Støj fra PSU
Fra : Rune Sørensen

Dato : 04-03-02 15:10

Hey

Jeg har installeret en papst 12 dB blæser i min strømforsyning og en
silverado på min cpu på min cpu. Det gør at min pc er utrolig stille.. Der
er dog en enkelt støjkilde tilbage som jeg ikke helt kan gennemskue hvordan
jeg fjerner. Min strømforsyning "summer" nærmest - det er ikke
blæserrelateret, men simpelthen en direkte summen - nogen der kender
"problemet"?

VH
Rune

Fra : Rasmus R

Dato : 04-03-02 15:36

Kender godt dit problem.
det er en spole i din strømforsyning der larmer spole-støj
det kommer fordi en PSU til en PC er en Switch Mode strømforsyning
dvs. at for at lave 12 og 5v så switcher den 220~VAC ned til 12v og 5v
under denne proces vil dert være en masse frekvenser som kan skabe lyde

du kan eventuel prøve at gi nogle af spolerne noget epoxy lim jeg giver
ingen garenti for det
eller prøve at købe en anden PSU kunne lyde til en billig PSU eller en
gammel brugt PSU du har.

Mvh
Rasmus R.
Zoofys Elektronikværksted
Århus Universitet

Fra : Thf

Dato : 04-03-02 20:42

> [...]
>dvs. at for at lave 12 og 5v så switcher den 220~VAC ned til 12v og 5v
>under denne proces vil dert være en masse frekvenser som kan skabe lyde
Kan du måske fortælle mig hvorfor den medfølgende blæser
på min Aopen virker fint, men larmende.
Men, når jeg påsætter en Pabst 19 dB
så vil Pabst'en ikke kører rundt?
Aopen psu'en, er i forvejen en
Lownoise(he he, men lyder som en jetjager) udgave.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Rune Sørensen

Dato : 04-03-02 22:02

Tjae, da jeg monterede min papst, skar jeg bare de to ledninger til den
blæser som var der i forvejen, og satte de to nye på - altså den sorte til
den sorte ledning og den hvide til den hvide :) Det oplevede jeg ikke
rigtigt nogle problemer ved... Muligvis er du kommet til at vende den
forkert?? Den skal vendes sådan, at mærkatet kan ses på den anden side af
kabinettet, altså gennem gitteret...

Det er også en low-noise version jeg har - vi har måske det samme kabinet :)

Vh
Rune

Fra : Leony

Dato : 05-03-02 12:35

> rigtigt nogle problemer ved... Muligvis er du kommet til at vende den
> forkert?? Den skal vendes sådan, at mærkatet kan ses på den anden side af
> kabinettet, altså gennem gitteret...

Det burde vel ikke have noget at sige.
Jeg har vendt min blæser omvendt af hvad den var fra fabrikken den kører da
fint.
Jeg vil også gætte på at den er tilsluttet forkert (fedt at der så kun er en
mulighed tilbage, det letter fejlsøgningen )

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Thf

Dato : 05-03-02 16:37

> [...]
>Jeg vil også gætte på at den er tilsluttet forkert (fedt at der så kun er en
>mulighed tilbage, det letter fejlsøgningen )
Det er lige meget, jeg har prøvet begge ledninger, blæseren burde så bare
kører den anden vej, ikke. Men den roterer slet ikke.
Måske jeg skulle checke den på værkstedet, den kunne jo være brændt af.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Nano**

Dato : 05-03-02 17:54

> [...]
> kører den anden vej, ikke. Men den roterer slet ikke.
> Måske jeg skulle checke den på værkstedet, den kunne jo være brændt af.

har også lige købt en 12 dB Papst til PSU'en. Med mig var det den røde og
blå ledning der skulle sidde i stikket (den røde mod blæseren)
--
Nano**
ICQ#123531873

Fra : Leony

Dato : 06-03-02 11:57

> [...]

> kører den anden vej, ikke. Men den roterer slet ikke.
> Måske jeg skulle checke den på værkstedet, den kunne jo være brændt af.

Så vil jeg umiddelbart sige at der er noget i vejen med blæseren.
Ledningerne er plus og minus. Disse skal forbindes med plus og minus på din
strømkilde ellers virker det ikke, du kan ikke bestemme hvilken vej blæseren
skal rotere, kun ved fysisk at vende blæseren.

Fra : Chingachgook

Dato : 04-03-02 20:11

der kan jo også komme en summen fra din HD.. bare et forslag

//Chingachgook

Fra : Rune Sørensen

Dato : 04-03-02 22:03

ja, den summer skam også, det er dog blevet meget mindre efter jeg hang den
op i elastikker...

Jeg kan vist roligt garantere for at jeg har fået lokaliseret støjen til at
være lige netop i PSU'en - har prøvet at koble alle andre enheder fra :)

VH
Rune