PEAR / Cache
Fra : Chrsitian Bjerre

Dato : 04-03-02 00:03

Jeg har læst meget godt om Cache klassen i PEAR, men kan ikke finde den ved
søgning på PEAR.net.

http://pear.php.net/package-search.php?pkg_name=Cache&bool=AND&submit=Search

Hentede derefter et snapshot fra http://snaps.php.net/ med pear, men
cache.php ligger der ikke ?!

Er der nogle af jer andre der har erfaringer med PEAR's cache eller andre
caching funktioner ?

// chris

ps. går igang med at smide en cvs klient på min lille box og leder videre
,,,

Fra : Chrsitian Bjerre

Dato : 04-03-02 00:18

ha!

så fandt jeg endelig et snapshot på et tysk site ..
http://www.ulf-wendel.de/php/show_source.php?file=cache

Fra : Chrsitian Bjerre

Dato : 04-03-02 18:39

er der virkelig INGEN der bruger PEAR/Cache og erfaringer med det ?

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-03-02 18:59

"Chrsitian Bjerre" <no@spam.com> wrote in message
> er der virkelig INGEN der bruger PEAR/Cache og erfaringer med det ?

Jo da. Men du fik jo løst dit egentlig problem, det er nok derfor ingen
svarer. :)

I øvrigt var det med CVS-klienten en god ide. Det er vist sådan man plejer
at hente PEAR.

Du kan prøve at kigge på PHP og PEAR mailing-listerne, der er nok en
imellem, hvor du kan samle dig nogle erfaringer.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Chrsitian Bjerre

Dato : 04-03-02 21:09

> Jo da. Men du fik jo løst dit egentlig problem, det er nok derfor ingen
> svarer. :)
okay, blev helt bange :)

> Du kan prøve at kigge på PHP og PEAR mailing-listerne, der er nok en
> imellem, hvor du kan samle dig nogle erfaringer.
allerede igang - har en linux box der er totalt i knæ selvom jeg allerede
genererer statiske sider til højre og venstre ville det hjælpe enormt, hvis
jeg kunne begynde at cache dele af en side

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-03-02 21:43

> har en linux box der er totalt i knæ selvom jeg allerede
> genererer statiske sider til højre og venstre ville det hjælpe enormt,
hvis
> jeg kunne begynde at cache dele af en side

De mest effektive cacher jeg har set (i den forbindelse) har været
"applikations-specifikke" (tror jeg, at jeg vil kalde det).
Dvs. ting som man ikke kan løse ved at sætte en generel cache op, men ved at
tilpasse selve koden.

Et simpelt eksempel:
Et billedegalleri, hvor tumbnails genereres on-the-fly. Her ville det være
oplagt at cache. Det kan en generel PHP-cache ikke gøre noget ved, men en
inverse proxy foran webserveren vil måske.
Det optimale (og måske også det nemmeste) ville dog være, at lade den kode,
som genererer thumbnails, gemme resultatet. Næste gang den samme thumbnail
hives frem, kan din thumbnail-generator hive det frem fra sin egen cache.

Jeg har også set situationer, hvor man har tænkt "det kan ikke caches, vi må
købe en server eller to mere". Så har man tænkt lidt mere over tingene,
skrevet dele af koden om, og pludselig havde man en ganske effektiv cache.

Well, måske har du gjort hvad du kan i den retning, men nu er det nævnt. :)

Forresten, visse ting kunne man vælge *ikke* at lave i PHP. Fx. kunne man
lave et program i C som udfører de tunge dele, og benytte PHP til at lave en
skal uden om. Fik engang demonstreret et standard intranet, som var bygget
på det princip. Og jeg må sige, at ideen var god, performance-mæssigt. C er
trods alt mange gange hurtigere end PHP, når først programmet er startet op.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Chrsitian Bjerre

Dato : 05-03-02 16:58

> Well, måske har du gjort hvad du kan i den retning, men nu er det nævnt.
:)

jaeh, lidt derhen ad - Jeg har en squid accelerator i test foran apache
- pt serverer den dog kun billeder og al php smides videre til apache
* mangler det sidste med at få logfilerne splejset sammen med apaches
(har selvfølgelig lavet en custom logfil, som jeg parser, big mistake!)

- men kunne være lækkert hvis squid eller anden kunne formidle html-siderne
til brugerne UDEN at cache + gzippe indholdet
den ikke skal snakke med folk længere væk end localhost :)
- derfor den stadig er i test, da jeg ikke er helt tilfreds endnu.

desværre kan jeg ikke cache hele sider, da brugere logger på med forskellige
indstillinger, men er igang med at implementere
pearcache, så jeg i det mindste kan cache delkomponenter af en html-side.

?? Har du haft problemer med inkonsistens i cache mappen ? læste at pear
ikke lavede row locking. ??

> [...]
> lave et program i C som udfører de tunge dele, og benytte PHP til at lave

helt klart - Har fået brygget en logparser og lidt andet godt i c, hvor php
er mere eller mindre ubrugeligt, men ville have lavet det i perl, hvis jeg
stod og skulle igang from scratch.

ydereme har jeg nogle imagemagick der køres vha php, som jeg gerne vil have
skiftet ud med perl + gimp, men det er en engangs fornøjelse og ikke noget
der belaster system i det daglige.
- har ikke haft tid til at sætte mig ind i det wufuu scripting eller hvad
det nu hedder.

// chris

Fra : Chrsitian Bjerre

Dato : 05-03-02 17:10

> - men kunne være lækkert hvis squid eller anden kunne formidle
html-siderne
> til brugerne UDEN at cache + gzippe indholdet

det jeg tænkte på var en Mod_Gzip for Squid - aner ikek om det findes, men
ligesom "Mod_Gzip for Apache" af http://www.remotecommunications.com/

// chris