Ghost Corp. Edition
Fra : Michael

Dato : 28-02-02 15:12

Vi har Norton Ghost Corp. Edition 7.5 og det er jo såmen fint nok. Jeg
mangler bare en mulighed for at køre et "master program" på en server og så
kan alle klienterne koble sig op til denne server og vælge hvilket image de
vil ghoste op/ned - er dette muligt?

Jeg bruger lige p.t. den der GhostCast men den er jo ret upraktisk da den
skal startes op hver gang man skal ghoste samtidigt med at man skal vælge om
man vil dumpe eller hente et image fra/til klienten.

Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-03-02 09:12

Michael skrev:

>Vi har Norton Ghost Corp.

Kan det ikke styres fra en batfil? Det bruger jeg. Her er den del
der sørger for at C bliver gemt blot jeg trykker Y:

@Echo Off
Set bu=K

::      ==== Ghost ====

:C-drev
GhostPE -clone,mode=pdump,src=1:1,dst=%bu%:\C_New -z2 -fx

--
Bertel

Fra : Michael

Dato : 01-03-02 10:43

> [...]

> Set bu=K
> :C-drev
> GhostPE -clone,mode=pdump,src=1:1,dst=%bu%:\C_New -z2 -fx

"GhostPE"? Hmm.. den er ikke på den Ghost diskette jeg har lavet (og ej
heller på min HD)? Der ligger kun en ghost.exe og der er ingen kommandoer
til denne. Og jeg går ud fra at du "bu" variabel er din server?

Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-03-02 11:51

Michael skrev:

>"GhostPE"? Hmm.. den er ikke på den Ghost diskette jeg har lavet

ren ghostpe.exe ghost.exe

>Der ligger kun en ghost.exe og der er ingen kommandoer

Dem skriver man da bare selv i en batfil. Prøv at skrive:

   ghost /?

--
Bertel

Fra : Michael

Dato : 01-03-02 12:51

> Dem skriver man da bare selv i en batfil. Prøv at skrive:
> ghost /?

Havde jeg prøvet men havde ikke set at den ikke kunne køre under Win2000.
Efter jeg har startet op i DOS kan jeg godt se at der er en helt masse
parametre til den, men jeg synes godt nok det er dårligt dokumenteret.
F.eks. har jeg ikke fundet noget sted hvad f.eks. "pdump" betyder!? Der står
hvad alle de andre switches betyder... -fx m.v. men ikke "[p]dump" m.v. Og
hvilket program skal man benytte på serveren? Skal der ikke køre et "Ghost
serverprogram" på serveren? GhostCast ser ud til at den ENTEN kan modtage
ELLER sende images?

Michael

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 01-03-02 13:22

> [...]
står
> hvad alle de andre switches betyder... -fx m.v. men ikke "[p]dump" m.v.

PDump er partition dump. Altså en kopi af en enkelt partition og ikke hele
harddisken.

Det kan være meget smart hvis man installerer OS'et på C: og lægger alle
brugerdata på D:
Når brugeren så vælger at re-installere så overskriver den kun C: og ikke D:

> [...]
> serverprogram" på serveren? GhostCast ser ud til at den ENTEN kan modtage

Det skal bare være et almindeligt netværks drev. Det er ikke nødvendigt med
et program på serveren.

Med venlig hilsen

Thomas Hedberg.

Fra : Michael

Dato : 01-03-02 14:10

> PDump er partition dump. Altså en kopi af en enkelt partition og ikke hele
> harddisken.

Ahh.. okay og "dump" er så af hele disken går jeg ud fra.

> Det kan være meget smart hvis man installerer OS'et på C: og lægger alle
> brugerdata på D:

Yeps.

> [...]
D:

> Det skal bare være et almindeligt netværks drev. Det er ikke nødvendigt

Tak tak - tror jeg har forstået det meste nu. Nu er den i hvert fald ved at
Ghoste en partition til et netværksdrev

Mange tak for hjælpen til jer alle.

Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-03-02 13:30

Michael skrev:

>Efter jeg har startet op i DOS kan jeg godt se at der er en helt masse
>parametre til den, men jeg synes godt nok det er dårligt dokumenteret.

Ja, og navnene er kryptiske.

>F.eks. har jeg ikke fundet noget sted hvad f.eks. "pdump" betyder!?

Partition dump.

>Og hvilket program skal man benytte på serveren?

