Nyeste test af bolignet-aarhus' kapacitet
Fra : kc

Dato : 04-03-02 12:42

Hej Alle!

Prøvede lige tptest på http://www.iis.se/tptest/

Bolignet-aarhus kom til følgende hastigheder:

TCP
Send 1,93 Mbit/s
Modtagelse 6,32 Mbit/s

UDP
Send 9,71 Mbit/s
Modtagelse 9,57 Mbit/s

KC

Fra : Pelle Gøeg

Dato : 04-03-02 15:30

> TCP
> Send 1,93 Mbit/s
> Modtagelse 6,32 Mbit/s
>
> UDP
> Send 9,71 Mbit/s
> Modtagelse 9,57 Mbit/s
Bare man boede i aarhus...

Kan du ikke lave en test imellem 2 eller flere computer på bolignettet? Så
vi kan se hvordan det interne net kører...

/Pelle

Fra : Ikaro

Dato : 04-03-02 21:34

"Pelle Gøeg" <no@man.has.been.here> wrote in message

> Bare man boede i aarhus...

bare flytte her over til Aalborg.. vi har Stofanet
:D

> Kan du ikke lave en test imellem 2 eller flere computer på bolignettet? Så
> vi kan se hvordan det interne net kører...
>
> /Pelle

-------
Ikaro

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 04-03-02 22:21

Stofanet sucks. Alt meget nede i forhold til oppe.

Mvh
Thomas

Fra : Jens

Dato : 04-03-02 23:40

"Pelle Gøeg" <no@man.has.been.here> skrev i en meddelelse

> Bare man boede i aarhus...

Hvorfor det ? I flg. nogle så er Bolignet-Aarhus jo en underskudsforretning
der snart går nedenom og hjem

Jens

Fra : kc

Dato : 05-03-02 13:18

Hvorfor det ? I flg. nogle så er Bolignet-Aarhus jo en underskudsforretning
> der snart går nedenom og hjem

Der er vist langt større risiko for at du går nedenom og hjem

KC

Fra : Jens

Dato : 05-03-02 16:15

"kc" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor det ? I flg. nogle så er Bolignet-Aarhus jo en
underskudsforretning

> Der er vist langt større risiko for at du går nedenom og hjem

Enig, men der er jo nogen som mener at bare en udbyder tilbyder billig
Internet adgang, så går udbyderen nedenom og hjem en kort tid.

Jens

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 05-03-02 16:17

In article <ki5h8.1266$Mc.69247@news010.worldonline.dk>, Jens wrote:

> Enig, men der er jo nogen som mener at bare en udbyder tilbyder billig
> Internet adgang, så går udbyderen nedenom og hjem en kort tid.

Der tror jeg du har misforstået noget. Der er stor forskel på at gå
nedenom og hjem og på ikke at tjene penge på et produkt. Se fx på
Tiscalis udtalelser her for nylig.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Machine-Independent, adj.:

Fra : Simon Skals

Dato : 05-03-02 17:35

It seems Jens wrote:
>Enig, men der er jo nogen som mener at bare en udbyder tilbyder billig
>Internet adgang, så går udbyderen nedenom og hjem en kort tid.

Nej, der er nogen, som mener, at man ikke kan tjene penge på
billigt internet med høj båndbredde.

Og når man ikke kan tjene penge på et givent produkt, så må man
enten dække omkostningerne eller gå nedenom og hjem.

Derfor lever Bredbåndsbolaget stadigvæk: De fik en stor pose
penge, da de var lige ved at gå bankerot, men lur mig om ikke
deres produkt (billigt internet med høj båndbredde) stadig er en
dundrende underskudsforretning.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jan

Dato : 08-03-02 00:53

> [...]
> penge, da de var lige ved at gå bankerot, men lur mig om ikke
> deres produkt (billigt internet med høj båndbredde) stadig er en

Der er masser af underskudsforretninger i DK. Alle ADSL-udbydere f.eks.

/Jan

Fra : Simon Skals

Dato : 08-03-02 10:02

It seems Jan wrote:
>Der er masser af underskudsforretninger i DK. Alle ADSL-udbydere f.eks.

Du ved ikke, hvad du taler om.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Simon Skals

Dato : 08-03-02 10:10

It seems Simon Skals wrote:

>Du ved ikke, hvad du taler om.

Og hvis jeg lige skal uddybe: ADSL-markedet er trængt, ja, men så
er der den med gyngerne og karrusellerne.

Bredbåndsbolaget har (så vidt jeg ved) endnu ikke haft succes med
value adds, der skal give penge i kassen, og er der kun tale om
tilsætning, når man sælger 10 Mbps for få hundrede kroner om
måneden.

Diverse by- og bolignet kan få samme problem, hvis de afskaffer
telefonien som mulig indtægtskilde; jeg tror ikke, at udlands-
telefonien i sig selv kan financiere flatrate indlandstelefoni og
internet, når man ser på, hvor beskeden den månedlige ydelse er.

