Cdrom vil ikke mounte.
Fra : Jørn Jeppesen

Dato : 04-03-02 22:02

Hej alle.

HJÆLP

Efter at have snuset lidt til Linux de seneste år, har jeg nu bestemt mig
til at bruge Linux.
Jeg har installeret RedHat 7.2 og alt er gået fint (næsten).
og jeg er kommet på nettet.
MEN, jeg kan ikke mounte mit cd-drev. (som jeg installerede fra)
Når jeg klikker på mit cd-drev får jeg beskeden:

mount:/dev/cdrom er ikke en gyldig blokenhed.

Jeg har prøvet alt, hvad jeg kunne finde frrem til.

Er der nogen der kan hjælpe?

Venlig hilsen
JJ
joern@email.dk

Fra : enrique

Dato : 04-03-02 22:21

Yello

On Mon, 04 Mar 2002 22:01:37 +0100, Jørn Jeppesen wrote:

> klikker på mit cd-drev får jeg beskeden:
>
> mount:/dev/cdrom er ikke en gyldig blokenhed.
>
> Jeg har prøvet alt, hvad jeg kunne finde frrem til.
>
> Er der nogen der kan hjælpe?

Hvor sidder dit cdrom drev? altså på hvilken controller, er det master
eller slave osv.

Prøv at skrive dette i en consol:

ls -l /dev/cdrom

det skulle gerne være et link til /dev/hd(et eller andet, f.eks. c) hda
er den første enhed på første controller, hdb er anden enhed (slave) på
første controller.

prøv f.eks. at skrive (som root): mount /dev/hdc /mnt/cdrom -t iso9660

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre < enrique AT obel DOT auc DOT dk >

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 04-03-02 22:42

On Mon, 4 Mar 2002 22:01:37 +0100, "Jørn Jeppesen" <joern@email.dk>
wrote:

>mount:/dev/cdrom er ikke en gyldig blokenhed.

depmod -ae

og derefter mounter du så dit drev.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Ove Lie

Dato : 06-03-02 21:47

"Stefan Bruhn" <devnull@bruhn.tk> skrev i melding

> depmod -ae
>
> og derefter mounter du så dit drev.

Nydelig.

Takk fra en norman med de samme problemene.

-Ove