/ Forside / Teknologi / Internet / Sikkerhed / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Sikkerhed
#NavnPoint
stl_s 37026
arlet 26827
miritdk 20260
o.v.n. 12167
als 8951
refi 8694
tedd 8272
BjarneD 7338
Klaudi 7257
10  molokyle 6481
Spammere med "hemmelig" IP ?
Fra : Henrik H. A.


Dato : 01-03-02 10:24

Hej alle

Efterhånden bliver spammerne mere og mere smarte. Nu kan man ikke en
gang spore dem og melde dem til deres udbyder, fordi deres IP ikke kan
spores. Jeg har senest prøvet med 207.158.1.22.

Er der nogen der ved hvordan man ellers kan finde dem ?



 
 
Daniel Blankensteine~ (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Daniel Blankensteine~


Dato : 01-03-02 10:52

"Henrik H. A." <henrikNOSPAM@hove-andersen.com> wrote in message
news:a5nhc4$23n$1@sunsite.dk...
> Hej alle
>
> Efterhånden bliver spammerne mere og mere smarte.

Nej. De skal alle holde sig til reglerne i SMTP, så alle kan spores.

> Nu kan man ikke en
> gang spore dem og melde dem til deres udbyder, fordi deres IP ikke kan
> spores. Jeg har senest prøvet med 207.158.1.22.

Jo, man kan, men jeg tror du kigger de forkerte steder. Kan du ikke prøve at
sende en kopi af headeren herind?

mvh
db

ps: Jeg har skrevet to tekster, en om SMTP og en om POP3, hvis du vil må du
gerne få dem.



Henrik H. A. (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Henrik H. A.


Dato : 01-03-02 11:12


"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> skrev i en meddelelse
news:a5nj0d$6ng$1@sunsite.dk...
[...]
> > Nu kan man ikke en
> > gang spore dem og melde dem til deres udbyder, fordi deres IP ikke
kan
> > spores. Jeg har senest prøvet med 207.158.1.22.
>
> Jo, man kan, men jeg tror du kigger de forkerte steder. Kan du ikke
prøve at
> sende en kopi af headeren herind?
>
Du har nok ret - jeg har kigget de forkerte steder - har brugt
"SpamPunisher" og "WhoIs Ultra" til at spore ham, men de gav
intet.........Headeren kommer her:

Return-Path: <bounce-sik022802-2439906@b05.stockinfoking.com>
Received: from cph1snms2.mail.ascio.net ([213.237.145.157])
by fepZ.post.tele.dk
(InterMail vM.4.01.03.23 201-229-121-123-20010418) with ESMTP
id
<20020301014453.XDGY2120.fepZ.post.tele.dk@cph1snms2.mail.ascio.net>
for <henrik.hove@andersen.tdcadsl.dk>;
Fri, 1 Mar 2002 02:44:53 +0100
Received: from [207.158.1.22] ([207.158.1.22]:53003 "HELO b05")
by cph1snms2.mail.ascio.net with SMTP id <S584770AbSCABdX>;
Fri, 1 Mar 2002 01:33:23 +0000
Received: (qmail 97016 invoked by uid 1005); 1 Mar 2002 01:44:21 -0000
Received: from localhost (sendmail-bs@127.0.0.1)
by localhost with SMTP; 1 Mar 2002 01:44:21 -0000
Content-Type: text/html
Content-Disposition: inline
Content-Transfer-Encoding: binary
MIME-Version: 1.0
From: "Special Situation"
<contact-sik022802-2439906@b05.stockinfoking.com>
To: <henrik@hove-andersen.com>
Reply-To: <contact-sik022802-2439906@b05.stockinfoking.com>
Subject: STOCK ALERT: BBJE - Undervalued & Overlooked?
Date: Thu, 28 Feb 2002 20:44:21 -0500
Message-Id: <20020301013332Z584770-29619+3738@cph1snms2.mail.ascio.net>

<HTML>



Daniel Blankensteine~ (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Daniel Blankensteine~


Dato : 01-03-02 11:27

"Henrik H. A." <henrikNOSPAM@hove-andersen.com> wrote in message
news:a5nk4u$9lt$1@sunsite.dk...
> Du har nok ret - jeg har kigget de forkerte steder - har brugt
> "SpamPunisher" og "WhoIs Ultra" til at spore ham, men de gav
> intet.........Headeren kommer her:

Det er bedst at gøre det manuelt.
De eneste felter du kan stole på er "Received".

