da dem der holder festen også gør det udfra hvad de har af

Super argument !!

Iben

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 06-03-02 13:41

[snip]
> [...]
> man er inviteret til pølsevongen el. på Skandinavia har ingen
> betydning, da dem der holder festen også gør det udfra hvad de har af

Selvfølgelig skal man da tilpasse gaveniveau efter økonomisk formåen. Men
jeg mener bare at hvis man har en familie i konfirmationsalderen på måske en
4-6 stykker (eks. egne børn), og ikke kan finde de 3-5000 det totalt set
løber op i, fordelt over måske 4-6 år (udgift på 500-1250 om året), så
skulle man måske begynde at overveje hvad (eller hvem) man prioriterer.

Jeg synes der er god fornuft i at dagens konfirmander samler sammen til
noget de virkelig brænder for. Og det er jo altså ikke de samme ting, som da
"vores" generation blev konfirmeret, og det er prisniveauet sandelig heller
ikke!!! Det er vel 20-25 år siden de fleste "konfirmandforældre" selv blev,
og priserne er vel ca. 3 doblet siden da. Dvs. at 3.000 var normalt for en
konfirmand dengang, skal i dag modsvares af 9.000, plus at dengang var det
vel knapt så normalt at familien også gav penge som gave.

Dvs. "indkomsten" i dag for en konfirmand er måske 12.000, fordelt over 24
gæster (nærmeste familie og deres koner/kærester/børn) giver - ja ca. 500 pr
person...

Som kommende "konfirmand-forælder" ved jeg godt hvad det koster at holde en
fest, hvis hele familien skal med... Og jeg tror ikke ret mange holder
festen nede ved pølsevognen, hvis jeg skal være ærlig...

Bare min (2)5-øre.
Michael.

Fra : Dorthe Frederiksen

Dato : 06-03-02 17:50

Da jeg blev konfirmeret for nøjagtig 10 år siden fik jeg 1500 i kontanter og
et anlæg til 1000 kr er inflationen virkelig så voldsom eller er forkælelsen
blevet størrere?

Dorthe

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 07-03-02 13:16

"Dorthe Frederiksen" <dorthefrederiksen@mailme.dk> wrote in message
> [...]
og
> et anlæg til 1000 kr er inflationen virkelig så voldsom eller er
[snip]

Nu tog jeg jo faktisk udgangspunkt i 20-25 år siden, hvor de fleste i min
klasse fik mellem 1.500 og 4.000 i kontanter, og derudover gaver. Det var
meget få der faldt udenfor det spænd, og jeg tror egentlig at vi var bredt
repræsenteret, socialt set. Jeg selv fik 800 i kontanter, og så nogle
rimeligt store gaver. Der var vel for omkring 3.500-4.500 ialt.

Med en gennemsnitlig inflation på 4,5% årligt (hvad den rent faktisk har
været ved jeg ikke med sikkerhed, men deromkring gætter jeg på) bliver 3.000
til 8.256 på 23 år.

Jeg tror ikke 9.000 er langt fra dagens gennemsnit, og jeg mener heller ikke
at det har noget som helst med forkælelse at gøre. Inflation er det korrekte
ord.

Mvh
Michael.

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 06-03-02 22:09

On Wed, 6 Mar 2002 13:40:49 +0100, "Michael Jørgensen"
> [...]

>løber op i, fordelt over måske 4-6 år (udgift på 500-1250 om året), så
>skulle man måske begynde at overveje hvad (eller hvem) man prioriterer.

Gemalen er lige blevet arbejdsløs vi har 1 konfrimation vi selv skal
holde i april + 1 fødselsdag så skal vi til 1 konfrimation + 4
fødselsdage, skal vi prioriter havregrød hverdag

>Jeg synes der er god fornuft i at dagens konfirmander samler sammen til
>noget de virkelig brænder for.

Ja men skal det foræres ?

> Og det er jo altså ikke de samme ting, som da "vores" generation blev konfirmeret,

Øhhh hvofor ikke

>Som kommende "konfirmand-forælder" ved jeg godt hvad det koster at holde en
>fest, hvis hele familien skal med... Og jeg tror ikke ret mange holder
>festen nede ved pølsevognen, hvis jeg skal være ærlig...

Ja, det ved de fleste, men ingen siger det skal være det helt store
det var jeg mente med pølsevognen det er jo tros alt ikke det det
drejer sig om eller hvad.........