Hvis det var så let, så havde DIXA Net haft 100.000 kunder i dag.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jesper Skriver

Dato : 08-03-02 10:08

On Fri, 8 Mar 2002 00:52:58 +0100, Jan wrote:

> Der er masser af underskudsforretninger i DK. Alle ADSL-udbydere
> f.eks.

Jeg kender mindst et firma som tjener penge på ADSL

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Karsten Andersen

Dato : 08-03-02 12:47

08 Mar 2002 09:07:51 GMT, skrev Jesper Skriver, på 10 linier, i
<slrna8gvr7.8c6.harvest@freesbee.wheel.dk>, :

>Jeg kender mindst et firma som tjener penge på ADSL
Tjener TDC penge allerede nu?
selv om de har dyrt udstyr på meget små centraler..
Men ok hvis den udgift ikke er fuldt ud med i regnskabet, kan alle vel
have overskud.

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : Jan

Dato : 08-03-02 13:47

...og det er ??

Fra : Jesper Skriver

Dato : 08-03-02 13:49

On Fri, 08 Mar 2002 12:47:27 +0100, Karsten Andersen wrote:
> 08 Mar 2002 09:07:51 GMT, skrev Jesper Skriver, på 10 linier, i
><slrna8gvr7.8c6.harvest@freesbee.wheel.dk>, :

> Tjener TDC penge allerede nu?

Ja.

> selv om de har dyrt udstyr på meget små centraler..
> Men ok hvis den udgift ikke er fuldt ud med i regnskabet, kan alle vel
> have overskud.

Alle virksomheder afskriver udstyr over en vis årrække.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Simon Skals

Dato : 08-03-02 13:55

It seems Jesper Skriver wrote:

>Ja.

Net eller Internet?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jesper Skriver

Dato : 08-03-02 14:37

On Fri, 8 Mar 2002 12:54:55 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:

> Net eller Internet?

ADSL forretningen som helhed.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jan

Dato : 08-03-02 14:16

> Ja.

Desværre. Det gør de ikke !

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 08-03-02 14:22

In article <a6adk8$94r$1@sunsite.dk>, Jan wrote:

> Desværre. Det gør de ikke !

Og det ved du bedre end hr. Dyremose?

--
Andreas Plesner Jacobsen | The more the merrier.

Fra : Jan

Dato : 09-03-02 11:20

> Og det ved du bedre end hr. Dyremose?

Jeg har set tallene for det, vi tjente ikke på ADSL sidste år, vi satte til
!

Muligt at Teledanmark A/S tjente penge som hovedkoncern men vi gjorde ikke

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-03-02 11:33

"Jan" <jan@zumma.dk> skrev i en meddelelse
> Muligt at Teledanmark A/S tjente penge som hovedkoncern men vi gjorde
ikke

Arbejder du i firmaet og udtaler dig officielt? (vi..)
I så fald ville det nok være en ide fx at stave navnet rigtigt. Tele
Danmark er med mellemrum og stort D

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jan

Dato : 09-03-02 23:50

> ikke
>
> Arbejder du i firmaet og udtaler dig officielt? (vi..)
> I så fald ville det nok være en ide fx at stave navnet rigtigt. Tele
> Danmark er med mellemrum og stort D

Det er da ligemeget hvem jge udtaler mig som !

TDC Internet tjente ikke penge på ADSL sidste år. Punktum !

Flere stavefejl ?

/Jan

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-03-02 00:33

> Det er da ligemeget hvem jge udtaler mig som !

Nej, det er da ret interessant om det er en privat udtalelse eller om
TDC Internet kommer med en officiel udtalelse.
Du kan evt læse gruppens fundats på www.usenet.dk

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jan

Dato : 10-03-02 00:39

> Nej, det er da ret interessant om det er en privat udtalelse eller om

Nogen gange så tror jeg at folk som dig og Gert i keder jer.
I bruger mere tid på at brokke jer over at folk qouter forkert og spørger i
forkerte nyhedsgrupper, end på at svare på egentlige spørgsmål.

/Jan

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-03-02 00:44

> I bruger mere tid på at brokke jer over at folk qouter forkert og
spørger i
> forkerte nyhedsgrupper, end på at svare på egentlige spørgsmål.

Kan du underbygge den påstand?

Hvorfor svarer du ikke på mit spørgsmål?
Har du læst www.usenet.dk ?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jan

Dato : 10-03-02 13:09

> spørger i
>
> Kan du underbygge den påstand?

Hold da **** !
Du er værre end først antaget....jesus, mon der er håb for dig ??

> Hvorfor svarer du ikke på mit spørgsmål?
> Har du læst www.usenet.dk ?