Jeg har kun erfaring med at bruge det på én computer, men jeg
rener med at der bare skal være et aktivt netværk.

--
Bertel

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 01-03-02 13:40

On Fri, 1 Mar 2002 12:50:42 +0100, "Michael" <spam@example.com> wrote:

> men jeg synes godt nok det er dårligt dokumenteret.

Det passer simpelt hen ikke.
Hvis du har en lovlig udgave, har du også en glimrende manual.
Det er faktisk forrygende godt dokumenteret.

Hvis du bruger en piratkopi, så: Fy!
....og så kan man hente manualen som PDF.
--
Per K. Nielsen

Fra : Michael

Dato : 01-03-02 13:49

> Det passer simpelt hen ikke.

Nå! Men det synes jeg nu med den "online" hjælp der er.

> Hvis du har en lovlig udgave, har du også en glimrende manual.
> Det er faktisk forrygende godt dokumenteret.
> Hvis du bruger en piratkopi, så: Fy!
> ...og så kan man hente manualen som PDF.

Jeg har skam en helt lovlig udgave! Hvis der er en papirudgave med, ja så
har jeg rigtigt nok ikke den, da jeg ikke aner hvor den er! Endvidere mener
jeg også at programmer der ikke er dokumenteret ordentligt med online
hjælpen (F1) at de er næsten ubrugelige. Jeg kunne forestille mig at de
færreste firmaer gider spæne rundt efter manualer til dét og dét program -
det er langt nemmere at trykke F1 og få en god hjælp til netop det punkt man
er kørt fast ved - og dét mener jeg ikke denne Ghost har.

Michael

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 01-03-02 13:57

On Fri, 1 Mar 2002 13:49:03 +0100, "Michael" <spam@example.com> wrote:

>Jeg har skam en helt lovlig udgave! Hvis der er en papirudgave med, ja så
>har jeg rigtigt nok ikke den, da jeg ikke aner hvor den er!

Så må jeg formode at du har cd'en.
På den ligger al dokumentation også som PDF.

....eller du kan hente dokumenterne her:
http://www.symantec.com/techsupp/enterprise/products/symghost/symghost_75/manuals.html

Hvad angår F1, har jeg ikke Gost 7.5 installeret her, så jeg vil blot
sige at det efter min mening er en mærkelig holdning.

Det primære program i Ghost er trods alt ghost.exe (ghostpe.exe i
Personal Edition), og det er et dos-program på under 800k, med en
forrygende bunke funktionalitet. Jeg foretrækker at størrelsen er
tilpas lille til at kunne ligge på en netbootfloppy, fremfor en
ekstensiv hjælpefunktion, der nemt kunne få programmet op i en
urimelig størrelse.

RYFM
HDH

--
Per K. Nielsen

Fra : Michael

Dato : 01-03-02 14:41

> [...]
> tilpas lille til at kunne ligge på en netbootfloppy, fremfor en
> ekstensiv hjælpefunktion, der nemt kunne få programmet op i en

Det vil jeg give dig ret i (at selve ghost.exe skal fylde så lidt som
muligt). Men derfor synes jeg stadigt at der burde være så meget hjælp, at
alle den switches burde være forklaret med en /? og det er de ikke. Det er
begrænset hvor meget mere tekst der skulle have været på for at opfylde
dette.

Endvidere har jeg ikke formået at pakke det hele ned på een disk. Jeg har en
netværks-diskette som logger ind på et domæne og mapper et netdrev og så har
jeg den der Ghost diskette. Vil se om ikke jeg kan lave en boot CD istedet.

Michael

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 01-03-02 16:49

http://netbootcd.dk

--
Per K. Nielsen

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 01-03-02 12:01

> "GhostPE"? Hmm.. den er ikke på den Ghost diskette jeg har lavet (og ej
> heller på min HD)? Der ligger kun en ghost.exe og der er ingen kommandoer
> til denne. Og jeg går ud fra at du "bu" variabel er din server?

Prøv at skriv ghost /?

Jeg bruger selv Ghost 6.x på mit arbejde og den virker fint med kommendo
linien.

Faktisk har jeg lavet en CD som booter i DOS, logger på netværket og starter
en menu hvor de kan vælge hvilket image deres maskine skal overskrives med.

Der ligger et eksempel på www.netbootcd.dk på CD'en - Dog uden Ghost.exe og
den menu de logger ind i.

Med venlig hilsen

Thomas Hedberg