Mvh
Winnie

Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Nina Hald

Dato : 07-03-02 09:07

Hej.
Jeg ville blive meget forlegen hvis en i min familie med ikke så mage penge
gav mit barn et stort pengebeløb. Og jeg mener at 500 er et stort
pengebeløb, det er halvdelen af hvad vi, to voksne, et barn, to
hverandenweek-end børn og en hund har til mad om måneden.
Jeg giver aldrig mere end 200 kr. men det skal jo så også ses i relation til
hvad gaveniveauet ellers ligger på. Hos os ligger julegaver på omkring 75
kr. og fødselsdagsgaver max. 150 kr.ved købte gaver, hvis det er direkte
penge til fødselsdage er beløbet 100 kr. Og det gælder nevøer og niecer
eller andre med den status. Egne børn får mere, men det afhænger jo af
økonomi.
Da jeg var til konfirmation for 2 år siden fik den unge mand et kamera til
175 kr. Jeg fik det på tilbud men han havde ikke fået det til den ordinære
pris på 350.
Jeg mener vi skal prøve at sænke beløbet der er for mig ingen ide i at lære
unge mennesker at man kan få omkring 12000 for at blive konfirmeret, det er
altså mere end min udbetalte månedsløn, så vil jeg gerne konfirmeres idag.
Og hvad er det for resten lige de får de peneg for, vi stopper jo alligevel
ikke med at give dem jule og fødselsdagsgaver så det er ikke en slags
afslutningsgave, for så var der måske en mening med at beløbet var sat
stort.
Ja min meneing er altså at man må vurdere ud fra sin egen økonomi, at
forældrene stabler en fest på benene har intet med beløbets størrelse at
gøre, festen ville jo være der uanset om I kom som gæster og uanset om I
havde en gave med.
Venlig hilsen Nina Hald.
PS. jeg har lige været til 40 års fødselsdag og der var gave niveauet også
100 kr.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 07-03-02 13:40

"Nina Hald" <ninahald@privat.dk> wrote in message
> [...]
> pengebeløb, det er halvdelen af hvad vi, to voksne, et barn, to
> hverandenweek-end børn og en hund har til mad om måneden.

Vil du påstå at I ikke har mere end 1.000 kr til mad om måneden??? Må jeg
spørge hvad i så lever af?

> [...]
> penge til fødselsdage er beløbet 100 kr. Og det gælder nevøer og niecer
> eller andre med den status. Egne børn får mere, men det afhænger jo af

Ligner tal fra vores egen situation.

> Da jeg var til konfirmation for 2 år siden fik den unge mand et kamera til
> 175 kr. Jeg fik det på tilbud men han havde ikke fået det til den ordinære
> pris på 350.

Fint - niveauet er individuelt pr. familie, det har jeg aldrig anfægtet.

> [...]
er
> altså mere end min udbetalte månedsløn, så vil jeg gerne konfirmeres idag.

Hvorfor i alverden skulle vi dog det? Det er jo ikke for at blive
konfirmeret at de får pengene. Turen i kuirken er trods alt stadig helt
frivillig, idet de fleste i dag overlader beslutningen (vejledt naturligvis)
til barnet selv. Festen og gaverne kan sagtens holdes alligevel, og det
tilbud mener jeg alle burde ha'. Ellers risikerer man jo netop at "købe"
nogle medlemmer af folkekirken.

> [...]
> ikke med at give dem jule og fødselsdagsgaver så det er ikke en slags
> afslutningsgave, for så var der måske en mening med at beløbet var sat

Har du nogensinde hørt udtrykket "velkommen i de voksnes rækker". Der følger
både rettigheder og ansvar med det at blive konfirmeret For det første
ansvaret for for første gang SELV at tage stilling til de spørgsmål der blev
stillet ved dåben, og som gudmoderen i bedste mening besvarede for en. For
det andet følger også alt det der med at man selv skal til at sørge for sig,
og der er nogle gode gaver jo et klap på skulderen til "den unge mand", og
et signal om at han altid kan regne med en. Men du mente måske nærmere hvad
DU får for den gave...:-\

> [...]
> forældrene stabler en fest på benene har intet med beløbets størrelse at
> gøre, festen ville jo være der uanset om I kom som gæster og uanset om I

Tjae, det er selvfølgelig rigtig nok. Men min gave til konfirmanden vil alt
andet lige også være en støtte til forældrene (der vil være ting som de så
ikke skal købe til sønikke - seng, computer, skrivebord) - forældre som
netop spenderer en formue på at holde en fest. I mine øjne er der lidt
byttehandel over en konfirmation. Udgifter til fest - fest med god mad -
Gaver til konfirmanden - færre udgifter til konfirmand. Cirklen er
sluttet...

Mvh
Michael.

