Konvertering af IY til førtidspension
Fra : Annette Skovbon

Dato : 03-03-02 19:56

Hejsa,
Er der nogle af jer herinde, som har et godt bud på hvor lang tid en
kommune bør være om at konvertere en IY til en førtidspension?
Min sag har været i gang siden sidst i september og alt der er sket
siden er at jeg har fået lavet en speciallægeerklæring og intet mere.
Vh. Annette

Fra : Lotte M

Dato : 04-03-02 12:30

"Annette Skovbon" <barbara_jordfed@chicks.dk> skrev

> Er der nogle af jer herinde, som har et godt bud på hvor lang tid en
> kommune bør være om at konvertere en IY til en førtidspension?

Det tager den tid, som det tager at behandle en pensionssag. Selv om
der er lavet en vurdering, i forhold til pension, da IY'en blev bevilget,
er det en pensionssag, der skal vurderes påny.

> Min sag har været i gang siden sidst i september og alt der er sket
> siden er at jeg har fået lavet en speciallægeerklæring og intet mere.

Formelt er sagsbehandlingstiden max 3 måneder, men det kan nemt
tage længere tid, feks pga ventetid hos speciallæger osv.

I din sag er de 3 måneder overskredet. Derfor skal du /skriftligt/ i
henhold til Pensionslovens §20a stk. 3, bede om en redegørelse om
årsagen til forsinkelsen og besked om hvornår sagen forventes afgjort.

§20a Stk. 3. "Kommunalbestyrelsen skal som hovedregel træffe
afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet for sagens påbegyndelse,
jf. stk. 2. Kan afgørelsen i særlige tilfælde ikke træffes, inden der er
forløbet 3 måneder, skal ansøgeren have en nærmere redegørelse
for, hvad der er årsag til den forlængede sagsbehandlingstid, og
meddelelse om, hvornår sagen forventes afgjort."
Link hele pensionsloven:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20000038529-regl
--
Lotte M