Min hest er alvorligt syg af forstoppelse
Fra : Ganti-tøsen

Dato : 01-03-02 11:30

Hej NG - dette er bare skrevet for at give ro i tankerne. At man så bagefter
kan sende det et sted hen, hvor mennesker læser og forstår, kan give en
smule ro i sindet.

Hekla - min første hest, som jeg nu har haft i 12 år, er syg, endda meget
syg. Jeg har levet i gru og nervøsitet siden søndag morgen.

Det startede lørdag aften, hvor hun ikke ville spise og havde lagt sig. Jeg
måtte have bud efter dyrlægen søndag morgen, hvor hun fik smertestillende og
noget afslappende til tarmene.
Søndag middag havde hun ondt igen, og dyrlægen kom og gav hende mere
smertestillende, samt 2,50 liter olie og vand.
Søndag aften kom dyrlægen igen, og mærkede at afføringen var på vej.
Mandag morgen endnu et check af dyrlægen, hun virkede frisk, og vi mente det
var ovre.

Men jeg havde dyrlæge igen tirsdag morgen, der var hun begyndt at pruste
meget og
sparke sig i maven indimellem, og dyrlægen sagde
det var galt med kredsløbet også. Hun fik endnu en liter olie og vand.
Tirsdag til middag begyndte hun at skide olien ud, og var meget dårlig.
Spiste og drak ingenting. Hun har ikke spist noget af
betydning siden lørdag morgen !!! Sidst på eftermiddagen fik hun endnu en
smertestillende (langtidsvirkende til natten) og medicin til kredsløbet.
Jeg skulle checke hende kl. 2.30 om natten, det smertestillende ville
fortage sin virkning ca. en time før. Jeg tog ud til en veninde 21.30 da
ungerne var puttet, skulle bare væk hjemmefra, lugten af afføring iblandet
parafinolie hang i min næse så jeg var ved at kaste op. Jeg turde næsten
ikke gå i stalden da jeg kom hjem 22.30. Der stod hun som da jeg forlod
hende, prustede, skrabte i jorden indimellem og krængede overlæben opad. Men
hun var ikke vildt urolig. Jeg gik ind i seng, der var jo ikke mere jeg
kunne gøre, og det smertestillende virkede jo endnu.
Jeg kunne jo selvfølgelig ikke sove, og havde de vildeste fantasier over
hvad der ville møde mig, når jeg skulle i stalden om natten, når det
smertestillende var holdt op med at virke. Kl. 1.30 gik jeg derud uden at
have lukket et øje. Situationen var den samme, men hun stod da op endnu. Jeg
gik i seng igen og fik da endelig lukket et øje en halv times tid.
Men hvor var jeg bange, da jeg skulle i stalden 2.30 igen, jeg turde faktisk
slet ikke gå derud, men det skulle jeg jo - Nu havde hun lagt sig, men
sprang på benene da jeg kom. Hun var mere rolig, og jeg blev utrolig lettet,
nu var hun jo uden smertestillende. Claus kiggede til hende igen kl. 4.30
inden han kørte på arbejde Der stod hun op. Jeg ringede til dyrlægen igen
onsdag morgen, der havde hun drukket 20 liter vand i løbet af natten. Han
kom og checkede puls og temperatur, og gav hende mere til kredsløbet.
Dyrlægen sagde at chancen er 50/50. Hun skulle begynde at onsdag, men det
gjorde hun ikke.

Torsdag havde jeg dyrlæge igen til morgen. Pulsen var nu normal og hun er
uden feber. Men hun har ikke drukket en dråbe i nattens løb, men virker
meget friskere.
Jeg så at hun tissede, og det første lignede en god dammeldags porter !!! Og
det gjorde ondt på hende !!! Men det er normalt siger dyrlægen, og et godt
tegn på, at nyrerne er ved at fungere igen. Lige nu får hun sprøjtet
Elektrolyt-væske ind i munden for at stabilisere salt, sukker og
væskebalancen. Det ser også ud til at den olie hun fik tirsdag er på vej ud
igen, i dagens løb har hun skidt en smule tyndt klister, der sætter sig i
halen og på bagbenene.
Hun virker faktisk som den gode gamle Hekla, og kommer også når jeg kalder,
men spise, det vil hun stadig ikke.
Når (og hvis) hun begynder at tage stråfoder og korn til sig igen, skal hun
fodre med HUSK i 3 uger, det middel tog jeg selv efter min første fødsel, og
det virker godt for tarmene, og smager ikke af noget. Min dyrlæge siger at
mange Islandsheste-folk bruger det jævnligt.

