At hive en tilfældig række ud af en mdb-fi~
Fra : Voller

Dato : 28-02-02 11:31

Hejsa.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan man hiver en helt tilfældig række
ud af en acces-database. Problemet er, at jeg har 3 kolonner i min database
jeg bruger til at lave en "tilfældigt citat" boks på min side.

1. kol.: id.
2. kol.: navn.
3. kol.: citat.

Jeg ville gerne vide hvordan man hiver en tilfældig række ud af tabellen og
placerer de samhørende værdier "navn" og "citat" på samme side. Jeg har
prøvet kigge denne NG og guiderne på html.dk igennem, men jeg kunne ikke
lige finde noget, der mindede om mit problem.

Som det nok fremgår er jeg ultra-nybegynder til ASP, så det må gerne skæres
helt ud i pap.

På forhånd tak for hjælpen.

/voller.

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 28-02-02 11:48

"Voller" <voller@voller.dk> skrev i melding
> [...]
> lige finde noget, der mindede om mit problem.
>
> Som det nok fremgår er jeg ultra-nybegynder til ASP, så det må gerne

Nå vet ikke jeg om Access godtar RAND, men den kan kanskje være noe å
titte på ... Ellers kommer jeg på to metoder ...

1.
Du kan opprette et felt som heter lastused (DATETIME) og legge inn dato
og klokkeslett for siste visning hver gang det vises ... Da kan du bare
gjøre det slik når du skal vise et :

SELECT TOP 1 * FROM min_tabell ORDER BY lastused DESC;

2.
Du henter ut antall sitater
SELECT COUNT (*) AS antall FROM min_tabell;

Også bruker du dette resultatet til å hente ut et sitat via enten id'en
eller du kan bruke LIMIT (hvis den går mot Access ...) etter å ha brukt
rnd ...

Det viktigste er ikke at det er 100% tilfeldig, men heller at man ikke
får det samme sitatet hver gang, og alt som får det til å ligne på dette
er bra nok ... =)

--

Vennlig hilsen Erlend
erlendkb@online.no

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 28-02-02 21:10

Voller wrote in news:3c7e0702$0$39847$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> side. Jeg har prøvet kigge denne NG og guiderne på html.dk igennem,
> men jeg kunne ikke lige finde noget, der mindede om mit problem.

Du sørger for at have et fortløbende ID i din tabel. Dernæst laver du et
tilfældigt tal i intervallet 1 til MAX(id). Dette tilfældige tal bruger
du så i din SQL til at hive tallet ud - som fx

strSQL = "SELECT Field1,Field2 FROM Table WHERE id = " & getNumber

hvor getNumber er en funktion, der giver dig et tilfældigt tal.

For hvordan man laver et tilfældigt tal i et givet interval, se tråden i
dk.videnskab <news:Xns9176DC0D8D945spamstocholmdk@193.88.15.201>

:)
--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Synes du også, at Britney trods alt er meget lækker - men dog
på grænsen til det kvalmende ? http://stocholm.dk/britney.txt