> Received: from cph1snms2.mail.ascio.net ([213.237.145.157])
> by fepZ.post.tele.dk
> (InterMail vM.4.01.03.23 201-229-121-123-20010418) with ESMTP
> id
> <20020301014453.XDGY2120.fepZ.post.tele.dk@cph1snms2.mail.ascio.net>
> for <henrik.hove@andersen.tdcadsl.dk>;
> Fri, 1 Mar 2002 02:44:53 +0100

Det skal nok passe...........

> Received: from [207.158.1.22] ([207.158.1.22]:53003 "HELO b05")
> by cph1snms2.mail.ascio.net with SMTP id <S584770AbSCABdX>;
> Fri, 1 Mar 2002 01:33:23 +0000

Her har du ham, IP: 207.158.1.22. Send en klage til hans ISP og gør
cph1snms2.mail.ascio.net opmærksom på at han har et problem, men denne
spammer.

> Received: (qmail 97016 invoked by uid 1005); 1 Mar 2002 01:44:21 -0000

Ja, ok.

> Received: from localhost (sendmail-bs@127.0.0.1)
> by localhost with SMTP; 1 Mar 2002 01:44:21 -0000

Ovenstående er sikkert falsk. (Her starter mailen, altså skal det læses
nedfra og op).

mvh
db



Henrik H. A. (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Henrik H. A.


Dato : 01-03-02 11:32


"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> skrev i en meddelelse
news:a5nl18$ctp$1@sunsite.dk...
> "Henrik H. A." <henrikNOSPAM@hove-andersen.com> wrote in message
[...]
> > Received: from [207.158.1.22] ([207.158.1.22]:53003 "HELO b05")
> > by cph1snms2.mail.ascio.net with SMTP id <S584770AbSCABdX>;
> > Fri, 1 Mar 2002 01:33:23 +0000
>
> Her har du ham, IP: 207.158.1.22. Send en klage til hans ISP og gør
> cph1snms2.mail.ascio.net opmærksom på at han har et problem, men denne
> spammer.
>
[...]

Dvs. den sædvanlige mail til "abuse" og evt. "postmaster" hos @ascio.net
?


Daniel Blankensteine~ (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Daniel Blankensteine~


Dato : 01-03-02 11:50


"Henrik H. A." <henrikNOSPAM@hove-andersen.com> wrote in message
news:a5nla2$dhc$1@sunsite.dk...
> Dvs. den sædvanlige mail til "abuse" og evt. "postmaster" hos @ascio.net
> ?

Jep, prøv du bare den.

mvh
db



Thomas B. Maxe (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Thomas B. Maxe


Dato : 01-03-02 13:12

"Henrik H. A." skrev:
> > Her har du ham, IP: 207.158.1.22. Send en klage til hans ISP og gør
> > cph1snms2.mail.ascio.net opmærksom på at han har et problem, men
denne
> > spammer.
> >
> Dvs. den sædvanlige mail til "abuse" og evt. "postmaster" hos
@ascio.net
> ?
Njah.... Måske også den, men hans ISP burde du ifølge cyberabuse.org
finde her:

[ Informations about 207.158.1.22 ]

IP range : 207.158.1.0 - 207.158.1.255
Network name : ADN-SD-4HOST1
AS number : AS6130
Infos : American Digital Network
Infos : 5055 Viewridge Ave
Infos : San Diego, Ca. 92123
Country : US
Abuse contact : dns@adnc.com
Source : ARIN

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)



Henrik H. A. (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Henrik H. A.


Dato : 01-03-02 13:25


"Thomas B. Maxe" <toxicthomas@nospam.hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3c7f7006$0$17232$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Njah.... Måske også den, men hans ISP burde du ifølge cyberabuse.org
> finde her:
>
[...]

Tak for den. De har jo faktisk en ret genial "Who Is"
liggende.............