Sidste nyt om Hekla idag fredag er, at kredsløbet har stabiliseret sig,
pulsen og temperatur er normal. Hun tisser også, det vil sige at nyrerne er
igang.
MEN - nu har hun fået diarre, det skal jeg ringe og snakke med dyrlægen om.
Måske er det infektion, eller også så har jeg en anden terori, men det er
dyrlægen der afgør, hvad der er rigtigt.
Teorien går ud på, at hun fik olie første gang søndag. Normal går der 18-24
timer, før den er igennem kredsløbet. Hos Hekla gik der 48, indtil tirsdag
middag !!!
Hun fik en liter olie igen tirsdag morgen, og måske er det det, der kommer
nu, startende fra onsdag nat. Jeg ved det ikke, jeg må høre ham ad her til
morgen.

Nu har jeg snakket med dyrlægen, og han er enig i min teori. Så vi ser tiden
an til i morgen og fortsætter med Elektrolyt-væsken i dag hver 2. time.
Jeg har lige lukket dem ud, Hekla er sluppet fri af dækkenet et par timer,
solen skinner dejligt, så jeg tror det vil gøre hende godt. Hun har også
været nede at rulle en tur, det håber jeg er okay, det er jo trods alt
hestens natur at rulle sig når de kommer ud.
Der var lidt hø i overskud fra i går, der er dækket med rimfrost. Det er hun
interesseret i, og spiser også nogle få udvalgte stykker. Har spist en
håndfuld korn og 2 gulerødder her til morgen. Det er da fremskridt, men det
går uendeligt langsomt. Og hun er selvfølgelig træt.
Jeg har ikke set hende drikke idag, heller ikke tisset.

Pokkers også, nu går vi ind i en weekend, og så er det dobbelt-takst, jeg
gruer meget for regningen, men det er jo trods alt det værste problem.

Hilsen Gitte

Fra : Pia

Dato : 01-03-02 12:49

pokkers også! "Helende" ønsker og tanker fra Nordsjælland.

:Pia

Fra : taina

Dato : 01-03-02 18:18

Din stakkel, og din stakkels lille hest! Masser af medfølelse og håb om, at
det går godt herfra...

Tina

Fra : Anet

Dato : 01-03-02 20:45

Hej

En sørgelig historie. Faktisk så lyder symtomerne på en gang tarmslyng hvor
du har været heldig at tarmene har vendt tilbage igen. Du har været meget
heldig (mistede selv en hest af det for lidt over et år siden). Jeg har
arbejdet i 5 år inden for landbruget og har en hel del erfaring fra
forskellige dyr med brug af elektrolytter. Det er et kanon godt middel men
hvis det doseres for meget eller for stærkt eller nogle dyr reagerer meget
på det så kan det godt have den modsatte virkning og så får dyret tynd mave
af det istedet for at få orden på maven. Det er bare lige min erfaring i
mange tilfælde med heste, kalkuner, køer og grise fra landbruget. Bare lige
en bitanke til eftertanke.

hilsen

Anet

Fra : Ganti-tøsen

Dato : 02-03-02 00:03

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> af det istedet for at få orden på maven. Det er bare lige min erfaring i
> mange tilfælde med heste, kalkuner, køer og grise fra landbruget. Bare

