Tid til opgradering
Fra : Neanderthalz

Dato : 02-03-02 15:50

Så må det være tid til at sætte lidt "fut" på min PC Jeg har:

AMD Athlon 1200 MHz 266 FSB.

Gigabyte GA-7zmmh. (bundkort)

768MB 133MHz SD-Ram. (IQ)

2x40 GB Harddisk 5400rpm ATA66 (Maxtor)

Radeon 8500 Retail Grafik kort

16 x 48 DVD. (Samsung)

16 x 10 x 32 Brænder. (Samsung)

21" Sony CPD-E500 skærm

Jeg har minus PC forstand, så alle råd modtages
med stor interesse.

MVH

NE.

Fra : Karsten Olesen

Dato : 02-03-02 16:50

"Neanderthalz" <Neanderthalz@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Så må det være tid til at sætte lidt "fut" på min PC Jeg har:
>
> AMD Athlon 1200 MHz 266 FSB.
>
> Gigabyte GA-7zmmh. (bundkort)
>
> 768MB 133MHz SD-Ram. (IQ)
>
> 2x40 GB Harddisk 5400rpm ATA66 (Maxtor)
>
> Radeon 8500 Retail Grafik kort
>
> 16 x 48 DVD. (Samsung)
>
> 16 x 10 x 32 Brænder. (Samsung)
>
> 21" Sony CPD-E500 skærm
**************************

Processoren bør være en AMD i XP udgave. Gerne XP1800+
Bundkort kender jeg intet til, er Asus og Soltekmand.
Ram bør være DDR ram idag. 512 er rigeligt, spar resten.
Harddiskene SKAL være 7200 omdr. og ATA100/ATA133.
Grafikkort markedet er meget stort med mange modeller.
Jeg valgte en Geforce 3 istedet for ATI.
DVD ..glem det, og køb en billig stationær til TV'et istedet for...
Brænderen...køb den nyeste Lite-On 40x speed.
21" virker voldsomt, og pissedyrt når der står SONY på fronten.
Så hellere en fornuftig 19".
Glem ikke et godt støjsvagt kabinet + cpu-cooler.

MVH

Fra : Neanderthalz

Dato : 02-03-02 17:04

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ram bør være DDR ram idag. 512 er rigeligt, spar resten.
> Harddiskene SKAL være 7200 omdr. og ATA100/ATA133.

Det tænkte jeg nok.

> Grafikkort markedet er meget stort med mange modeller.
> Jeg valgte en Geforce 3 istedet for ATI.

Jeg har købt et Radeon 8500 Retail for 3 mdr siden,
skal jeg virkelig skifte det ??.

> DVD ..glem det, og køb en billig stationær til TV'et istedet for...
> Brænderen...køb den nyeste Lite-On 40x speed.

OK, det gør jeg.

> 21" virker voldsomt, og pissedyrt når der står SONY på fronten.
> Så hellere en fornuftig 19".

Ja, men jeg har en 21" Sony CPD-E500 skærm

Fra : Thomas

Dato : 02-03-02 17:22

> Jeg har købt et Radeon 8500 Retail for 3 mdr siden,
> skal jeg virkelig skifte det ??.

Kun hvis du vil bruge flere penge på samme eller dårligere performance ...

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside
....?!?

Fra : Neanderthalz

Dato : 02-03-02 17:26

> Kun hvis du vil bruge flere penge på samme eller dårligere performance ...

Underforstået at jeg skal beholde det !.

Fra : Thomas

Dato : 02-03-02 18:44

> [...]

Jeg ville i hvert fald beholde det, det er ligeså hurtigt, hvis ikke
hurtigere end et Geforce 3.

Fra : Lars Willum Christia~

Dato : 02-03-02 19:36

Ja, og så understøtter det Trueform.

Mvh. Lars.

Fra : Holmes

Dato : 02-03-02 20:23

hvordan det kommende geforce 4 så spiller, veides jo ikke

Fra : Thomas

Dato : 03-03-02 00:33

"Holmes" <none@none.sk> skrev i en meddelelse
> hvordan det kommende geforce 4 så spiller, veides jo ikke

Jo, det spiller bedre (i hvert fald de store modeller), at de så er
væsentlig dyrere er jo en anden sag

Fra : Karsten Olesen

Dato : 02-03-02 19:09

"Neanderthalz" <Neanderthalz@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har købt et Radeon 8500 Retail for 3 mdr siden,
> skal jeg virkelig skifte det ??.
*************
Kun hvis du ikke kan lade være med at købe
det sidste nye....ellers ingen grund til det vil jeg mene..
*************

> OK, det gør jeg.
********
Eks. OBS har tilbud på ægte Philips DVD til bare 1500,-
********

> Ja, men jeg har en 21" Sony CPD-E500 skærm

*************
Fint nok.
Men er stregerne ikke trælse, når man ved de er der ?

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 02-03-02 20:48

> [...]
>
> 16 x 10 x 32 Brænder. (Samsung)
>
> 21" Sony CPD-E500 skærm
>
> Jeg har minus PC forstand, så alle råd modtages

Er det ikke lidt tidligt at ville opgradere?
Du kan nok hente en lille smule i spil, men ikke noget der gør indsatsen
værd.
Det er faktisk en rimelig fin maskine, du har der.