Povl H. Pedersen (03-03-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 03-03-02 12:40

On Fri, 1 Mar 2002 13:12:13 +0100,
Thomas B. Maxe <toxicthomas@nospam.hotmail.com> wrote:
> "Henrik H. A." skrev:
>> > Her har du ham, IP: 207.158.1.22. Send en klage til hans ISP og gør
>> > cph1snms2.mail.ascio.net opmærksom på at han har et problem, men
> denne
>> > spammer.
>> >
>> Dvs. den sædvanlige mail til "abuse" og evt. "postmaster" hos
> @ascio.net
>> ?
> Njah.... Måske også den, men hans ISP burde du ifølge cyberabuse.org
> finde her:

Er det ikke totalt lige meget ? Problemet er åbenbart at ascio.net har
et åben mailrelæ. Og de skal have en mail, og meldes til diverse
services så man undgår mere skrammel er går via dem.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.
Use 2 letters from first+last name to form username@[127.0.0.1]


Christian Laursen (03-03-2002)
Kommentar
Fra : Christian Laursen


Dato : 03-03-02 16:22

nospam@home.terminal.dk (Povl H. Pedersen) writes:

> On Fri, 1 Mar 2002 13:12:13 +0100,
> Thomas B. Maxe <toxicthomas@nospam.hotmail.com> wrote:
> > "Henrik H. A." skrev:
> >> > Her har du ham, IP: 207.158.1.22. Send en klage til hans ISP og gør
> >> > cph1snms2.mail.ascio.net opmærksom på at han har et problem, men
> > denne
> >> > spammer.
> >> >
> >> Dvs. den sædvanlige mail til "abuse" og evt. "postmaster" hos
> > @ascio.net
> >> ?
> > Njah.... Måske også den, men hans ISP burde du ifølge cyberabuse.org
> > finde her:
>
> Er det ikke totalt lige meget ? Problemet er åbenbart at ascio.net har
> et åben mailrelæ.

Nej, mx recorden for hove-andersen.com peger på ascio.net's mailserver.

--
Med venlig hilsen
Christian Laursen

Allan Olesen (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 01-03-02 23:52

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> wrote:

>> Received: from localhost (sendmail-bs@127.0.0.1)
>> by localhost with SMTP; 1 Mar 2002 01:44:21 -0000
>
>Ovenstående er sikkert falsk. (Her starter mailen, altså skal det læses
>nedfra og op).

Irrelevant, ja.

Men falsk? Hvorfor i alverden skulle spammeren dog bøvle med at
indsætte en falsk header, der fortæller, at mailen kommer fra et
lokalt mailspool på hans egen maskine?


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Daniel Blankensteine~ (02-03-2002)
Kommentar
Fra : Daniel Blankensteine~


Dato : 02-03-02 10:26

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
news:3c80062c$0$17208$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> wrote:
>
> >> Received: from localhost (sendmail-bs@127.0.0.1)
> >> by localhost with SMTP; 1 Mar 2002 01:44:21 -0000
> >
> >Ovenstående er sikkert falsk. (Her starter mailen, altså skal det læses
> >nedfra og op).
>
> Irrelevant, ja.
>
> Men falsk? Hvorfor i alverden skulle spammeren dog bøvle med at
> indsætte en falsk header, der fortæller, at mailen kommer fra et
> lokalt mailspool på hans egen maskine?

Bøvle? Det tager 10 sek at indsætte det. Men han gør det vel for at
forvirre, men du har ret, det kan godt være det ikke er falsk, jeg synes
bare det ser sådan ud.

mvh
db



Hroi Sigurdsson (03-03-2002)
Kommentar
Fra : Hroi Sigurdsson


Dato : 03-03-02 11:09

Daniel Blankensteiner wrote:

> De eneste felter du kan stole på er "Received".

Du kan ikke stole 100% på Received. Spammere forger tit falske Received
headere, så de selv kommer til at optræde i midten af Received-stien.
Det er dog oftest trivielt at gennemskue.

--
Hroi Sigurdsson hroi@asdf.dk
Danske nyhedsfeeds i RSS-format: http://asdf.dk/rss/da/

Daniel Blankensteine~ (03-03-2002)
Kommentar
Fra : Daniel Blankensteine~


Dato : 03-03-02 22:43

"Hroi Sigurdsson" <hroi@asdf.dk> wrote in message
news:3C81F64D.D328395C@asdf.dk...
> > De eneste felter du kan stole på er "Received".
>
> Du kan ikke stole 100% på Received. Spammere forger tit falske Received
> headere, så de selv kommer til at optræde i midten af Received-stien.
> Det er dog oftest trivielt at gennemskue.

