Støjdæmpning - temperatur info
Fra : Thomas

Dato : 02-03-02 11:41

Jeg har skiftet blæseren i min PSU ud med en 12db Pabst. Derefter har jeg
slukket for min blæser til min CPU (en Goldenorb-agtig ting på en PIII 700)
og sat låget på kabinettet igen. Nu har den kørt i 10 timer ved alm.
belastning og temperaturen (ifølge Asus Probe) på CPU har ikke været over 75
grader og temperatur på bundkort ligger stabilt på 27 grader.

Af varmekilder i kabinettet er der 2 harddiske, et Voodoo3 3k grafikkort og
en CD-rom brænder og selvfølgelig CPU'en. Den eneste blæser der findes i
kabinettet er den der sidder i PSU'en. Så det kan altså lade sig gøre at
dæmpe støjen kraftigt ved at slukke for blæsere og skifte til Pabst. Alt i
alt har min dæmpning kostet mig kr. 139,-

Kunne dog godt tænke mig at se temperatur ved høj belastning, hvad gør jeg
bedst for at belaste CPU konstant?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside
....?!?

Fra : Esben

Dato : 02-03-02 13:57

"Thomas" <flash4@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
75
> grader og temperatur på bundkort ligger stabilt på 27 grader.

75 grader lyder af ret meget, hvis Asus Probe måler rigtigt. Der er dog en
mulighed for at programmet/bios opgiver forkerte tal, men umiddelbart lyder
det dog som om systemet er stabilt. Du burde som nævnt før have en ekstra
80mm blæser til at blæse luft direkte på køleprofilen, om ikke andet så for
at forlænge levetiden på systemet.

--
Esben

Fra : Thomas

Dato : 02-03-02 14:15

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det dog som om systemet er stabilt. Du burde som nævnt før have en ekstra
> 80mm blæser til at blæse luft direkte på køleprofilen, om ikke andet så

Jeg aner ikke om Probe måler forkert, jeg har prøvet at mærke på
køleprofilen på grafikkortet og på CPU'en, den køleprofil som er varmest er
den på grafikkortet.

Mht. levetiden på systemet, er det så kun CPU'en du mener, eller tager
resten også skade af det? Hvis det kun er CPU'en så betyder det ikke så
meget, om den holder i 4 år eller 2 år.

Fra : Esben

Dato : 02-03-02 15:42

> [...]
>
> Jeg aner ikke om Probe måler forkert, jeg har prøvet at mærke på
> køleprofilen på grafikkortet og på CPU'en, den køleprofil som er varmest

Ja ok - jeg syns bare 75 grader lyder alarmerende, men jeg er måske
overforsigtig. ATI lavede på et tidspunkt grafikkort hvor chippen kunne tåle
en driftstemperature på 160 grader.

> Mht. levetiden på systemet, er det så kun CPU'en du mener, eller tager
> resten også skade af det? Hvis det kun er CPU'en så betyder det ikke så
> meget, om den holder i 4 år eller 2 år.

Højst cpu'en, men jeg tør ikke at sige det. Som tommelfingerregel tror jeg
man kan gå ud fra at elektroniks levetid er proportionalt med den temperatur
det arbejder ved.

--
Esben

Fra : Leony

Dato : 02-03-02 15:56

> Ja ok - jeg syns bare 75 grader lyder alarmerende, men jeg er måske
> overforsigtig. ATI lavede på et tidspunkt grafikkort hvor chippen kunne
tåle
> en driftstemperature på 160 grader.

Jeg vil også synes at det lyder af meget.
Jeg er spændt på at se hvad den siger tl en 24 timers cpu-burn.
Lad os lige få et resultat når du har testet den.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Thomas

Dato : 02-03-02 17:21

> Jeg vil også synes at det lyder af meget.
> Jeg er spændt på at se hvad den siger tl en 24 timers cpu-burn.
> Lad os lige få et resultat når du har testet den.

CPU-burn ... ?!? Er det 24 timer med http://www.teamprimerib.com/?

Den prøver jeg i hvert fald og hente ned. Den kommer så til at køre sammen
med ZeoNews og lidt andre småprogrammer, men det skulle vel ikke have det
store at sige?

Fra : Thomas

Dato : 02-03-02 18:45

> [...]
> med ZeoNews og lidt andre småprogrammer, men det skulle vel ikke have det

Nu har den kørt med det der testværk (torture test) i omkring en time og
temp. er sneget sig op på 89-93 grader. Det ser ud som om jeg hellere må
bestille en Pabst mere til at suge noget frisk luft i kabinettet (eller skal
den hellere puste ud?)

Fra : Henrik Dissing

Dato : 02-03-02 20:19

On Sat, 2 Mar 2002 18:45:15 +0100, Thomas wrote:

> [...]
>bestille en Pabst mere til at suge noget frisk luft i kabinettet (eller skal

Baseret på de oplysninger du har givet, tror jeg det vil være en
fejlinvestering.

Du skriver jo at temperaturen på bundkortet er 27 grader, det får flere
blæsere næppe meget end en grad eller tre længere ned, medmindre da at du
sætter din computer ind i køleskabet.

Brug hellere pengene på en bedre køleprofil og sørg for at den sidder
ordentligt med en passende mængde Arctic Silver eller tilsvarende. Om du så
kan klare dig uden CPU-blæser, vil vise sig.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Thomas

Dato : 03-03-02 00:36

"Henrik Dissing" <hendis@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Du skriver jo at temperaturen på bundkortet er 27 grader, det får flere
> blæsere næppe meget end en grad eller tre længere ned, medmindre da at du
> sætter din computer ind i køleskabet.

Det kan der jo være noget om Temp. på bundkortet er steget til 29
grader, så det er ikke der alt varmen er, det må være CPU'en som der er skal
køles.

> Brug hellere pengene på en bedre køleprofil og sørg for at den sidder
> ordentligt med en passende mængde Arctic Silver eller tilsvarende. Om du

> kan klare dig uden CPU-blæser, vil vise sig.

Er der nogen erfaringer med denne:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=141 ? Den ser umiddelbart ud
som noget af det jeg mangler.

Maskinen kører stadig torture test og fungerer uden problemer ...

Fra : Leony

Dato : 02-03-02 22:24

> [...]

> temp. er sneget sig op på 89-93 grader. Det ser ud som om jeg hellere må
> bestille en Pabst mere til at suge noget frisk luft i kabinettet (eller

Det er nok ikke den dårligste ide.
Sug luft ind forneden og pust ud for oven.
Det kunne jo være at du skulle overveje en lownoise cpublæser også.

Fra : Henrik Dissing

Dato : 02-03-02 20:11

On Sat, 2 Mar 2002 14:14:54 +0100, Thomas wrote:

>Jeg aner ikke om Probe måler forkert, jeg har prøvet at mærke på
>køleprofilen på grafikkortet og på CPU'en, den køleprofil som er varmest er
>den på grafikkortet.

En ikke ret varm køleprofil er ikke nødvendigvis en god ting, tværtimod. Når
CPU'en, som i dit tilfælde, ser ud til at være ganske varm uden at
køleprofilen er det, tyder det på at varmen ikke ledes tilstrækkeligt godt
nok væk fra CPU'en. En hånd på køleprofilen er derfor ingen erstatning for
en fejlbehæftet temperaturmåling på CPU'en.

Ideelt set har køleprofilen samme temperatur som CPU'en, i praksis
selvfølgelig noget mindre. Hvis forskellen bliver markant, er der noget galt
med varmeoverførslen fra CPU til køler.

Venlig hilsen
Henrik Dissing