Nyeste CPU'er er måske nok 1/3 hurtigere, men der er mange andre
flaskehalse.
DDR-ram er også en anelse hurtigere, men igen er det en stor udskrivning at
skifte både bundkort, ram og CPU for noget, der kører måske 15% hurtigere
overall.

Vil du absolut forbedre harddiskperformance, så køb en ny stor en og en
raidcontroller til dine gamle.
Dem kan du så køre i Raid0 og bruge til data, du kan overleve at miste.
I en Raid0 konstellation bliver dine gamle diske dobbelt så hurtige, men du
får samtidigt fordoblet risikoen for tab af data, fordi at går den ene disk
ned, tabes dataene også på den anden.

Jeg vil foreslå, at du tager på studietur i dk.edb.hardware.overclocking
istedet. Stil lidt dumme spørgsmål og bliv meget klogere. Du kan næsten få
samme ydelse ved at tune din nuværende PC frem for at bruge en frygtelig
bunke penge.
Så vidt jeg ved er Gigabytes bundkort meget OC-venlige.

Og JEG synes, din Sony skærm bare er for fed

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Fra : azze

Dato : 17-03-02 17:36

"Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> --
> Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i

Lige mine ord....du har en ok PC i øjeblikket!!
Jeg kender ikke til din økonomi, men hvis du vil ofre lidt, skulle du
udskifte i denne rækkefølge :

Du burde starte med at købe en ny harddisk med 7200 rpm (Jeg anbefaler en
Seagate Barracuda da den er støjsvag). Jeg tror du vil få mere ud af dét end
at køre RAID med 2 stk 5400rpm. Og RAID-controlleren er jo også en
omkostning. Du kan jo stadig bruge din gamle harddisk til film, musik
osv.(Sorry Jesper)

Hvis dit bundkort understøtter DDR-ram kunne du jo købe en klump på 512 MB
af dem, ellers glem det til du alligevel skal udskifte hele puteren.

Det treide step er at overclocke din 1200 MHz. Jesper har ret, det er en
smal sag at få par hundrede MHz mere ud af den processor du har.

Behold dit grafikkort og din skærm, det er "weltklasse".Der er absolut ingen
grund til at bruge 4000kr på et "Gheyfarce 4", selvom det er ½ år nyere. Man
kan jo købe sig fattig i grafikkort, hvis man altid vil have det nyeste.

Når du har gjort hvad du kunne mht. overclocking osv., så lader du bare din
PC køre indtil hele lortet er blevet for langsomt og irriterende(måske 2 år,
afhængig af om du spiller mange nye spil). Og SÅ køber du alle delene til en
ny puter.

Cazze

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 03-03-02 01:39

"Neanderthalz" <Neanderthalz@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så må det være tid til at sætte lidt "fut" på min PC Jeg har:

Lige et spørgsmål. Hvorfor vil du opgradere og hvad kan ikke følge med?
Hvis du fortalte lit on hvad du bruger pc'en til vil hjælp være lettere.

> Jeg har minus PC forstand, så alle råd modtages
> med stor interesse.

Nu er jeg ond. Er det ikke fordi praleværdien i, at min er størst, med den
maskine er ved at være slidt?

mvh
Henning

Fra : Neanderthalz

Dato : 03-03-02 19:20

"Henning Præstegaard" <uncle@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >
> Nu er jeg ond. Er det ikke fordi praleværdien i, at min er størst, med den

Det var nu ikke menignen, men jeg prøver at futte til
dk.edb.hardware.overclocking, ( når at jeg finder ud af
hvad der er relevandt at spørge om ) :\ og ser om jeg
kan give min PC lidt mere fart uden at skulle rode for meget :)

Jeg takker for de gode svar her i NG.

vi ses NE

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 04-03-02 00:16

> [...]
> hvad der er relevandt at spørge om ) :\ og ser om jeg
> kan give min PC lidt mere fart uden at skulle rode for meget :)

Nåå set i det lys må jeg kontatere at jeg havde dejligt uret.
Held og lykke med overclocking, som jeg forresten ikke rører.

mvh
Henning