Peder Hind (1600-tallet)???
Fra : Hermod Moursund

Dato : 03-03-02 00:51

I Norge er alle muligheter oppbrukte når det gjelder å hente inn
foreldrene til Jens Pedersen Hind. Han var sorenskriver i Senjen i
Nord-Norge i perioden 1649-84, og gift med Kirsten Nyrop. Faren hennes
skal visstnok hete Peder Nyrop (f. ca. 1600).

Både Jens og Kirsten kom sannsynligvis fra Danmark. Er det noen som
kjenner Peder Hind eller Peder Nyrop?

Hermod Moursund

Fra : Per Nermo

Dato : 03-03-02 14:08

"Hermod Moursund" <moursun@online.no> wrote in message
> [...]
> skal visstnok hete Peder Nyrop (f. ca. 1600).
> Både Jens og Kirsten kom sannsynligvis fra Danmark. Er det noen som

Jeg har notert at Jens Pedersen Hind var sogneprest til Trondenes
(altså ikke sorenskriver) og at han på et tidspunkt var bosatt i Harstad.

Hans kone Kirsten skal ha hatt en bror Hans Pedersen Norop (1644-1700)
som var visepastor i Lødingen, hadde 14 barn, hvorav 7 født 1675-95
og var gm. Benedichta Michelsdatter Storm, som var døpt eller konfirmert
i 1667, iflg. inskripsjon på en søvskje som er nevnt i skiftet etter
Berit Svendsdatter Blix i 1724.

Per Nermo
nermo@online.no

Fra : Hermod Moursund

Dato : 03-03-02 15:47

> [...]

> skal visstnok hete Peder Nyrop (f. ca. 1600).
>
> Både Jens og Kirsten kom sannsynligvis fra Danmark. Er det noen som

Takk for svaret, Per!
Jens var nok sorenskriver da han dømte i en rekke saker i Senjen.
Men hvem var hans foreldre? Hermod

Fra : Per Nermo

Dato : 03-03-02 20:05

On Sun, 3 Mar 2002 14:46:47 +0000 (UTC), "Hermod Moursund"
<moursun@online.no> wrote:

>"Hermod Moursund" <moursun@online.no> wrote in message

>Takk for svaret, Per!
>Jens var nok sorenskriver da han dømte i en rekke saker i Senjen.
>Men hvem var hans foreldre? Hermod

Jeg har sett Jens Pedersen Hind oppført som far til
Kirsten, Anne og Peder. Hans foreldre kjenner jeg ikke.

Om Anne er det skrevet at hun var født i Trondenes Prestegård. Hun var
gm. sognepresten i Medfjord, Peder Nielsen Moursund (død 1691).

Kirsten var gm. sorenskriver i Harstad, Povel Hanssøn Egede, far
til bl.a. "Grønlands apostel" Hans Egede.

Peder var sogneprest i Trondenes og gm. Anna Iversdatter Wolf.

Opplysningen om at Anna er f. i prestegården er vel da antakelig
feil, med mindre sorenskriveren bodde der ?

Per Nermo
nermo@online.no

Fra : May Teistevoll

Dato : 03-03-02 21:17

Hei,

Sorenskriveren i Senjen, Jens Pedersen Hind, og Kirsten Nyrop er også mine
aner. Jeg har notert følgende fra regnskapet fra "Nogle begravede i Odense
1641-42": "Peder Hindts kone på kirkegården - 1 rdl. 32 sk." - og skrevet et
stort spørsmålstegn utenfor om dette kan være hans foreldre.

mvh
May Teistevoll

Fra : Hermod Moursund

Dato : 03-03-02 22:47

> [...]

> skal visstnok hete Peder Nyrop (f. ca. 1600).
>
> Både Jens og Kirsten kom sannsynligvis fra Danmark. Er det noen som

Takk for svaret, May. Nå er vi på rett kurs!! Altså kan det være
korrekt at Peder Hinds kone døde i Odense 1641 eller 1642.
Hva het altså Peder Hinds kone som døde i 1641/42?
Hjelp oss! Hermod Moursund

Fra : May Teistevoll

Dato : 04-03-02 18:37

Ja, den som visste det ... Det sto bare akkurat som jeg har skrevet det,
dessverre.

Finner du mer ut av dette, vil jeg veldig gjerne høre fra deg.

May

Fra : Hermod Moursund

Dato : 05-03-02 18:36

> [...]

> skal visstnok hete Peder Nyrop (f. ca. 1600).
>
> Både Jens og Kirsten kom sannsynligvis fra Danmark. Er det noen som

Nei, jeg håper jo at en danske skal finne ut om Peder Hind virkelig
bodde i
Odense på 1600-tallet. Hermod Moursund

Fra : Hermod Moursund

Dato : 14-03-02 22:30

> [...]

> skal visstnok hete Peder Nyrop (f. ca. 1600).
>
> Både Jens og Kirsten kom sannsynligvis fra Danmark. Er det noen som

Vi vet altså at Peder Hinds kone døde enten i 1641 eller 1642.
Vi vet også at Peder og hans kone levde i Odense.
Er det noen fra Odense som vet noe om disse?
På forhånd takk!

Hermod