Nej, jeg havde travlt med www.eb.dk
Jeg skal nok se om jeg kan nå forbi usenet en dag

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-03-02 13:15

> Hold da **** !
> Du er værre end først antaget....jesus, mon der er håb for dig ??

Kan du evt svare på mine spørgsmål istedet for at kaste med mudder?

> Nej, jeg havde travlt med www.eb.dk
> Jeg skal nok se om jeg kan nå forbi usenet en dag

Gider du gøre det inden du skriver igen?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jan

Dato : 10-03-02 13:53

> Kan du evt svare på mine spørgsmål istedet for at kaste med mudder?

Næppe !

Fra : Morten Boysen

Dato : 10-03-02 10:08

"Jan" <jan@zumma.dk> wrote in message news:a6e3k9$sud$1@sunsite.dk...
> TDC Internet tjente ikke penge på ADSL sidste år. Punktum !

Fantastisk argument! Stående ovationer herfra!

--
Morten Boysen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 10-03-02 10:35

On Sat, 9 Mar 2002 23:49:57 +0100, Jan wrote:

> TDC Internet tjente ikke penge på ADSL sidste år. Punktum !

Det kan jo ikke undre med den udgifts politik, som TDC Internet har ført
indtil for nyligt.

Ligeledes lader det til at BB|ADSL er mere populært en NetExpress,
hvorfor TDC Internet kun tjener penge på at sælge Kundeservice, Mail,
News osv. til TDC Tele Danmark

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jan

Dato : 10-03-02 13:08

> TDC Internet tjente ikke penge på ADSL sidste år. Punktum !
>
> Det kan jo ikke undre med den udgifts politik, som TDC Internet har ført
> indtil for nyligt.

Det vil jeg så lade være ubesvaret. Det skyder langt over noget jeg har med
at gøre.

> Ligeledes lader det til at BB|ADSL er mere populært en NetExpress,
> hvorfor TDC Internet kun tjener penge på at sælge Kundeservice, Mail,
> News osv. til TDC Tele Danmark

Ja, og det samme om denne her.
Jeg svarede egentlig bare på at VI (Uha, kommer Martin nu efter mig igen ?)
ikke tjente penge på min arbejdsplads i 2001 på ADSL.

HVORFOR vi ikke gjorde skal jeg ikke udtale mig om. For det ved jeg ganske
enkelt ikke.

Og til Martin : det er da meget muligt at vi udtaler os som privat-personer
herinde (og selvfølgelig gør jeg det) men vi har dog nogen viden i kraft af
vores job.
Og jeg er TDC-ansat, også selvom jeg sidder i Hasle og ikke på OPA !

/Jan

Fra : Jesper Skriver

Dato : 10-03-02 14:55

On Sun, 10 Mar 2002 13:07:38 +0100, Jan wrote:

> [...]
>
> Ja, og det samme om denne her. Jeg svarede egentlig bare på at VI
> (Uha, kommer Martin nu efter mig igen ?) ikke tjente penge på min

Det er muligt det ved jeg ikke - jeg ved at TDC koncernen som helhed
tjente penge på ADSL i 2001, og det var hvad jeg udtalte mig om,
hvorefter du kom farende og sagde det var noget vrøvl.

> HVORFOR vi ikke gjorde skal jeg ikke udtale mig om. For det ved jeg
> ganske enkelt ikke.

Hvorfor det så er en ide at tie stille ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : kc

Dato : 08-03-02 17:53

> Enig, men der er jo nogen som mener at bare en udbyder tilbyder billig
> Internet adgang, så går udbyderen nedenom og hjem en kort tid.

Tjah, det er jo som man ser det. Imidlertid er der også væsensforskel på
ADSL og Bolignet-Aarhus' løsning. Bolignet-Aarhus' løsning er langt
billigere, når hele boligkomplekser skal kobles på internettet. Derudover er
ADSL langsommere...

Bolignet-Aarhus kræver ikke specielle modemer eller dyre teknikker i øvrigt.
Derimod kræves der trækning af nye kabler. Prisen for kabeltræningen bliver
fordelt over et antal år.

Det er formentlig derfor Bolignet-Aarhus er så meget billigere end ADSL.
Derudover bliver løsningen så billig fordi man ved at samle den almindelige
telefontrafik kan undgå, at alle skal betale abonnement til TeleDanmark - i
stedet betaler man kun abonnement for de linjer, man maximalt kommer til at
benytte samlet - hvilket efter sigende skulle være ganske lavt! Samme teknik
bruges i firmaer, hvor man jo ikke betaler et telefonabonnement for hver
enkelt linje, men derimod betaler for x antal linjer - svarende til det
maximale antal, man har brug for.

