"Henrik 'Egern' Jensen" <cj_egern@mail1.stofanet.dk> skrev i
en meddelelse
news:3c83b299$0$18454$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse
> news:3c82b178$0$10821$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > > .... at lærerstuderende kommer ud i de miljøer, de
senere skal arbejde
> i?
> > Det er der da intet galt i - og det kommer de jo også.
>
> Ja, men også under uddannelsen......? Det var det, jeg
sigtede på........
En lærerstuderende er under uddannelse - spørgsmålet ikke
forstået.
>
> > > .... at man kan "undervise" måske to-tre klasser på en
'praktik-dag' i
> > samme fag?
> > Ikke helt forstået?
>
> Der blev tidligere skrevet, at man ikke fik noget ud af at
komme ud til en
> skoleklasse og undervise f.eks. 4 timer i matematik en
gang om ugen....
> Så var min pointe, hvis nu man havde 2-3 klasser i
matematik på samme dag,
> ville man så få mere ud af det?
Undskyld - det er mørk tale for mig - hvem skal have noget
ud af hvad?
En lærerstuderende er "i lære" - derfor skal denne
naturligvis have et forsvarligt forløb af hensyn til sin
uddannelse - men udover denne praktik, hvor den studerende
altså følges af en eller flere erfarne lærere, så er det
altså ikke meningen at de studerende skal gå som billig
arbejdskraft.
Endelig drejer verdens sig jo ikke kun om de studerendes
behov -vi har med børn at gøre, der har et vist krav på at
få en fornuftig undervisning foretaget af kendte lærere, der
samarbejder med hinanden om elevernes hverdag. hver eneste
dag, som holder møder med forældre, følger op på konflikter
og i det hele taget tager hånd om dem i dagligdagen. De få
uger om året, hvor skolerne lukker op for praktikanter -
hvoraf mange er rigtig gode og kompetente - kan vi som
professionelle lærere naturligvis godt klare eventuelle
"skadevirkninger" af - men undervisning i en folkeskole er
altså ikke som på et gymnasium, hvor faglærerne ikke
arbejder tværfagligt med mindre de er tvunget til det - (og
der ligger i dette ingen brod i det -det er jo blot
gymnasietraditionen, jeg her skitserer) - undervisning i en
folkeskole er i høj grad dannelse - opdragelse om du vil,
hvor fagene så også er noget, opdragelsen sker igennem, men
ikke kun.
>>
> > > .... at bruge 'faglige kyndige fra erhvervslivet' i
stedet for
> > > lærerstuderende som vikarer?
> > Man kan bruge alle mulige som vikarer, hvis de opfylder
skolelovens
> > forudsætninger - men det er lige så lidt hensigtsmæssigt
som man benyttede
> > fysiklærere til at vikariere for syge ingeniører.
>
> Hvordan opfylder fysiklærere kravene til en
ingeniøransættelse? Og kan man
> sammenligne det på denne måde?
Ja, det kan man da godt - der findes opgaver man ikke i en
folkeskole kan sætte ikke fag.uddannede lærere til: fysik er
en af dem, sløjd er en anden - på samme måde vil der være
opgaver som en fysiklærer kan klare for en ingeniør, men
ikke alle opgaver.
En sygeplejerske kan f.eks. også i en række sammenhænge gøre
en læges arbejde, men ikke alle opgaver -og sygeplejersken
kan ikke tage lægeligt ansvar for alle lægens opgaver.
En lægestuderende kan f.eks. godt påtage sig visse opgaver
som sygeplejevikar, som sygeplejerske normalt påtager sig -
og visse opgaver kan en lægestuderende endda gøre bedre og
mere forsvarligt end en hvilken som helst sygeplejerske, men
da en lægestuderende ikke nødvendigvis har kendskab til
plejeområdet i alle dens facetter, noget som en
sygeplejerske lærer under sin uddannelse, så kan en ingeniør
heller ikke uden videre undervise i en folkeskole og tage
alle de pædagogiske hensyn til de mange forskellige elever,
udføre undervisningsdifferentiering og arbejde tværfagligt,
sådan som folkeskoleloven kræver det - så jo - der er
lighedspunkter i mine eksempler -og forskelle.
>
> For at beholde den venlige hue på, vil jeg minde dig om at
dette er en
> DEBAT-gruppe, og så må du selv regne ud, hvad jeg
ville......(hvis ikke du
> kan, skal jeg nok sige det senere)
Herre Jemini - jeg er såmænd godt klar over, hvilken gruppe
jeg skriver i- måske skulle du spørge Jørn Hedegaard
Povlsen, hvad for en grimmer karl jeg er -han kan sikkert
sige en masse ting om den sag
-- eller også spørg Niels
Aage Scmnidt.
Men jeg forstår ikke rigtig, hvad du mener med at dette er
en DEBAT-gruppe, som du fremhæver - jeg er jo netop ved at
"debattere" med dig - eller du har måske en anden skjult
dagsorden for dine indlæg som vi ikke må kende til?
>
> Og så skrev du ikke, hvilken profession du havde.....
Næ, det gjorde jeg ikke - og er heller ikke forpligtet
dertil - jeg har en automatisk signatur, som jeg anvender -
af og til anvender jeg hele molevitten, andre gange nøjes
jeg med den korteste af mine signaturer - når jeg anvender
den første, får jeg af og til på puklen fordi jeg så dermed
skal spille "autoritær" og nu får jeg på puklen fordi jeg
ikke gør det. Ak, ja - livet er skam ikke let.
- jeg
gider ikke i denne sag komme med hele registret, men jeg er
sikker på at der findes en hel horde af andre, der - udfra
det ene eller andet motiv - såmænd gerne fortæller dig, hvem
og hvad jeg er.
> -- HEJ
> .........spiller bold med de kyndige............
Foreløbig må jeg tilstå, at du ikke virker specielt kyndig -
men det er måske kun min tolkning?
--
ahw