tar... optionen -z
Fra : - ct

Dato : 28-02-02 13:29

Hej alle!

Jeg pakker filer med
tar -cf test.tar *

Jeg har set at man kan bruge optionen -z til at komprimere først
tar -cf -z test.tar * ... virker ikke!

Kører jeg derimod først
tar -cf test.tar *
og derefter
tar -cf -z test.tar * ... så virker det!

Underligt ?

PS: Det ser nu heller ikke rigtigt ud som om den komprimerer ...
Gør jeg noget forkert ?
Hvordan laver man pakker man og komprimerer man filer samtidig ?

Mange hilsner fra
Carsten

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-02-02 13:39

"- ct" <cajuth(remove_***_this)@worldonline.dk> writes:

> Jeg pakker filer med
> tar -cf test.tar *
>
> Jeg har set at man kan bruge optionen -z til at komprimere først
> tar -cf -z test.tar * ... virker ikke!

Det er fordi "f" i "-cf" spiser netop naeste argument som filnavn. Du
faar altsaa oprettet -z filen herved.

Skriv i stedet

tar czf test.tar.gz *

Pas ioevrigt paa med at placere tar.gz filer i nuvaerende filkatalog,
hvis du koerer kommandoen flere gange.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : - ct

Dato : 03-03-02 09:09

Hej Thorbjørn

> tar czf test.tar.gz *

Tak for hjælpen... Det virker...
Er der i øvrigt ikke mange som forkorter .tar.gz til tgz ???

--
Best regards / Mange hilsner fra
Carsten

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-03-02 14:29

> Tak for hjælpen... Det virker...

Velbekomme.

> Er der i øvrigt ikke mange som forkorter .tar.gz til tgz ???

Jo. Det er MS-DOS's skyld.

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-03-02 14:03

"- ct" <cajuth(remove_***_this)@worldonline.dk> writes:

> Er der i øvrigt ikke mange som forkorter .tar.gz til tgz ???

Jo, hvis man har siddet for længe ved forkrøblede systemer der kræver
at filnavne har formatet 8.3 som dos gjorde.

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.