I Oslo findes der et tilsvarende net
(http://www.usit.uio.no/it/stud/studentbynett/), hvoraf et "Fjellbirkeland"
bl.a. har fungeret siden 1992. Her er udgiften på ca. 80 kr. om måneden.
Systemet har åbenbart også været så billigt i drift, at man har kunnet
tilbyde folk at ringe gratis til resten af Oslo efter kl. 17.00.

I øvrigt er det klart at prisen altid vil blive højere hos TeleDanmark - de
skal jo gives adgang til hver en flække ude på landet, selvom de pågældende
selv har valgt at bo på landet!!

Ligeledes dækker bolignet-aarhus jo kun forholdsvis store boligkomplekser,
hvilket yderligere reducerer prisen. Derudover betales prisen over huslejen,
så de adminstrative omkostninger kommer helt i bund.

KC

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-03-02 11:35

> Bolignet-Aarhus kræver ikke specielle modemer eller dyre teknikker i
øvrigt.

I så fald har du en rimelig mystisk definition af en "dyr teknik"

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : kc

Dato : 10-03-02 19:56

> I så fald har du en rimelig mystisk definition af en "dyr teknik"
>
> --
> Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet

Tænkte blot på ADSL modems og udstyret på ADSL-centraler. Det er så vidt jeg
ved ret kendt, at der er tale om en ret stor investering.

Det følger af TDC's regnskab, at der i 2001 er investeret 627 mio mod kun
154 året før. Af de 627 mio udgør ADSL 496 mio...Så der er vist ikke så
meget tvivl om at ADSL kræver en hel del investeringer.

Bolignet-Aarhus bygger derimod på gammelkendt teknik, som langt hen ad vejen
i forvejen bruges i de fleste LAN-net...

KC

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-03-02 20:15

> Tænkte blot på ADSL modems og udstyret på ADSL-centraler. Det er så
vidt jeg
> ved ret kendt, at der er tale om en ret stor investering.

Bnaa skal jo også overføre data og jeg kender ingen måder jeg ikke vil
lægge ind under "dyr teknik"
Der bruges vel fiber mellem destinationerne

> Af de 627 mio udgør ADSL 496 mio...Så der er vist ikke så
> meget tvivl om at ADSL kræver en hel del investeringer.

Nejda, men ADSL er stadig en relativt billig teknik at overføre data på
last mile på

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 10-03-02 21:29

On Sun, 10 Mar 2002 19:56:11 +0100, kc wrote:

> [...]
> kun 154 året før. Af de 627 mio udgør ADSL 496 mio...Så der er vist
> ikke så meget tvivl om at ADSL kræver en hel del investeringer.

Hvor har du set de tal.

TDC gruppen har investeret mere end 10 milliarder i 2001, hertil skal
lægges mere end 12 milliarder i aktie opkøb i 2001

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : kc

Dato : 11-03-02 11:09

> Hvor har du set de tal.
>
> TDC gruppen har investeret mere end 10 milliarder i 2001, hertil skal
> lægges mere end 12 milliarder i aktie opkøb i 2001

Læst i TDCs regnskab (download det i pdf-format på www.tdc.dk), side 11,
under Anlægsinvesteringer (nederst på siden, 2. spalte, sidste afsnit)...

KC

Fra : kc

Dato : 05-03-02 13:16

> Kan du ikke lave en test imellem 2 eller flere computer på bolignettet? Så
> vi kan se hvordan det interne net kører...

Sig mig, hvordan jeg skal lave det, så jeg skal jeg nok få det gjordt. I
øvrigt afhænger resultatet jo sikkert af, hvorvidt man tester internt på
samme kollegie eller tester forbindelser mellem pc'er på to forskellige
kollegier.

KC

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 05-03-02 23:31

> Hej Alle!
>
> Prøvede lige tptest på http://www.iis.se/tptest/
>
> Bolignet-aarhus kom til følgende hastigheder:

> [...]

Undskyld mig...men hvad har ovenstående med denne gruppe at gøre ?

--
Mvh HAA.

Fra : kc

Dato : 08-03-02 17:32

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev i en meddelelse
> "kc" <a@a.dk> skrev i en meddelelse

> Undskyld mig...men hvad har ovenstående med denne gruppe at gøre ?
>
> --
> Mvh HAA.

Det er da klart den mest velegnede gruppe til at diskutere ADSL og andre
bredbåndsløsninger...

KC

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 08-03-02 17:42

In article <bH5i8.1396$Y21.628042848@news.orangenet.dk>, kc wrote:

> Det er da klart den mest velegnede gruppe til at diskutere ADSL og andre
> bredbåndsløsninger...

Nej, DSL løsninger, ikke cable og ethernet-løsninger.

--
Andreas Plesner Jacobsen | I have become me without my consent.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-03-02 11:36

> Det er da klart den mest velegnede gruppe til at diskutere ADSL og
andre
> bredbåndsløsninger...

Nej, det er ligeså offtopic her som i madlavningsgruppen

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?