En kommando a la "ver" i DOS ?
Fra : - ct

Dato : 03-03-02 09:31

Hej alle!

1)
Er der en kommado som kan vise hvilken version af Linux som man bruger ?

2)
Jeg har ikke rigtigt forstået....
Er de forskellige shell's "en del af Linux-kernen" eller er det li'som noget
der ligger ovenpå/udover selve Linux...

Jeg mener: Kan man altid regne med at have bash, hvis man har Linux...???
uanset hvilken distribution???

Mange hilsner fra
Carsten

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-03-02 13:58

"- ct" <cajuth(remove_***_this)@worldonline.dk> wrote in message
> Er der en kommado som kan vise hvilken version af Linux som man bruger ?

Kig på `uname`.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-03-02 13:59

"- ct" <cajuth(remove_***_this)@worldonline.dk> writes:

> Er der en kommado som kan vise hvilken version af Linux som man bruger ?

'uname' eventuelt med flaget -a

> Er de forskellige shell's "en del af Linux-kernen" eller er det li'som noget
> der ligger ovenpå/udover selve Linux...

Det er ikke en del af kernen.

> Jeg mener: Kan man altid regne med at have bash, hvis man har Linux...???
> uanset hvilken distribution???

Langt de fleste linuxdistributioner bruger bash som den normale
interaktive shell. *BSD er vist gladest for tcsh og jeg vil absolut
ikke vove påstanden om at *alle* linuxdistributioner bruger bash.

Jeg kunne især godt forestille mig at firewall-distributionerne brugte
ash, sash eller en anden lille shell, der eventuelt kunne linkes
statisk.

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 03-03-02 14:55

Peter Makholm wrote:

> Det er ikke en del af kernen.

Jeg vil lige tilføje, at det jo ligger i navnet - "Kernen" vs. "skallen"
hvilket er helt tilsigtet.

-Claus

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 03-03-02 23:49

> [...]

> Hej alle!
>
> 1)
> Er der en kommado som kan vise hvilken version af Linux som man bruger

$ cat /proc/version

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : sd

Dato : 05-03-02 09:41

Jacob Gaarde <dont@dev.null> writes:

> "- ct" <cajuth(remove_***_this)@worldonline.dk> wrote in

> $ cat /proc/version

... eller, uname -a

Hygge, S.

---

for$b(split//,pack("h*","816618991866c1404087f00101")){for(0..7){
print(ord($b)&(2**$_)?"o":" ");}print"\n";}