Fra : Dorthe Frederiksen

Dato : 07-03-02 18:30

Vi lever altså 3 voksne mennesker for 1400 om måneden

Fra : Kevin & Tina

Dato : 10-03-02 10:21

> Fra: "Dorthe Frederiksen" <dorthefrederiksen@mailme.dk>

> Vi lever altså 3 voksne mennesker for 1400 om måneden
>
> Dorthe
Snip

Kære Dorthe
Det ville jeg gerne kunne, vil du gerne skrive lidt om det her evt. i en ny
tråd, da det vist bliver off-topic i denne?
Vi er to voksne og en baby, og hvis jeg ud fra min viden om ernæring skal
have det til at hænge smmen kan jeg ikke få det under kr 3000
VH Kevin

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 07-03-02 13:23

"Winnie Henriksen" <winnie@bitnisse.dk> wrote in message

> Gemalen er lige blevet arbejdsløs vi har 1 konfrimation vi selv skal
> holde i april + 1 fødselsdag så skal vi til 1 konfrimation + 4
> fødselsdage, skal vi prioriter havregrød hverdag

Klart - de fleste er vist på havregrød ind i mellem

> Ja men skal det foræres ?

Det er vist det man gør med gaver, er det ikke?

> Øhhh hvofor ikke

- Hvor mange konfirmander har ikke deres egen cykel den før konfirmationen?
- Hvor mange konfirmander har ikke deres eget stereoanlæg?
- Hvor mange konfirmander har ikke mobiltelefon?

Jeg tror det er meget få der ikke har alle tre ting, og cykel og stereoanlæg
var "hotte" gaver da jeg blev konfirmeret.

> Ja, det ved de fleste, men ingen siger det skal være det helt store
> det var jeg mente med pølsevognen det er jo tros alt ikke det det
> drejer sig om eller hvad.........

Det er OGSÅ festen det drejer sig om. Hvis der ikke er noget at fejre,
skulle man måske ikke lade sig konfirmere, dat det jo så sker under falske
forudsætninger. Det må IKKE være for gaverne, og det må IKKE være for festen
at man LADER sig konfirmere, men det er trods alt væsentlige dele af
begivenheden. Hvad husker du bedst - turen i kirken, eller samværet med
familien til festen?

Mvh
Michael.

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 07-03-02 20:01

On Thu, 7 Mar 2002 13:22:43 +0100, "Michael Jørgensen"
<michael.jorgensen@ted.ericsson.dk> wrote:

>Klart - de fleste er vist på havregrød ind i mellem

Nix hade det

>Det er vist det man gør med gaver, er det ikke?

Jeg mente hvis de brænder for det giver det større glæde ved selv at
gøre en indsats, og jeg mener ikke at en tur i kirken det.

> [...]
>
>Jeg tror det er meget få der ikke har alle tre ting, og cykel og stereoanlæg
>var "hotte" gaver da jeg blev konfirmeret.

Jeg havde en cykel det havde stort set alle ikke en ny racer men en
god gammel min far havde malet til mig <snøft> stereoanlæg har jeg
aldrig arvet men jeg købte en radio med båndoptager men for penge jeg
tjente da jeg var 15, og mobil det tror jeg ikke eksisterede

Jeg ved ikke hvad der er "hotte" men her hjemme er det smykker, 1
pc'spil, fladskærm, dolk, liggeunderlag o.sv. hun har et arvet anlæg
og en cykkel, men ingen mobil det er et princip. Da hun lavede
gavelisten rådgav jeg så der både er dyre gaver men også en del der
ligger på 100 - 150 alt sammen noget hun ønsker sig.

> [...]
>at man LADER sig konfirmere, men det er trods alt væsentlige dele af
>begivenheden. Hvad husker du bedst - turen i kirken, eller samværet med

Det spurte du den forkerte om jeg var nemlig FPF'er (kristnespejder)
så præsten kendte jeg ret godt, der var fanebære og ca 15 fra kredsen
med telegrammer så vi var ved kirken ca 1 timer bagefter, feste jo den
var da god men ikke det jeg huske som det "største" ved dage

Undskyld men jeg er nok ikke som fler tallet der, og mener at det
handlingen i kirken det hanler om og at festen og gaverne er en
"tillægs gevinst" og derfor kan den bedste gave godt være den dyre el.
den billige.

MVH

Winnie

Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 08-03-02 08:57

[snip]

> Jeg mente hvis de brænder for det giver det større glæde ved selv at
> gøre en indsats, og jeg mener ikke at en tur i kirken det.

