Sådan gøres inkjet-prints vandfaste - bill~
Fra : Kent Christensen

Dato : 01-03-02 00:03

Hej

Jeg har lige et godt tip til, hvordan man nemt og billigt kan gøre
sine inkjet-prints totalt vandfaste.

For nogle dag side modtog jeg med posten et produkt kaldet
"Inkjet Fixing Spray", som jeg havde bestilt over nettet. Det skulle
kunne gøre Inkjet-prints vandfaste. Prisen var 99,- + forsendelse.
Det virkede da også efter hensigten - men det kan gøres meget
billigere.....

Da jeg var igang med at behandle et inkjet-print med sprayen, slog
det mig pludseligt, at lugten fra sprayen virkede meget bekendt.
Sprayen har en meget markant, skarp lugt. Jeg mente, at det lugtede
præcist som en anden lak - for det er jo en lak - som jeg havde
brugt dagen før til at gøre "granit-malede" krukker vandfaste med.
Og ganske rigtigt - efter et par forsøg kunne jeg fastslå, at denne
lak havde præcist de samme egenskaber som den dyrt indkøbte
"Inkjet Fixing Spray". Inkjet-printet bliver totalt vandfast efter
en til to behandlinger - faktisk kan du bade inkjet papiret og tørre
det kraftigt med en klud bagefter, uden at det tager den mindste
skade.

Lakken kaldes for "Belton Special, Klarlak", og det kan købes
i næsten alle byggemarkeder, og ellers har maleren det. Du kender
sikkert de effekt-lakker, man kan købe til fx at male en granit-effekt
på lerkrukker med - og her bruger man altså denne klarlak til at
efterbehandle effekt-lakken. Der er 400 ml. i dåsen, og jeg
gav 49,00 kr. for den. "Inkjet Fixing Spray" kostede som sagt
99,00 kr + forsendelse - og der var kun 200 ml.. Det skulle ikke
undre mig, om det er præcist det samme produkt - nemlig
Acryl klarlak.

Vh
Kent

Fra : Mogens

Dato : 01-03-02 07:10

On Fri, 1 Mar 2002 00:03:10 +0100, "Kent Christensen" <Jacko@pc.dk>
wrote:

>Hej
>
>Jeg har lige et godt tip til, hvordan man nemt og billigt kan gøre
>sine inkjet-prints totalt vandfaste.

Hej

Det lyder som et rigtigt godt tip. Både nemmere og billigere end
det selvklæbende plastic jeg plejer at købe i farvehandelen.

Tak for ideen.

Mvh Mogens