Som jeg også skriver senere, kan det første felt muligvis være falsk. Men du
kan ikke indsætte felter midt i det hele, kun nedfra.

mvh
db



Niels Callesøe (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Niels Callesøe


Dato : 01-03-02 13:24

Daniel Blankensteiner wrote:

> Nej. De skal alle holde sig til reglerne i SMTP, så alle kan spores.

Det synes jeg er en middelsvært generaliserende - og forkert -
udtalelse. Med mindre selvfølgelig du kalder at "finde IP'en på en
blind proxy installeret på et skolebibliotek i Ungarn" for at "spore".

Nå, det er ikke en ontopic diskussion her, så:

FUT: dk.admin.netmisbrug

--
Niels Callesøe - nørd light
pfy[at]nntp.dk - http://www.pcpower.dk/disclaimer.php
"Again and again they struck him on the head with a
patch cable and spat upon him." - Book of THOL, verses

John Nielsen (01-03-2002)
Kommentar
Fra : John Nielsen


Dato : 01-03-02 19:52


> ps: Jeg har skrevet to tekster, en om SMTP og en om POP3, hvis du vil må
du
> gerne få dem.

Jo tak...

--
mvh. John Nielsen
Ved svar fjern dontspam fra emailadressen




Michael N. Andersen (02-03-2002)
Kommentar
Fra : Michael N. Andersen


Dato : 02-03-02 12:29

Ja, tak

Mvh
Michael

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> skrev i en meddelelse
news:a5nj0d$6ng$1@sunsite.dk...
> "Henrik H. A." <henrikNOSPAM@hove-andersen.com> wrote in message
> news:a5nhc4$23n$1@sunsite.dk...
> > Hej alle
> >
> > Efterhånden bliver spammerne mere og mere smarte.
>
> Nej. De skal alle holde sig til reglerne i SMTP, så alle kan spores.
>
> > Nu kan man ikke en
> > gang spore dem og melde dem til deres udbyder, fordi deres IP ikke kan
> > spores. Jeg har senest prøvet med 207.158.1.22.
>
> Jo, man kan, men jeg tror du kigger de forkerte steder. Kan du ikke prøve
at
> sende en kopi af headeren herind?
>
> mvh
> db
>
> ps: Jeg har skrevet to tekster, en om SMTP og en om POP3, hvis du vil må
du
> gerne få dem.
>
>



Bjarne Østergård (02-03-2002)
Kommentar
Fra : Bjarne Østergård


Dato : 02-03-02 14:34


"Henrik H. A." <henrikNOSPAM@hove-andersen.com> wrote in message
news:a5nhc4$23n$1@sunsite.dk...
her er lidt ressultater af søgning på de IP adresser der var i mailheaderen
på din spammail
MVH
Bjarne Østergård
www.gigasoft.dk


IP 207.158.1.22

POSTAL INSPECTION SERVICE
UNITED STATES POSTAL SERVICE
PO BOX 96096
WASHINGTON DC 20066-6096

Phone : 202-636-2300
Fax : 202-636-2287

ASN Explorer 207.158.1.22

Disclaimer: All data is generated from a local mirror of the RADB database.
It is neither complete nor entirely accurate.

ASN Range Endpoint Owner
AS 6130 207.158.0.0/19 207.158.32.0 ADNC
AS 6130 207.158.0.0/18 207.158.64.0 ADNC
AS 10945 207.158.0.0/18 207.158.64.0 CCC Communications


Trying whois -h whois.ripe.net 213.237.145.157
% This is the RIPE Whois server.
% The objects are in RPSL format.
% Please visit http://www.ripe.net/rpsl for more information.
% Rights restricted by copyright.
% See http://www.ripe.net/ripencc/pub-services/db/copyright.html

inetnum: 213.237.145.0 - 213.237.145.255
netname: SPEEDNAMES-DK
descr: Speednames
country: DK
admin-c: FB2033-RIPE
tech-c: UUDK1-RIPE
status: ASSIGNED PA
mnt-by: UUNETDK-MNT
changed: daniel@dk.uu.net 20011003
source: RIPE