Enig - men nu er der ikke så mange 13-årige på arbejdsmarkedet i dag - det
er vist noget med at man SKAL være mindst 13 før man må bære en avis eller
sådan noget. Så det er ikke så meget man kan nå at spare op før
konfirmationen.

[snip]
> [...]
> aldrig arvet men jeg købte en radio med båndoptager men for penge jeg
> tjente da jeg var 15, og mobil det tror jeg ikke eksisterede

Hvad enten man kan li' det eller ej, så må man forholde sig til dagens
standard, og ikke hvordan det var for 10-15-20-25 år siden. Med mindre man
vil udstille sit barn som "ham/hende der har sådan nogen stramme forældre".

> [...]
> gavelisten rådgav jeg så der både er dyre gaver men også en del der
> ligger på 100 - 150 alt sammen noget hun ønsker sig.

Hvem har hun arvet cykel fra? Man skal passe på med at lade nr. 2 og nr. 3
arve alting - de kommer til at føle sig som nr. 2 og nr. 3 i
voksenlivetogså, og det er jo ikke meningen. Tror det så er bedre at nr. 1
også får brugte ting (hvilket kan være fint nok)

Der skal ad også være gaveønsker i 100-200 kr. klassen - det er formentlig
ikke alle gæster der er onkel eller moster.

> [...]
> med telegrammer så vi var ved kirken ca 1 timer bagefter, feste jo den
> var da god men ikke det jeg huske som det "største" ved dage

Jeg var somænd FDF'er dengang, men det er ikke ensbetydende med at kirken er
det vigtigste. Det var bestemt ikke for mig.

> [...]
> handlingen i kirken det hanler om og at festen og gaverne er en
> "tillægs gevinst" og derfor kan den bedste gave godt være den dyre el.

Ja og nej. Handlingen i kirken må ikke betinge gaverne og festen. Med mindre
man vil ha' en masse "pseudo-kristne" konfirmander, dvs. konfirmander der
ikke tror en bønne alligevel... Det er ligesom om "hvis du vil ha' gaver, så
skal du svare på de her spørgsmål på den her måde" lyder lidt hult, ikke?

Selvfølgelig er der en (teoretisk) mulighed for at den bedste gave var den
billigste. Men jeg tror måske nok at flertallet af "de bedste gaver" hørte
til i den dyre ende.

Michael.

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 08-03-02 18:55

On Fri, 8 Mar 2002 08:56:48 +0100, "Michael Jørgensen"
> [...]

>er vist noget med at man SKAL være mindst 13 før man må bære en avis eller
>sådan noget. Så det er ikke så meget man kan nå at spare op før

Jeps men de fleste får lommepenge, jule- og fødselsdagsgave samt kan
der falde lidt af fra ældre slægtninge ved besøg, min nevø ønskede sig
kun gavekort til en bestemt forretning til jul og fødselsdag samt
gemte 2/3 af sine lommepenge for at få noget udstyr til sin pc, og da
han købte det mgl han ca 200 dem fik han så af sin mor så det kan
lade sig gøre.

> [...]
>vil udstille sit barn som "ham/hende der har sådan nogen stramme forældre".

Jamen alle børn kommer og siger "alle de andre" og når det kommer til
stykket jamen så er det jo ikke "Alle" men en el. to. Det er ikke for
at dreje tiden tilbage men at få dem til at sætte pris på ting for det
gør de fleste ikke ....

>Hvem har hun arvet cykel fra?
Den er ikke arvet hun har en helt ny tre hjulet cykkel købt og betalt
af hjælpemidelkontoret (hun har et bevægelses handicap)

> [...]
>voksenlivetogså, og det er jo ikke meningen. Tror det så er bedre at nr. 1
>også får brugte ting (hvilket kan være fint nok)

Hun er nr. 1, og den lille arver kun ting hun vil have tøj bliver gemt
og når hun så har størelsen kikke vi på det og så tager hun det hun
vil have, andre ting kan hun stort set ikke arve da det er specielt.

>Jeg var somænd FDF'er dengang, men det er ikke ensbetydende med at kirken er
>det vigtigste. Det var bestemt ikke for mig.

Det syntes jeg er søndt, men ok presten betyder også meget.

> [...]
>skal du svare på de her spørgsmål på den her måde" lyder lidt hult, ikke?

Jeps, mine brødre er tvillinger og den ene ville konfrimeres men de
anden var ikke sikke på hvad han ville, mine forældre havde den
indstilling at så fik han ingen fest (det viste han ikke) men der blev
diskuteret meget i familien og han mente så at han kunne stå inde for
det og blev konfrineret. De fortalte så han at hvis han ikke var
blevet konfrimeret ville han ikke havde fået en fest. Det diskuter vi
stadig rigtigheden af og jeg bakker mine forældre op (engang
skal jo være den første)

Mvh

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Iben Holst

Dato : 08-03-02 08:54

Hej !

