SIMM og DIMM ram
Fra : Christian Lynbech

Dato : 01-03-02 11:48

Jeg har et ældre ChainTech (tror jeg nok) motherboard og på det er der
sokler til både SIMM og DIMM ram.

Jeg har noget ram af begge slags og kunne godt tænke mig at vide om
der overhovedet er noget håb for at jeg bruge begge typer på en gang?

------------------------+-----------------------------------------------------
Christian Lynbech |
------------------------+-----------------------------------------------------
Hit the philistines three times over the head with the Elisp reference manual.
- petonic@hal.com (Michael A. Petonic)

Fra : orbital

Dato : 01-03-02 12:50

On Fri, 01 Mar 2002 11:47:30 +0100, Christian Lynbech
<lynbech@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har noget ram af begge slags og kunne godt tænke mig at vide om
>der overhovedet er noget håb for at jeg bruge begge typer på en gang?

I meget sjældne tilfælde kan man. Du må læse i manualen.

Generelt skal man så altid befolke simm og dimm med ram sat i
forskellige bank-numre.

Simm skal jo sidde parvist. F.eks. kan de to første slots være bank0
og de eventuelle næste (3. og 4.) være bank1.

Hvis du har sådanne 4 simm sokler og befolker de 2 første, så skal/må
dimm kun sidde i bank1. Dvs. hvis du har 2 dimm sokler, så hedder den
første bank0 og den anden bank1. Så kan du kun bruge den anden.

Dimm ram kan sidde enkeltvist.

Desuden skal du passe på med spændingen. Nogle dimms er til 5 volt.
Dimm ram til 3.3 volt kan ikke tåle 5 volt. Der kan være en jumper til
at sætte det.

Jeg havde held med alm. edo ram og alm. 3.3 volts dimm ram på et
pcchips bundkort.

Man skal også passe på med timingen. Lader man edo bruge bank0, er der
bedst sandsynlighed for at bundkortets bios sætter timing efter
edo-ram, som er langsomst. Sådan skal det helst være, for ikke at gå
galt.

Det kan også hænde, at du har een dimm slot og 4 simm slots. Så kommer
dimm jo til at sidde i bank0, og der kan blive store problemer med
timingen.

mvh

John