Uha Anet, jeg er virkelig i vildrede med den elektrolybehandling. Jeg mener:
Godt at den er effektiv, men jeg er i tvivl om hvor længe jeg skal
fortsætte. Hun har stadig diarre, og ryster meget over hele kroppen en halv
time inden hun har afføring. Nu har hun fået det i 2 dage, og jeg har stadig
tilbage til en dag. Jeg ved ikke om jeg skal holde nu på grund af diarreén,
eller om jeg skal fortsætte til flasken er tom.
Heldigvis har jeg set at hun har drukket idag - efter kl. 18.00 og til kl.
23.00 har hun da drukket 13 liter, hvad hun har drukket i løbet af dagen kan
jeg ikke se, da hun går sammen med 4 andre.
Pyyhhhhh, det er godt nok opslidende det her. Hun vil stadig ikke spise
stråfoder af betydning, men jeg kan sagtens lokke en enkelt gulerod og et
æble i hende et par gange om dagen. Burde jeg holde op med det, og lade
hende undværre, hvis hun ikke spiser hø??? Åhhh alle de spørgsmål der dukker
op, jeg syntes jeg spørger og spørger når jeg snakker med dyrlægen, men
alligevel opstår der altid nye situationer.
I mit næste liv vil jeg enten selv læse til dyrlæge, eller også gifte mig
med en *GGG*

Hilsen Gitte

Fra : Nina Svanholm

Dato : 01-03-02 21:51

Hej Gitte og Hekla!

I ønskes god bedring og medgang herfra!

Jeg fik helt ondt i maven da jeg læste dit indlæg, håber at
høre fra jer igen!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Richard Nybo

Dato : 01-03-02 23:21

Hej Gitte!
Jeg håber meget at din Hekla får det bedre. Det er kun et par uger siden at
min Vanja var igennem det samme, men han har det fint nu. Og HUSK
(loppefrøskaller) får han også. Det er rigtigt godt, også som forebyggende.
Anyways ville bare lige...du ved...opmuntre og give lidt medfølelse.

Venlig hilsen
Camilla

Fra : Ganti-tøsen

Dato : 02-03-02 00:10

Hejsa NG

Tusind tak for jeres opmuntring. Dejligt at vide, at andre kan føle med en
når man er langt nede. Jeg kan simpelthen ikke koncentrere mig om andet.
Lyspunktet for idag er at jeg har set hende tisse og at hun har drukket 13
liter vand fra kl. 18-23. Og hun er glad, selv om hun er træt.
Hun ryster meget over hele kroppen inden hun skal have afføring. Er berørt
af det i maven kan jeg se, hun sparker en lille smule inden det står på. Hun
spiser en gulerod og et æble engang i ny og næ, men vil ikke have uanede
mængder. Jeg er utålmodig, og syntes det går langsomt (for langsomt) men
heldivis fremad. Jeg er stadig bange for at det går galt, og har uendelige
bekymringer, man ikke kan læse om hverken på netdyredokter eller i bøgerne.
Tålmodighed er en dyd, så jeg venter.
Jeg vender tilbage og giver jer slutningen på historien, forhåbentlig
lykkelig.

Hilsen gitte

Fra : Anet

Dato : 02-03-02 02:31

Hej Gitte

Man jo positivt sige om elektrolytter at de indeholder salt og sukker.
Sukker der giver energi og salt der holder på væsken i kroppen. Altså kan
det godt danne grobund for at det kan betyde overlevelse og giv hende resten
af det elektrolyt og så er hun i bedre væskestand og energistand end ellers.
Vidste ikke hvor længe det var meningen at du skulle fortsætte og derfor min
lille eftertanke med at for meget og for stærkt og for længe har modsat
effekt dvs. giver tynd mave istedet for. Start langsomt med at hun spiser og
drikker mere og mere og gør som nu hvor du observerer meget kritisk hele
tiden så du hurtigt kan fange evt. fare og bedringssignaler.
God bedring til din hest og dig.

hilsen

Anet
http://anet.subnet.dk

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 02-03-02 07:45

In <a5p1q6$1aak$1@news.cybercity.dk>, Ganti-tøsen wrote:

> Tusind tak for jeres opmuntring. Dejligt at vide, at andre kan føle med
> en når man er langt nede.

   Det kan vi da vist allesammen - de fleste af os har set syge/alvorligt
syge heste, prøvet at miste en hest - eller oplevet andre miste heste,
hunde, katte, hamstere eller undulater - det er jo aldrig sjovt. Kun når
man kan se det går den rette vej :) Og om ikke andet lyder det jo til at
Hekla er på rette vej - selv om det går langsomt :)

> Er berørt af det i maven kan jeg se, hun sparker en lille smule inden
> det står på. Hun spiser en gulerod og et æble engang i ny og næ, men vil
> ikke have uanede mængder.

