Ram til en gammel Pentium 133 - hvor og hv~
Fra : Jan

Dato : 01-03-02 08:46

Hej

Jeg har arvet en gammel Pentium 133 maskine som jeg nu har lavet om til en
jukebox, men der er kun 32 mb ram i.

Hvad hedden den type ram der sidder i sådan en gammel maskine og hvor kan
jeg købe mere ram til den - hvor meget koster den ram.

Mvh

Jan

Fra : orbital

Dato : 01-03-02 09:43

On Fri, 1 Mar 2002 08:45:40 +0100, "Jan" <jan@surfmail.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvad hedden den type ram der sidder i sådan en gammel maskine og hvor kan
>jeg købe mere ram til den - hvor meget koster den ram.

Det spørgsmål er ret håbløst at besvare. Men ram'en kører 66 MHz
ialfald. Åbn æsken og se hvor mange ram slots der er, og af hvilken
type.

Manualen for bundkortet bør desuden røbe, hvilken ram modul-størrelse,
der er den maksimale. Det er svært at skønne, det kan være alt fra 32
til 64 eller 128 Mbyte pr. modul. Men så er det ikke højere.

Det kan være 3 forskellige typer ram, vil jeg skyde på:

-edo, 72 pins, simm ram (almindeligt, men koster en bondegård i
butikkerne, det købes bedst brugt på dk.marked.privat.edb)
De skal sidde parvist (2 eller 4 ialt)

-edo, som 168 pins dimm, er i reglen 5 volts IBM. Det er ret umuligt
at finde også brugt
- alm. dimm ram, 168 pins, 3.3 volt (både 66, 100 og 133 MHz ram kan
bruges)

De to sidstnævnte kan sidde i vilkårligt antal, efter antallet af ram
slots.

Der er yderligere ram typer på markedet: ddr og rdr, men de er for
moderne til sådan en gammel een.

mvh

John

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 01-03-02 09:50

"Jan" <jan@surfmail.dk> skrev

> [...]
kan
> jeg købe mere ram til den - hvor meget koster den ram.

Det kan være både SD-Ram eller EDO-Ram.

Hvis det er SD-Ram, er blokkene ca. 13 cm lange, og du kan således ret
hurtigt finde ud af det. I så fald er den største størrelse blokke dit
motherboard understøtter med stor sandsynlighed 128 mb.
Du kan bruge både PC66, PC100 og PC133 - se på www.edbpriser.dk

EDO ram er kortere, og har 72 Pins. Det billigste sted at skaffe dem, er
fra nyhedsgruppen news:dk.marked.privat.edb. Her er max-størrelsen dit
bundkort understøtter sikkert 32 mb.

mvh
Peter

Fra : Leony

Dato : 01-03-02 10:30

"Jan" <jan@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har arvet en gammel Pentium 133 maskine som jeg nu har lavet om til en
> jukebox, men der er kun 32 mb ram i.

Hvis den bare skal spille lidt musik er der vel ikke brug for ekstra RAM.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Esben

Dato : 01-03-02 15:16

> "Jan" <jan@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis den bare skal spille lidt musik er der vel ikke brug for ekstra RAM.

Det kommer da an på hvilket os han kører på den.

--
Esben