RedHat up2date
Fra : news.sektornet.dk

Dato : 05-03-02 09:42

Jeg har et par spørgsmål i absolut "newbies" klassen, men jeg håber der er
en, der vil hjælpe alligevel.

For et par måneder skiftede jeg Windows/Linux Red Hat 7.2 på min
hjemmecomputer. Efter lidt startproblemer er jeg blevet så begejstret for
Linux at Windows er sendt på "pension". De ganske få Windows-programmer, jeg
er nødt til at bruge køres gennem Windows98/Win4Lin. Det fungerer udmærket.

Selv om sikkerhed og lukning af sikkerhedshuller måske ikke er så stort et
problem på Linux som i Windows verdenen, så prøver jeg at holde lidt øje
med, hvad der opdages af "huller", og hvad der kommer af opdateringer for at
lukke hullerne. Det er svært i Linuxverdenen, hvor der hele tiden kommer
nyt.

En af grundene til at jeg valgte Red Hat 7.2 var "programmet" up2.date. Her
hvor min Red Hat 7.2 ikke er mere end 2-3 måneder gammel, viste up2date at
der var opdaterede versioner til en meget, meget lang stribe af pakker
(inklusiv kernen). Jeg valgte at opdatere alt det som up2date foreslog -
også kernen. Der skulle downloades over 300 Mb pakker, der så efterfølgende
(næsten) automatisk blev installeret uden spørgsmål. Alt i alt tog
operationen ca. 3-4 timer. Efter opgraderingen bootede jeg med bævende
hænder Linux med den nye kerne. DET VIRKEDE SGU, men det var ikke på grund
af min indsats.

Var jeg heldig?
Skal man være forsigtig med "up2date" uden selv at sætte sig ind i, hvad der
laves på Linux´en?
Står Red Hat som en vis garant for at opdateringerne er "stabile"?

Rydder up2date op efter sig? Sletter den gamle pakker, så der ikke ligger
masser af gamle pakker på computeren? Hvor placerer up2date pakkerne der
skal opdateres og rydder den op efter sig?

Jeg har nu ikke færre end tre kerner:

1. En kerne tilpasset Win4Lin (den er jeg nødt til at beholde)
2. Den oprindelige kerne fra installations CD (den behøver jeg vel ikke
mere?)
3. Den nye der kom med opdateringen (jeg har afprøvet mail, Samba, Abiword
og de cd-brænder - og det virker med den nye kerne).

Kan jeg ikke bare slette de gamle kerner/gamle pakker? Hvordan sletter man i
det hele taget gamle kerner?

Jo, jo det rejser mange spørgsmål at være Linux newbie, men jeg vil blive
glad for lidt hjælp.

Venlig hilsen

Lars Joergen

Fra : Martin Andersen

Dato : 05-03-02 10:00

news.sektornet.dk wrote:

> [...]
> med, hvad der opdages af "huller", og hvad der kommer af opdateringer for
> at lukke hullerne. Det er svært i Linuxverdenen, hvor der hele tiden

Det kan blive et stort problem også i Linux verdenen, hvis man ikke
holder sig opdateret.

> [...]
> alt tog operationen ca. 3-4 timer. Efter opgraderingen bootede jeg med
> bævende hænder Linux med den nye kerne. DET VIRKEDE SGU, men det var ikke

Nej, det var du ikke. Jeg har opdateret 2 Redhat 7.2 boxe med up2date, uden
problemer. Efter en kerne opgradering kan man lige checke /etc/grub.conf
eller /etc/lilo.conf for at se om filen er opdateret.
> Skal man være forsigtig med "up2date" uden selv at sætte sig ind i, hvad
> der laves på Linux´en?
> Står Red Hat som en vis garant for at opdateringerne er "stabile"?
Ja, altså man kan næppe få erstatning fra Redhat hvis maskinen bliver
smadret, men det er klart i Redhat's interesse at up2date virker, specielt
for deres virksomhedskunder.

> Rydder up2date op efter sig? Sletter den gamle pakker, så der ikke ligger
> masser af gamle pakker på computeren? Hvor placerer up2date pakkerne der
> skal opdateres og rydder den op efter sig?

ja, den sletter pakkerne efter sig. Man kan sætte update til at ikke slette
rpm pakker efter installering.

> [...]
> og de cd-brænder - og det virker med den nye kerne).
>
> Kan jeg ikke bare slette de gamle kerner/gamle pakker? Hvordan sletter man

hvis du laver en rpm -qa | grep kernel ,får du en liste over de
installerede kerner. Så vil jeg tro at du kan slette dem med rpm -e
kernelnavn. Hold øje med /etc/lilo.conf eller /etc/grub.conf og kør evt.
/sbin/lilo bagefter.

Hilsen Martin.

Fra : news.sektornet.dk

Dato : 05-03-02 11:03