   Jeg ved at et godt middel mod dårlig mave til mennesker er revede æbler
der får lov at ligge til de bliver brune - af en eller anden grund er det
bare supergodt mod fx. diarré. Derfor tror jeg ikke at hverken en enkelt
gulerod (Som jo indeholder mange fibre) og et æble i ny og næ vil skade.

> [...]
> netdyredokter eller i bøgerne. Tålmodighed er en dyd, så jeg venter. Jeg
> vender tilbage og giver jer slutningen på historien, forhåbentlig

   Jeg må indrømme at netdyredoktor ikke er et sted jeg har voldsomt meget
til overs for - men det er mest på grund af deres mangel på viden om
katte. ;) Så længe det går fremad må du sige til dig selv at det er godt
:)

--
Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Ganti-tøsen

Dato : 04-03-02 21:00

"Ganti-tøsen" <ganti4@hotmail.com> fældede disse salte tårer i en meddelelse

Hej Alle I søde her på NG

Nu er weekenden heldigvis overstået, og jeg er bare så glad !!!

Status fra i fredags var diarre og manglende ædelyst. Sidste ordentlige
måltid var forrige lørdag om morgenen. Og for dem som ikke har fulgt med, og
ikke ved hvad jeg taler om, så er det altså min hest *GGG*

I samråd med dyrlægen stoppede jeg med elektrolytter lørdag til middag, da
hun stadig ikke havde spist om natten, og stadig havde en voldsom diarre, og
startede derefter på zoolack, som er en slags A38 til dyr i tubeform. Dette
for at genskabe den naturlige balance i mavesækken.
Lørdag aften var vi i byen, og da jeg kom hjem skulle jeg jo lige sige
godnat til de kære små. OOOOOH skræk og ve, inde i boksen hos Hekla fandt
jeg 2 orm på 1,8 cm. Den lignede den sidste ende af en regnorm, men hvad var
det for en???? Jeg fløj ind og kastede mig over internettet, i forsøg på at
finde et billede af det afskyelige bæst, men intet kunne jeg finde. Jeg
læste alt hvad der var om orm, og det nærmeste jeg kunne finde der passede
til beskrivelsen var ordet strongylider, der i et stort antal forårsager
kolik, diarre, og i værste fald dødsfald.
I evig frygt for, at det var orm i uanede mængder der havde forårsaget
Heklas sygdom gik jeg i seng kl. 02.00.

Søndag morgen, fat i dyrlægen så tidligt jeg kunne være bekendt, og han
lovede at komme og checke patienten.
Ormen var en mavebremse, som findes normalt i hestens tarmsystem i moderate
mængder, og som foretrækker at forblive i hestens tarmsystem, hvor der er
køligt og mørkt. I mangel af hestepærer at kile sig fast i, var de altså
røget ud sammen med diarreén.
Vi blev enige om ikke at iværksætte ormekur på nuværende tidspunkt, da hun
jo havde medikamenter nok i sig. Så hellere foretage en gødningsprøve senere
på året.
I samråd med en anden dyrlæge med 30 års erfaring indenfor heste, besluttede
vi at give hende 1/2 liter kalkopløsning direkte i blodet, også for at
stimulere tarmfunktionen. Og så - SUK - se tiden an endnu en nat i spænding.
Dyrlægen bad mig ringe ind mandag morgen og give en status på nattens
forløb.

