dårligt hjerte
Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 03-03-02 13:24

Hej
Vi fik i går at vide at vores dejlige Fitte på næsten 6 år har en utæthed på
hjerteklapperne. Vi opdagede det ved at hun fredag aften sad og savlede
voldsomt og snøftede lidt, så lørdag morgen tog vi til dyrlæge, og det viste
sig at hun havde en form for halsbetændelse/forkølelse. Det var så da
dyrlægen ville checke lungerne for betændelse at han opdagede at hendes
hjerte havde en blæselyd, jeg fik også selv lov til at høre den i
stetoskopet og det lød ikke godt .
Hun fik, foruden penicillin (til halsbetændelsen) hjertemedicin som hun skal
have resten af sit liv.
Denne form for hjertefejl behøver ikke at være medfødt, det er mere
sansynligt at Fitte på et eller andet tidspunkt har haft en betændelse på
hjerteklapperne, der har ødelagt dem. Men da hun aldrig har fået killinger
spekulerer vi ikke så meget over årsagen, mere håber vi at hun kan blive
frisk og leve et langt liv, selvom vores dyrlæge sagde at 20 år bliver hun
nok ikke.
Er der nogle af jer der har erfaringer med hjertesygdomme?
Hilsen Vibeke L

Fra : CC

Dato : 03-03-02 18:48

Hej Vibeke,
Nu må jeg indrømme, at jeg ikke kender meget til hjerteklapproblemet hos
katte, men det er et kendt problem blandt fritidsdykkere, at den pågældende
hjertefejl gør ,at disse personer har en lidt større risiko for at være
disponeret for dykkersyge. Men når det er sagt, viser undersøgelser (igen på
mennesker), at det ikke medfører problemer ud over ovenstående. Man har et
100% normalt liv uden restriktioner af nogen art.

Efter hvad jeg har læst, skulle det iøvrigt være en meget normal "lidelse"
hos mennesker - 20% - 25% har hul/defekt ved hjerteklappen.

Hvis man på nogen måde kan sidestille en menneskelig lidelse, med den din
kat har, tror jeg ikke du skal være nervøs for at din kat får problemer med
ovenstående.

Hilsen
Claus

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 04-03-02 10:39

Hej Claus
Tak for din mail, jeg håber også at min Fitte kan leve længe uden problemer,
måske især nu hvor vi giver hende piller. Det var måske held i uheld at hun
blev forkølet og måtte til dyrlæge.
Men hun skal åbenbart ikke regne med at blive dykker ))
Nok også lidt vådt for en kat.
Hilsen Vibeke L