hvordan får man sendmail til at exec en ph~
Fra : Johnnie Gjedved

Dato : 26-01-01 21:14

Jeg prøver på at få php og sendmail til at arbejde sammen..
Ideen er at man skal kunne sende en mail til en email adresse, som så
udfører et php script.. Det virker også fint, med nedenstående eksempel. Men
jeg kan ikke få den til pipe selve mailen videre til php filen..
Kan det overhovedet ikke lade sig gøre, eller skal det gøres på en anden
måde?
Det er en redhat 6.2 det kører på. med php4..

fra aliases filen:
---
mailexe: | "/usr/local/bin/php /tmp/mailexe.php"
---

---

Johnnie "Blade" Gjedved
Freeside Design

http://spilzonen.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 26-01-01 21:26

Johnnie Gjedved skrev:

> Jeg prøver på at få php og sendmail til at arbejde sammen..
> Ideen er at man skal kunne sende en mail til en email adresse, som så
> udfører et php script..

Jeg har sjovt nok samme problem (dog med Postfix i stedet for
Sendmail), så jeg venter spændt på et svar. Hvis jeg skriver

navn: "|/sti/til/script.php"

får jeg et svar tilbage fra Postfix om, at kommandoen døde med status
1. Skriver jeg derimod

navn: "|/usr/local/bin/php /sti/til/script.php"

får jeg et svar tilbage, der siger, at kommandoen døde med status 255.
Det skal siges, at filen kan køres af alle og ikke giver nogen fejl,
hvis man kører den alene.

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 27-01-01 00:09

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.epostadresse@eksempel.dk> wrote in message
> [...]

Potentiel sikkerhedsbrist.

> [...]
>
> får jeg et svar tilbage, der siger, at kommandoen døde med status 255.
> Det skal siges, at filen kan køres af alle og ikke giver nogen fejl,

Har du prøvet :

navn: "|/usr/local/bin/php -f /sti/til/script.php"

....nu ved jeg ikke lige hvordan I har sat det op, men alle nyere versioner
af Sendmail tillader ikke at man piper til et program i f.eks. .forward
filen som man kunne i gamle dage.
Istedet skal man bruge procmail og en .procmailrc fil.
Procmail er så vidt jeg erindrer installeret & identificeret per default i
de fleste Linux distributioners Sendmail setup, ellers kommer her lige et
udklip fra en gammel mail (godtnok til Tru64 unix, men det er stort set det
samme uanset platform) :

Installeret Procmail (tar xvf procmail.tar; cd procmail-*; make; make
install; make install-suid)

Konfigureret Sendmail til at kalde /usr/bin/procmail ved mail fremfor
/bin/mail ved at ændre/udkommentere følgende i /var/adm/sendmail/sendmail.cf
:

Mlocal, P=/bin/mail, F=SlsDFMmnu, S=10, R=20, A=mail -r $g -d $u

....til :

Mlocal, P=/usr/bin/procmail, F=SAw5:|/@glDFMPhsfn, S=10/30, R=20/40,
T=DNS/RFC822/X-Unix, A=procmail -Y -a $h -d $u

....og efterfølgende genstartet Sendmail (/sbin/init.d/sendmail stop/start).

Herefter har jeg lavet følgende i /usr/users/smsmail/.procmailrc :

SUBJECT=`formail -xSubject:`
:0 c
|~smsmail/sendsms.sh $SUBJECT

Samt lavet scriptet /usr/users/smsmail/sendsms.sh :

#!/bin/sh
bin/origo -d /dev/tty01 -p TELEFONNUMMER -c sendsms -m "$SUBJECT"

TELEFONNUMMER skal så blot erstattes med GSM nummeret til hvem der nu har
vagt.

Som det muligvis fremgår så er ovenstående løsning beregnet til at sende
alarmer (fra HP OpenView) som SMS beskeder. Alarmteksten står i subject af
hver mail. bin/origo er et lille C program jeg har lavet. Det connecter til
et GSM modem på serielporten og sender SMS beskeden.

Procmail kan desuden en masse andet sjovt såsom at flytte mails rundt til
diverse mailboxes afhængig af hvem de kommer fra eller hvad der står i dem
o.s.v.

l8r/Jspr

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 27-01-01 00:22

Jesper Frank Nemholt skrev:

> "Jonas Koch Bentzen" <ingen.epostadresse@eksempel.dk> wrote in message

> Potentiel sikkerhedsbrist.

Hvorfor? Stort set alle postlisteservere a la Majordomo benytter da den
metode.

> Har du prøvet :
>
> navn: "|/usr/local/bin/php -f /sti/til/script.php"

Får stadig et "Command died with status 255"-brev smidt tilbage i
hovedet af Postfix.

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 27-01-01 00:46

> Hvorfor? Stort set alle postlisteservere a la Majordomo benytter da den
> metode.

Jeg skrev også potentielt. Er løsningen lavet korrekt kan den være ganske
sikker.
Det er som regel en god idé at køre det som en uprivilegeret bruger, og hvis
man bruger input til at styre hvad der senere foregår, så er det en meget
god idé at have en klar definition af hvad der er korrekt syntaks og hvad
der ikke er. Dette lyder nemt, men er det ikke altid.
Så vidt jeg husker er der en glimrende forklaring på problemstillingerne i
dokumentationen til SUDO (som giver upriviligerede brugere lov til at udføre
ting som root). SUDO har problemet i udstrakt grad (fordi SUDO eksekverer de
ting brugeren skriver).... hvis SUDO's check ikke virker kan det gå rigtig
meget galt.

l8r/Jspr