protocol 50
Fra : BF

Dato : 03-03-02 12:14

jeg skal kører vpn, men er i tvivl om min router er åbnet.
Er der nogen måde jeg kan teste om UDP500 og PRotocol 50 er åbnet i routeren
?

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 03-03-02 15:24

On Sun, 3 Mar 2002 12:14:21 +0100, BF <benny@get2net.dk> wrote:
> jeg skal kører vpn, men er i tvivl om min router er åbnet.
> Er der nogen måde jeg kan teste om UDP500 og PRotocol 50 er åbnet i routeren

Du forvirrer. En protokol er en specifikation for udveksling af
information. Der findes ingen protocol 50 så vidt jeg ved. Protokoller
for datatransmission, der er kendt af mig er blandt andet IP og IPX.

IP er internettets protokol. Ovenpå på denne har man forbindelsesløse
protokoller (UDP) samt forbindelsesorienterede protokoller (TCP).
Forskellen består blandt andet i, at TCP garanterer korrekte data,
hvorimod man selv skal programmere det ind i UDP (En eller anden
krydscheck mig lige, det er for lang tid siden jeg har rodet rundt i
bunden af protokollerne).

Det du snakker om, er formentlig porte. På et højere abstraktionsniveau
(Applikationslaget velsagtens), defineres protokoller som HTTP/FTP osv.
Disse anvender så TCP der igen anvender IP, der igen anvender
hardwarelaget (lidt hurtigt sagt, OSI modellen specificerer det lidt
mere indgående). HTTP er tildelt en given port (80), ligesom FTP er det
(21/20).

Jeg tror personligt at UDP port 500, og TCP port 50 er det du mener.
Hvordan man så tester det? Tjoh, man skaffer sig et program, der kan
sende arbitrære pakker, logger forbindelsen og ser om der dukker det
korrekte op i den anden ende. Hvordan man gør det? På UNIX finder jeg
nmap/tcpdump/telnet + plus lidt hjemmebryg ganske udmærket til det.

--
Jesper -
An algorithm a day, keeps the bugs away

Fra : Alex Holst

Dato : 03-03-02 15:52

Jesper Louis Andersen <jlouis@alfrigg.diku.dk> wrote:

> Du forvirrer. En protokol er en specifikation for udveksling af
> information. Der findes ingen protocol 50 så vidt jeg ved. Protokoller
> for datatransmission, der er kendt af mig er blandt andet IP og IPX.

oldasdirt$ grep 50 /etc/protocols
esp 50 IPSEC-ESP # Encap Security Payload

:)

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 03-03-02 19:01

On Sun, 3 Mar 2002 15:51:56 +0100, Alex Holst <a@area51.dk> wrote:

> oldasdirt$ grep 50 /etc/protocols
> esp 50 IPSEC-ESP # Encap Security Payload

Rettelse... Der _findes_ en protokol 50 så vidt jeg ved :)

Fra : Kent Friis

Dato : 03-03-02 16:01

Den Sun, 3 Mar 2002 14:23:54 +0000 (UTC) skrev Jesper Louis Andersen:

>Du forvirrer. En protokol er en specifikation for udveksling af
>information. Der findes ingen protocol 50 så vidt jeg ved. Protokoller
>for datatransmission, der er kendt af mig er blandt andet IP og IPX.

Fra /etc/protocols:

ip 0 IP # internet protocol v4
icmp 1 ICMP # internet control message protocol
tcp 6 TCP # transmission control protocol
tcp 6 TCP # transmission control protocol
udp 17 UDP # user datagram protocol
esp 50 IPSEC-ESP # Encap Security Payload

>Jeg tror personligt at UDP port 500, og TCP port 50 er det du mener.

Nope, VPN-standarden IPSEC bruger en speciel protocol, hverken TCP eller
UDP.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - Ny tegning uploadet.

Fra : BF

Dato : 04-03-02 20:54

Det er protocol 50 og UDP500 jeg mener -
Jeg glemte at skrive det er til windows