grafikkort/processor ob bundkort ?
Fra : Jakob H K

Dato : 05-03-02 07:32

Jeg skal for første gang til at investere i en pc. Jeg havde tænkt mig
følgende muligheder:

ECS K7S5A / LAN eller SOLTEK SL-75DRV4
amd xp1500+ (eller Duron 1000)
seagate barracuda IV
geforce 4 mx440 eller geforce 2 mx400
256 ddr ram
En eller anden støjsvag cpu blæser (forslag modtages meget gerne)
MACRON ATX STRØMFORSYNING 300 W P4

Prisen har betydning hvorfor jeg overvejer et ecs kort, geforce mx 400
og duron processor. Jeg er dog i tvivl om hvordan man får mest for
pengene. Jeg har overvejet duron processoren for at få råd til geforce4
mx440 kortet, men er lidt i tvivl om hvordan man opnår en rimelig
balance mellem grafikkort og processor, bud herpå modtages med kyshånd.

HVor stor forskel er det på duron og xp+ processorene ?

Det er vigtigt for mig at få en lydsvag maskine, er macron et
anderkendt/støjsvagt mærke ?

Hvad med cpu blæser, er der nogen der kan anbefale en, jeg har læst at
der ikke er så megen plads på ecs kortet.

Endelig er det vigtigt for mig at maskinen er stabil, er der forskel
mellem soltek og ecs på det punkt ?

Det blev til en ordentlig smøre, men det er også en helt ny verden for
mig

ps: jeg har overvejet at købe det hele hos shg, hvad er jeres erfaringer
med dem (andre forslag modtages

Venlig hilsen

Jakob Højer Kristensen

Fra : Jan Linneberg

Dato : 05-03-02 18:12

hej jeg har lige et enkelt forslag til dig, og det er at du helt sikkert
skal tage en Athlon XP processor fremfor en Duron, der er stor forskel i
ydelsen. Jeg har desværre ingen erfaring med de bundkort du nævner så der
kan jeg ikke hjælpe dig.
mvh Jan

Fra : Rasmus Holm Møller

Dato : 06-03-02 09:41

"Jakob H K" <ingen@mail.dk> wrote in message
> ECS K7S5A / LAN eller SOLTEK SL-75DRV4
Solrek er et rigtig godt og stabilt kort.
ECS har ikke så mange faciliteter i BIOS.

> amd xp1500+ (eller Duron 1000)
Helt klart XP. Spar hellere lidt længere tid end styrt ud og køb Duron.

> seagate barracuda IV
Fint valg.

> geforce 4 mx440 eller geforce 2 mx400
Hvad med Palit GeForce 3 Ti 200. Billig, hurtig, og kan overclokkes.

> 256 ddr ram
OK

> En eller anden støjsvag cpu blæser (forslag modtages meget gerne)
Thermal Take Silent Viking. 21dBA. 335,-
Læs en test her:
http://www.tweakup.dk/guider/koelerguide/koelere/silentviking.htm

> MACRON ATX STRØMFORSYNING 300 W P4
Fin strømforsyning, og Ultra Low noise.

> Det er vigtigt for mig at få en lydsvag maskine, er macron et
> anderkendt/støjsvagt mærke ?
Hvilket kabinet skal du have?
Hvis du skal have nyt, så kan du få CED incl. lownoise forsyning.

> ps: jeg har overvejet at købe det hele hos shg, hvad er jeres erfaringer
> med dem (andre forslag modtages
Kun positive erfaringer, men de har nogle gange travlt så forbered dig
hjemmefra.

Mvh.
Rasmus

Fra : Jakob H K

Dato : 06-03-02 18:54

> ECS har ikke så mange faciliteter i BIOS.

Grunden til jeg overvejer ecs er at det er 400 kr billigere inkl
netkort. Inderst inde ville jeg hellere have et soltek, men så vidt jeg
kan se har ecs fået nogle ganske glimrende anmeldelser så kan jeg bruge
de ekstra penge på et grafikkort. Hvis kortet er ustabilt/dårligt vil
jeg selvfølgelig ikke have det, derfor vil jeg meget gerne have nogle
meldinger fra folk der har det

> Helt klart XP. Spar hellere lidt længere tid end styrt ud og køb Duron.

Det tror jeg du har ret i

Pga økonomi bliver jeg nok nødt til at starte op med min gamle IBM.

> Hvad med Palit GeForce 3 Ti 200. Billig, hurtig, og kan overclokkes.

Men er et sådant kort ikke meget dyrere. Jeg har set et geforce4 mx 440
til 995 kr.

> [...]
> Fin strømforsyning, og Ultra Low noise.
>

> Hvis du skal have nyt, så kan du få CED incl. lownoise forsyning.

Jeg skal have et nyt kabinet, men de erfaringer jeg har haft er at man
overhovedet ikke kan regne med kabinetter der angiver sig selv som
værende lownoise. Er denne ced ligeså støjsvag som macron'en ?

Fra : Lars-Michael Lunde

Dato : 07-03-02 02:49

> Jeg skal have et nyt kabinet, men de erfaringer jeg har haft er at man
> overhovedet ikke kan regne med kabinetter der angiver sig selv som
> værende lownoise. Er denne ced ligeså støjsvag som macron'en ?

Jeg har selv lige samlet en maskine for en, og til den maskine valgte jeg et
CED-kabinet - nærmere bestemt et Comfort med 300 Watt strømforsyning. Den
strømforsyning er simpelthen genial - godt nok er det et dyrt kabinet, men
strømforsyningen siger ikke et kvæk, samtidig med at kabinettet er i en
rigtig god kvalitet.
I mit tilfælde blev det også kombineret med en Barracuda IV harddisk og en
Silent Viking. Resultatet er maskine, hvor nogenlunde det eneste tegn på at
den er tændt er lyset i powerknappen.

MVH
Lars