> 4-6 stykker (eks. egne børn), og ikke kan finde de 3-5000 det totalt set
> løber op i, fordelt over måske 4-6 år (udgift på 500-1250 om året), så
> skulle man måske begynde at overveje hvad (eller hvem) man prioriterer.

Jeg ved ikke om det er korrekt, men ud af disse sætninger opfatter jeg det
som om man tilsyneladende ikke sætter konfirmanderne ret højt, hvis man ikke
finder disse penge - eller flere ??!! Hvis ikke jeg kan være noget for en
konfirmand uden jeg bøsser en masse penge i en gave, så vil jeg slet ikke
tage imod invitationen !!

Og jeg vil også sige, at jeg vil til enhver tid vil sørge for mit herhjemme
først, inden jeg begynder at smide med pengene til andre !!

Jeg vil ikke til at arbejde en vis del ud af bukserne for at have så mange
penge til gaver, som du åbenbart mener man bør have og give gaver for, for
at vise man holder af en person . Jeg skulle arbejde ikke så lidt endda, for
der skal også være til de 7-8 bryllupper der også er inden for de 4-6 år og
ligeså de 5-6 runde fødselsdage inden for samme tidsrum, for ikke at glemme
de 15 almindelige fødselsdage vi skal til hvert eneste år blandt venner og
familie .......

Iben

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 08-03-02 10:27

Jeg tilføjer lige det du så bekvemt snippede fra mit indlæg:

> [...]
> konfirmand uden jeg bøsser en masse penge i en gave, så vil jeg slet ikke

Denne tråd startede med spørgsmålet "...er vi meget i tvivl om
gavebeløbets størrelse.
Pigen ønsker sig udelukkende penge, og for ikke at sætte nogen i
forlegenhed, kunne det være rart at høre lidt om andres erfaring med
hensyn til "normaliteter" indenfor pengebeløb."

Jeg forholder mig til DET spørgsmål, og mener at man sætter nogen i
forlegenhed, hvis man tropper op med gaver i den størrelsesorden som Nina
Hald nævner. Der er ikke tale om at jeg mener man SKAL finde disse penge
"eller flere", udelukkende hvad jeg tror forventningen fra konfirmand og
familie er. Har familien ikke 750 til konfirmandgave, så kan konfirmanden jo
ikke få 750, vel?!!

> Og jeg vil også sige, at jeg vil til enhver tid vil sørge for mit
herhjemme
> først, inden jeg begynder at smide med pengene til andre !!

Jeg tror heller ikke der er nogen der taler om at "smide med pengene".

> Jeg vil ikke til at arbejde en vis del ud af bukserne for at have så mange
> penge til gaver, som du åbenbart mener man bør have og give gaver for, for
> at vise man holder af en person .

Igen - jeg har ingen mening der går ud på at man kun kan holde af en person
hvis man giver store gaver. Det er DIN fortolkning, og derfor: Dig om det.
Det er jo dit valg og din prioritering.

Nå.

Michael.

Fra : Cl@us

Dato : 07-03-02 19:27

> [...]
> forlegenhed, kunne det være rart at høre lidt om andres erfaring med
> hensyn til "normaliteter" indenfor pengebeløb.

I vores familie aftaler vi et bestemt beløb. Det kunne i også gøre da
din søster eller bror jo skal give jeres børn gaver en dag .

Hilsen Claus

Fra : Stine

Dato : 08-03-02 22:54

> [...]
> forlegenhed, kunne det være rart at høre lidt om andres erfaring med
> hensyn til "normaliteter" indenfor pengebeløb.

Jeg ved ikke, hvad "normen" er nu til dags. Da jeg blev konfirmeret for ca.
15 år siden, fik jeg 500 kroner fra de fleste i familien, men noget helt
andet er, at den cykel & det stereoanlæg jeg købte, forlængst er borte, mens
den flotte armlænke jeg fik af min moster stadig hænger på min arm. Om det
kostede mere eller mindre end 500, har jeg ingen anelse om!

Måske I kunne overveje, at hvis alle andre kommer med penge, kunne I give
noget til varigt minde?

/Stine

Fra : Iben Sindholt

Dato : 19-03-02 11:37

Jeg takker for svarene - som jeg i øvrigt kan se har skabt en helt
utilsigtet debat!
Jeg synes selv at have sorteret i svarene, og har dannet mig et indtryk
af hvor normen befinder sig.

Venligst
Iben