route: 213.237.128.0/18
descr: UUNET DK Block 4
origin: AS702
mnt-by: UUNETDK-MNT
changed: lcr@dk.uu.net 20000707
source: RIPE

role: UUNET Denmark IP-oper
address: UUNET - A WorldCom Company
address: Roholmsvej 19
address: DK-2620 Albertslund
address: Denmark
phone: +45 70 23 00 32
fax-no: +45 70 23 00 39
e-mail: help@dk.uu.net
trouble: abuse@dk.uu.net
admin-c: DNR-RIPE
tech-c: DNR-RIPE
tech-c: AND9-RIPE
tech-c: LARS4-RIPE
tech-c: WCOM-RIPE
tech-c: LAUJ1-RIPE
tech-c: HOU1-RIPE
nic-hdl: UUDK1-RIPE
remarks: ------------------------------------------------
remarks: For complaints about abusive/malicious behavior
remarks: please contact one of the following addresses:
remarks: E-mail (SPAM/UCE)abuse: abuse-mail@dk.uu.net
remarks: USENET/Newsgroup abuse: abuse-news@dk.uu.net
remarks: Security/hacking/etc : security@dk.uu.net
remarks: All other issues : abuse@dk.uu.net
remarks: ------------------------------------------------
remarks: *** IF ABUSE IS GOING ON AT THIS VERY MOMENT ***
remarks: *** PLEASE CALL +1 800 900 0241,OPTION 2,3,1 ***
remarks: ------------------------------------------------
notify: ripe-notify@dk.uu.net
mnt-by: UUNETDK-MNT
changed: daniel@dk.uu.net 20010228
changed: daniel@dk.uu.net 20020228
source: RIPE

person: Florus Both
address: Speednames A/S
address: Rejsbygade 8A
address: DK-1759 Copenhagen V
phone: +45 70 27 70 77
e-mail: florusb@speednames.com
nic-hdl: FB2033-RIPE
mnt-by: UUNETDK-MNT
changed: eckberg@dk.uu.net 20010802
source: RIPE






traceroute 213.237.145.157

3 198.172.117.161 2.738 ms DNS error [AS2914] Verio
4 129.250.29.126 2.811 ms ge-6-2-0.r00.lsanca01.us.bb.verio.net
[AS2914] Verio
5 129.250.2.25 14.172 ms p4-2-0-0.r01.snjsca03.us.bb.verio.net
[AS2914] Verio
6 129.250.2.62 13.134 ms p16-3-0-0.r04.snjsca03.us.bb.verio.net
[AS2914] Verio
7 129.250.3.34 16.150 ms p4-0-1-0.r00.scrmca01.us.bb.verio.net
[AS2914] Verio
8 129.250.9.98 16.728 ms p4-0.uunet.scrmca01.us.bb.verio.net
[AS2914] Verio
9 152.63.53.6 16.132 ms 0.so-2-0-0.XL2.SAC1.ALTER.NET [AS701]
Alternet
10 152.63.54.10 15.748 ms 0.so-3-0-0.TL2.SAC1.ALTER.NET [AS701]
Alternet
11 152.63.19.170 93.101 ms 0.so-3-0-0.TL2.DCA6.ALTER.NET [AS701]
Alternet
12 152.63.9.221 92.397 ms 0.so-7-0-0.IR2.DCA6.ALTER.NET [AS701]
Alternet
13 146.188.13.46 92.592 ms so-1-0-0.IR2.DCA4.Alter.Net (DNS error)
[AS702] UUNET - Commercial IP service provider in Europe
14 146.188.3.66 186.391 ms so-7-0-0.TR2.CPH3.Alter.Net (DNS error)
[AS702] UUNET - Commercial IP service provider in Europe
15 146.188.3.10 184.798 ms POS6-0.XR2.CPH3.Alter.Net (DNS error)
[AS702] UUNET - Commercial IP service provider in Europe
16 146.188.3.141 185.350 ms POS4-0-0.CR1.CPH2.Alter.Net (DNS error)
[AS702] UUNET - Commercial IP service provider in Europe
17 146.188.30.115 185.718 ms FastEthernet10-0-0.GW1.CPH2.Alter.Net (DNS
error) [AS702] UUNET - Commercial IP service provider in Europe
18 213.237.143.14 191.561 ms speednames1.gw.dk.uu.net [AS702] UUNET -
Commercial IP service provider in Europe
19 *** failed
20 *** failed
21 *** aborting







Thomas (02-03-2002)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 02-03-02 15:55

Bjarne Østergård wrote:
>
> "Henrik H. A." <henrikNOSPAM@hove-andersen.com> wrote in message
> news:a5nhc4$23n$1@sunsite.dk...
> her er lidt ressultater af søgning på de IP adresser der var i mailheaderen
> på din spammail

[...]

