Folkeskolen - klage?
Fra : Allan Larsen

Dato : 04-03-02 18:47

Hej

Jeg vil bare lige høre hvor man kan klage over en Folkeskole?
Og det skal ikke være til selve Kommunen Det er ikke særligt smart at man
skal klage til Kommunen over en af deres egne skoler)-Det er det samme som
at sætte ræven til at vogte høns

Hvad er rækkefølgen at man kan klage til?
Den sidste er vel undervisningsministeren (hvis den ikke er sparet væk?)

Allan

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 04-03-02 19:21

"Allan Larsen" <alfra@private.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal klage til Kommunen over en af deres egne skoler)-Det er det samme som

Ja på samme måde som man jo heller ikke vil klage til f.eks. en chef i Bilka
hvis man har fået en dårlig behandling af en kasseassistent

> Hvad er rækkefølgen at man kan klage til?

Har kommunen i henhold til forvaltningsloven pligt til at svare på.

> Den sidste er vel undervisningsministeren (hvis den ikke er sparet væk?)

Det er hun ikke.

Det korte af det lange er at det kommer an på, hvad det helt konkret er du
vil klage over. Er det skolens beliggenhed eller er det en konkret hændelse
eller en navngiven lærer.

Som udgangspunkt starter en klage ved skoleinspektøren. Han er så også, i
henhold til samme lov, forpligtet til at behandle klagen. Mener du det ikke
er sket ordentligt kan du klage videre til skoleforvaltningen, og du har
også altid muligheden for at kontakte et skolebestyrelsesmedlem.

Men igen - det kommer an på hvad der skal klages over.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Michael Døj

Dato : 06-03-02 00:42

SNIP
> Det korte af det lange er at det kommer an på, hvad det helt konkret er du
> vil klage over. Er det skolens beliggenhed eller er det en konkret
hændelse
> eller en navngiven lærer.
SNIP

Tja, de relle årsager til klagen bør vel altid ligge til grund for
valget af den instans, som klagen rettes til.
Da jeg for år tilbage blev overfaldet af en fuld lærer, som var
i færd med at bryde ind i mine forældres ejendom, meldte jeg
det til politiet. De havde det letteste telefonnummer! :)

Egentlig burde mine forældre og jeg vel også have informeret
personens arbejdsplads (folkeskole), men jeg fik helt ondt af
vedkommende, da denne efter en tur i detentionen sad hjemme
ved ægtefællen og tudede de rødsprængte øjne ud af hovedet.

Yderligere, hverken var, eller er jeg bekendt med de potentielle
sanktionsmuligheder som en skoleinspektør/-bestyrelse kan gøre
brug af, når en sådan episode udspiller sig uden for arbejdstid
og -sted.
Rimeligvis bør en sådan episode, til trods for genialiteten heri,
vel ikke få indflydelse på en persons muligheder for at udføre sit
erhverv.
Ligesom en episode med spirituskørsel heller ikke umiddelbart
fik konsekvenser for adgangen til at udøve sit eksisterende erhverv
for skoleinspektøren på Humlehaveskolen i Vollsmose.

Analogien i mit eksempel burde være tydelig, men det skal understreges,
at det ikke under nogen omstændigheder bør tolkes som en accept af
spirituskørsel!
Med venlig hilsen / Best regards
Michael Døj
6700 Esbjerg

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 06-03-02 00:51

"Michael Døj" <doej@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i færd med at bryde ind i mine forældres ejendom, meldte jeg
> det til politiet. De havde det letteste telefonnummer! :)

Det var vist også det rigtige sted.

> [...]
> fik konsekvenser for adgangen til at udøve sit eksisterende erhverv
> for skoleinspektøren på Humlehaveskolen i Vollsmose.

Jeg ved snart ikke. De har vel begge sat deres værdighed overstyr. For
tjenestemandsansatte er værdighedsbegrebet væsentligt i ansættelsen. For os
andre er det forhåbentligt også vigtigt, omend mere uformelt.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Michael Døj

Dato : 08-03-02 00:19

SNIP!
> [...]
os
> andre er det forhåbentligt også vigtigt, omend mere uformelt.

Udelukkende baseret på din i øvrigt fornuftige kommentar ovenfor
vil jeg tillade mig at antage, at du ikke er lærer. Det er jeg heller
ikke selv.
Jeg kan dog ikke lade være med at fundere over din vurdering af
værdighedsbegrebet for tjenestemandsansatte. Værdighed er vel
en yderst subjektiv og personligt unik betragtning. Det, der er værdigt
for den ene er det ikke nødvendigvis for den anden.
Selvfølgelig vil en homogen befolkningsgruppe i et vist omfang have
et fælles værdisæt, der på nogle områder resulterer i en konsistent
opfattelse af værdighed, men der vil stadig være forskelle og undtagelser.