Mandag morgen: Høet var urørt, men vandspanden manglede 13 liter. Underlaget
i boksen var knap så våd som de forrige dage, så det var da et lyspunkt. Når
man er ude på overdrevet er det de små ting der tæller Vi aftalte at
tage endnu en dag, selvom det nu var 9 dage siden hun havde ædt noget af
betydning, bortset fra et enkelt halvt æble og en lille bid gulerod.
Hun har aldrig været smukkere, pelsen er blank og glinsende, og hun har
mistet de overflødige kilo, som sommerens græsmarker har givet hende.
Mandag eftermiddag, efter en lang og opslidende arbejdsdag gik jeg på marken
med et bundt hø. Jeg har 2 andre islændere efter hende gående, samt en
hingsteplag der er på et par måneders afvænning hos mig .
De kastede sig straks over høet som sædvanligt, og sandelig om ikke Hekla
forsøgte at dyppe mulen i bunken. Efter et par minuttters betænkningstid
bestemte hun sig altså på at smage på retten. Og sandelig om ikke den ene
mundfuld tog den anden, og snart havde de fortæret hele bundtet.
Her til aften har hun spist den sparsomme håndfuld korn jeg har smidt i
krybben de sidste mange dage (og fjernet igen næste morgen) og det halve af
den sædvanlige tildelte ration af hø.
Hun spiser langsomt og forsigtigt, holder nogle pauser, og spiser igen.
Hende, der før har slugt sin mad i største iver, nipper nu til sit mad som
en gammel tante. Måske er hun blevet klog af skade, eller også så er hun
bare en FANTASTISK KLOG HEST, der ved at måltiderne skal indtages med
følelse efter sådan en omgang. Jeg holder selvfølgelig på det sidste *GGG*
Når hun er oppe på fuld ration igen, er det første jeg skal gøre at kontakte
dyrlægegruppen endnu engang, og takke for en fantastisk indsat for to
besværlige patienter *GGG*

Og til jer her på NG, endnu engang tak fordi i fulgte mig i den forløbne
uges strabadser. Det har været lidt nemmere at komme igen, med jer i
baggrunden.
Jeg betragter lidensen lidt som en hovedpine, når man har fortalt det til
én, er den knap så slem, når man har fortalt om den til mange, så er den væk
!!!

YeeeeeeeHaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Gitte

Fra : Dragen

Dato : 04-03-02 23:30

Det var kjekt å høre at hesten din er bedre nå. Hils den
fra meg Håper alt er i orden nå.

Hilsen
Camilla

Fra : Nina Svanholm

Dato : 05-03-02 10:03

Hej!

Det er super at Hekla er ved at komme på toppen igen!
Fortsat god bedring!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 05-03-02 16:01

Dejlig tilbagemelding fra dig

hilsen

Anet

Fra : Mona

Dato : 07-03-02 01:02

Hej Gitte.

Hvor er jeg glad for at læse, at historien fik en god udgang.

Det er ikke så længe siden, at jeg selv blev hesteejer, så hvis
du har lyst til at oplyse prisen for dyrlægens behandling af
sådan en omgang, vil jeg meget gerne høre den, bare så jeg har en
fornemmelse af, hvad jeg kan risikere... (Krydser fingre, banker
under bordet og siger 'syv-ni-tretten' i håbet om at det ikke
sker for mine heste.)

Held og lykke fremover.

Mange hilsner fra

Mona

Fra : Ganti-tøsen

Dato : 24-03-02 11:04

Hej NG

Ja, så kom dagen hvor regningen dumpede ind med poste, og jeg turde næsten
ikke åbne brevet !!!
Regningen løb på godt 5.000 - overrasket blev jeg, for jeg kunne se, at der
havde 4 besøg, der ikke var blevet faktureret. Så jeg må nok sige, jeg er
blevet fair behandlet.
Den første søndagsbehandling kostede 1.050 bare i konsultation, dertil kom
medicin og olie.
Den næste hverdagskonsultation kostede 470, og de efterfølgende derefter
220. Hertil kommer forbrug af medicin m.v.
Så jeg er altså blevet fattigere i mammon, men rigere på oplevelser og
erfaring, og jeg er sikker på, at de penge jeg har brugt på min hest, vil
jeg få rigeligt ind igen via de dejlige naturoplevelser der venter os sammen
i sommer
Leje af hest pr. time er trods alt nærved 100 pr. time
50 timer i løbet af sommeren kan jeg snildt nå

Jeg er stadig en smule nervøs - selvfølgelig, og tæller "bunkerne" i stalden
hver morgen. Snart skal de til at ud, og så er det slut med at tælle. Næste
år til vintersæsonen vil jeg fortsat fodre med parafinolie, kun for
forebyggende.

Jeg er en lykkelig, men fattig hesteejer.
De kærligste hilsener
Gitte