> Trying whois -h whois.ripe.net 213.237.145.157
> % This is the RIPE Whois server.
> % The objects are in RPSL format.
> % Please visit http://www.ripe.net/rpsl for more information.
> % Rights restricted by copyright.
> % See http://www.ripe.net/ripencc/pub-services/db/copyright.html

Du havde åbenbart ikke gidet besvære dig med at læse den copyright. Men
nu skal jeg hjælpe dig lidt:

"Except for agreed Internet operational purposes, no part of this
publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or
transmitted, in any form or by any means, electronic, mechanical,
recording, or otherwise, without prior permission of the RIPE NCC on
behalf of the copyright holders. Any use of this material to target
advertising or similar activities is explicitly forbidden and may be
prosecuted."

Så sagt på en anden måde, så har du overtrådt den copyright ved at poste
informationerne her i gruppen.

En anden ting der er meget ufint, er det at du poster andre menneskers
e-mail adresser på usenet; så nu er det blot et spørgsmål om tid,
hvornår de høstes af en eller anden spam'er.

Så du har overtrådt en copyright, og medført at uskyldige mennesker nu
får (mere) SPAM.

--
Don't waste space

Jonathan Stein (02-03-2002)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 02-03-02 21:37

Thomas wrote:

> Så sagt på en anden måde, så har du overtrådt den copyright ved at poste
> informationerne her i gruppen.

Det vil næppe være i strid med dansk lovgivning at referere offentligt
tilgængelige oplysninger.

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.
http://www.jsp-hotel.dk/





Thomas (03-03-2002)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 03-03-02 15:15

Jonathan Stein wrote:
> Thomas wrote:
>
>> Så sagt på en anden måde, så har du overtrådt den copyright ved at poste
>> informationerne her i gruppen.
>
> Det vil næppe være i strid med dansk lovgivning at referere offentligt
> tilgængelige oplysninger.

Det er jo ikke en reference, men en offentliggørelse i et andet medie.

Ophavsretsloven siger:

"§ 2. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne indskrænkninger,
eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og
ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret
skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur- eller
kunstart eller i anden teknik."

--
Don't waste space

Christian Andersen (03-03-2002)
Kommentar
Fra : Christian Andersen


Dato : 03-03-02 15:24

Thomas wrote:

>>> Så sagt på en anden måde, så har du overtrådt den copyright ved at poste
>>> informationerne her i gruppen.

>> Det vil næppe være i strid med dansk lovgivning at referere offentligt
>> tilgængelige oplysninger.

> Det er jo ikke en reference, men en offentliggørelse i et andet medie.
>
> Ophavsretsloven siger:

Der er også noget der hedder citatret. Desuden er jeg også næsten
sikker på at copyright-notitsen på whois-dataene gælder selve
kompilationen af data og ikke de enkelte data.

FUT: dk.videnskab.jura

--
"...in Spain!"

Jonathan Stein (03-03-2002)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 03-03-02 20:24

Thomas wrote:

> >> Så sagt på en anden måde, så har du overtrådt den copyright ved at poste
> >> informationerne her i gruppen.
> >
> > Det vil næppe være i strid med dansk lovgivning at referere offentligt
> > tilgængelige oplysninger.
>
> Det er jo ikke en reference, men en offentliggørelse i et andet medie.
>
> Ophavsretsloven siger:
> ...

Ophavsretsloven betyder bare ikke så meget her, da der skal være tale om et
litterært værk (eller noget, der kan sidestilles hermed), for at man har
ophavsret.
Der har for nylig været en tilsvarende tråd om offentliggørelse af en e-mail
fra et web-hotel i dk.edb.internet.udbydere.webhotel, som vist også har været
oppe i dk.videnskab.jura.

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.
http://www.jsp-hotel.dk/





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste