umount af lokalt home
Fra : Kristian Sørensen

Dato : 05-03-02 01:10

Hej!

Hvordan kan jeg unmounte /home på et lokalt system. Hvis jeg prøver, får
jeg blot at vide at den er busy... :-/

Jeg sidder som root, og den eneste bruger på maskinen. Sagen er at jeg
har smidt windows ud, og vil have joined de to partitioner.

Umiddelbart er der vel ingen problemer i det, andet end tage kopi af
alle data, køre en fdisk på disken, oprette filsystem og mounte det igen.

Er der nogle der lige kan hjælpe med /home-problemet?

Mvh.
Kristian.

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 05-03-02 01:25

Kristian Sørensen wrote:

> Hvordan kan jeg unmounte /home på et lokalt system. Hvis jeg prøver, får
> jeg blot at vide at den er busy... :-/

Hvis du kører freebsd, eller Solaris nyere end version 7, kan du
afmontere med 'sudo umount -f /home' (fra 'man -s1M umount'):

-f Forcibly unmount a file system.

Without this option, umount does not allow a file sys-
tem to be unmounted if a file on the file system is
busy. Using this option can cause data loss for open
files; programs which access files after the file sys-
tem has been unmounted will get an error (EIO).

Ellers kan du med 'fuser /home' se hvilke processer der har fat i kataloget,
slå dem ihjel, og så afmontere filsystemet på normal vis:

[olmic@braun] > fuser /home/olmic
/home/olmic: 24443c 24431c 24071c
[olmic@braun] > ps -ef | grep 24431
olmic 24431 24429 0 01:21:14 pts/1 0:00 -tcsh
[olmic@braun] >

--
power-lusers (read: running latest and greatest from Freshmeat,
insecure at extreme, owner does everything logged in as root cause