Årsagen til denne betragtning er, at føromtalte individ stadig tumler
rundt og laver ganske mærkværdige ting under markant påvirkning af
div. drikke. Nogle synes tilsyneladende, at dette er OK, personen er
stadig ansat på samme skole. Andre, herunder mig selv bliver forargede.

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 08-03-02 00:39

> [...]
> Udelukkende baseret på din i øvrigt fornuftige kommentar ovenfor
> vil jeg tillade mig at antage, at du ikke er lærer. Det er jeg heller

Jamen det er jeg altså

> [...]
> et fælles værdisæt, der på nogle områder resulterer i en konsistent
> opfattelse af værdighed, men der vil stadig være forskelle og undtagelser.

Det har du naturligvis ret i. Men det er ikke så meget min vurdering, ordet
værdighed fandtes i lov om tjenestemænd i folkeskolen og folkekirken (den
hed noget i den retning) evt. tilhørende cirkulærer eller bekendtgørelse.

> [...]
> div. drikke. Nogle synes tilsyneladende, at dette er OK, personen er
> stadig ansat på samme skole. Andre, herunder mig selv bliver forargede.

Jeg kender selvfølgelig ikke den sag, men umiddelbart finder jeg det
oprørende.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Michael Døj

Dato : 08-03-02 02:08

> Jamen det er jeg altså

Hovsa, min fejltagelse, beklager :)

SNIP

> [...]
> hed noget i den retning) evt. tilhørende cirkulærer eller bekendtgørelse.

OK, ny viden for mig, tak for det.

> Jeg kender selvfølgelig ikke den sag, men umiddelbart finder jeg det
> oprørende.

Tja... Har egentlig mere ondt af personen.

Fra : Svend Pedersen

Dato : 18-03-02 16:51

> ordet
>
> OK, ny viden for mig, tak for det.

Bekendtgørelse af lov om tjenestemænd nr 678 af 17. september 1998:

§ 10. Tjenestemanden skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der
gælder for hans stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig
til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 08-03-02 00:44

> [...]
> en yderst subjektiv og personligt unik betragtning. Det,
der er værdigt
> for den ene er det ikke nødvendigvis for den anden.

[cut]

Det handler om, hvad der i almindeligt omdømme anses for at
være "uforenelig med ens stilling som lærer" eller noget i
den dur. Det er en gammel regel for tjenestemandsansatte, at
de kunne risikere at fortabe job, anseelse og pension, hvis
de opførte sig på en sådan måde, at de vakte forargelse, var
til offentlig spot - fortsæt selv.
I dag er reglerne måske ikke ophævet for
tjenestemandsansatte lærere, men der er dog lempet på
tingene.
At det er uklogt hvis en lærer i lokalsamfundet begår
tyverier eller fulder sig med vold til følge, er indlysende,
men en lærer med et alkoholproblem kan man ikke uden videre
blot fyre - der er en vis beskyttelse af selv en sådan
person, og derfor skal skolerne sørge for en slags
alkoholpolitik (det er faktisk et krav i mange kommuner -
det ved min sikkerhedsrepræsentant vist bedre ) -

Men der skal altså alvorlige ting til, førend man kan fyre
en lærer blot fordi denne har fået en tår over tørsten.
Sålænge manden passer sit arbejde og i det hele taget
fungere som han skal på sit job, så kan du ikke komme efter
ham og få ham fyret som lærer, fordi han overskrider dine
forargelighedsgrænser.

--
ahw

Fra : Michael Døj

Dato : 08-03-02 02:15

SNIP

Også tak til dig for informationerne om de særlige,
eksplicitte regler for tjenestemænd.

> [...]
> fungere som han skal på sit job, så kan du ikke komme efter
> ham og få ham fyret som lærer, fordi han overskrider dine

Nej, heldigvis. Det var jo netop det, jeg forsøgte at
tilkendegive i slutningen af mit oprindelige indlæg.

Fra : Rømer

Dato : 14-03-02 09:55

Michael Døj <doej@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c87f568$0$1751$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> div. drikke. Nogle synes tilsyneladende, at dette er OK, personen er
> stadig ansat på samme skole. Andre, herunder mig selv bliver forargede.

Blot en enkelt kommentar - idet jeg beklager det noget bedagede svar!
Er det værdigt at diskutere en om ikke navngivet så dog tydeligt
identificeret person i en nyhedsgruppe?

Jeg må tilstå, at det vækker min forargelse!

Leo

Fra : Dorte Olesen

Dato : 17-03-02 12:32

Helt ærligt!
Vil du klage over Den danske Folkeskole!
Eller vil du klage over én bestemt skole?
Henvend dig til skolen eller den pågældende lærer!
Jeg har også tit lyst til at klage over folkeskolen; men det er, tror jeg,
af en anden grund end dig.
Jeg er nemlig underviser i Den danske folkeskole!

Hilsen
Dorte

Allan Larsen <alfra@private.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c83b365$0$18442$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...