Trådløs netværk
Fra : Søren Lund

Dato : 04-03-02 21:03

Hej

Jeg har 2 stationære PC' en bærbar Pc'er og en en bærbar Powebook fra Apple
(Mac). Jeg vil gerne have dem i netværk så jeg kan dele filer mellem dem,
samt bruge min 1 mbit ADSL forbindelse.

Jeg vil gerne have frihed til at placere mig hvor jeg vil i huset og har
derfor tænkt på at æave et trådløst netværk. Er der nogen der har
erfaringere med det ?.
Har kigget lidt på den nye Airport fra Apple som jo fungere fint sammen med
Apple produkter. Er der nogen der har prøvet at koble denne Airport sammen
med PC'er ?

Søren

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-03-02 21:39

"Søren Lund" <4668950m001@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
Apple
> (Mac). Jeg vil gerne have dem i netværk så jeg kan dele filer mellem dem,

Der skulle ikke være noget problem i netværk mellem pc og mac. Bare at
hardware passer i maskinerne

> [...]
med
> Apple produkter. Er der nogen der har prøvet at koble denne Airport sammen

Uden at have prøvet det i praksis, eller kender til apple produktet... Så
skulle alle "802.11b" enheder kommunikere med hinanden... Det vil sige at du
kan blande mellem apple og pc produkter... Fx hvis man kan få en billigere
baseenhed end den airport fra apple. Som desuden ser rimelig cool ud.. Men
sikkert er røvdyrt...

Jeg ville nu købe fx en Linksys gateway, eller router. Kommer an på din ADSL
type.... Og så købe et kort som passer til apple, og et til pc´en... fx en
ORiNOCO/Avaya PC Card, Gold, 128bit RC4

Atså,, du skal have et accesspoint.. Enten med eller uden router. og desuden
et pc kort til både pc´en og mac´en.... så skulle du være kørende.. Men du
skal dog også have en switch eller hub, til at koble: adsl, accesspoint,
stationærepc´ere sammen... altså en 5 port switch er nok.

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 04-03-02 23:17

On Mon, 4 Mar 2002 21:02:40 +0100, "Søren Lund"
<4668950m001@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Er der nogen der har prøvet at koble denne Airport sammen
>med PC'er ?

Ja, det er der mange der har prøvet.
Jeg er ikke en af dem, men ved at der sidder en Orinoco indeni, så du
skulle ikke have nogen problemer overhovedet.
--
Per K. Nielsen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-03-02 16:15

> [...]

> Jeg vil gerne have frihed til at placere mig hvor jeg vil i huset og har
> derfor tænkt på at æave et trådløst netværk. Er der nogen der har

Ja, det er en stor behagelighed. En bærbar computer bliver endnu mere
anvendelig end tidl.

> Har kigget lidt på den nye Airport fra Apple som jo fungere fint sammen med
> Apple produkter. Er der nogen der har prøvet at koble denne Airport sammen
> med PC'er ?

Airport fungerer 100% med alle WI-FI certificerede produkter. (Det er
selv WI-FI certificeret.) Men som der står skrevet i et andet indlæg, så
findes der billigere PC-agtige alternativer, som så til gengæld også
fungerer med Mac'en. Selv har jeg både haft en af de gl. airport baser,
som faktisk var billige da de kom på markedet, og nu har jeg fået den
nyeste (hvide) version, som ikke er helt så konkurrencedygtig i pris.
(men fælles for begge airport baser er at de dækker et "jævnt pænt"
areal.)

Jeg har læst mig til at netgears billigste accesspoint skulle kunne
opdateres med firmware fra Linksys, som sku' give den roaming og 128 bit
krypterings muligheder. Den er billig - se bl.a. www.proconsult.dk.

Martin