Harddisk
Fra : Morten

Dato : 03-03-02 16:07

I forbindelse med købet af en ny harddisk skal jeg bruge en række
forklaringer på følgende termer og udtryk:
Jeg har selv på egen hånd fundet ud af følgende:

ACCESTIME
?

INTERFACE
?

CACHE
Den interne hukommelse i harddisken. Hvad vil det i praksis sige?

RPM
Rounds Per Minute: Hastighed på min skiveomdrejning. Dvs jo højere
omdrejning, jo hurtigere harddisk?

Hvad betyder disse udtryk?

Mvh

Morten Holberg

Fra : Devast8or

Dato : 03-03-02 16:42

Morten <mortenholberg@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> forklaringer på følgende termer og udtryk:
> Jeg har selv på egen hånd fundet ud af følgende:

Kan jeg ikke lige huske. Hvis det er den der også kaldes seektime er det den
gennemsnitlige tid for at søge hele disken igennem og finde det du skal
bruge. Er normalt på 8,5 - 9,5 ms

> INTERFACE
> ?

Den måde disken tilsluttes din computer. Det mest normale er IDE. Af andre
kan nævnes SCSI & FireWire

> CACHE
> Den interne hukommelse i harddisken. Hvad vil det i praksis sige?

Det er en mellemstation for data. Data bliver sendt fra selve disken til
cachen og derefter ud til computeren.

> RPM
> Rounds Per Minute: Hastighed på min skiveomdrejning. Dvs jo højere
> omdrejning, jo hurtigere harddisk?

Revelations Per Minute :). Men ellers har du ret, jo højere tal, jo
hurtigere disk. Husk bare på at det (i de fleste tilfælde) også betyder mere
støj og mere varme. 7200 er det mest normale.

> Hvad betyder disse udtryk?
>
> Mvh
>
> Morten Holberg

Devast8or

--
Spamfilter activated
To reach me via e-mail use: Morten (at) Teilmann (dot) Biz

Fra : Gichael

Dato : 03-03-02 16:50

> Kan jeg ikke lige huske. Hvis det er den der også kaldes seektime er det
den
> gennemsnitlige tid for at søge hele disken igennem og finde det du skal
> bruge. Er normalt på 8,5 - 9,5 ms

Tilgangs tiden.. Tiden det tager for computeren at finde et sted på
harddisken. Det er selvfølgelig mindre i den ene ende så derfor
gennemsnitlig 8,5-9.5 ms

> Den måde disken tilsluttes din computer. Det mest normale er IDE. Af andre
> kan nævnes SCSI & FireWire

SCSI & FireWire kræver at du har et SCSI / Firewire kort installeret,
hvilket du nok ikke har.

--
gichael