2.års studerende
Fra : Friberg

Dato : 27-02-02 21:04

Hedder det mon andenårsstuderende, andetårsstuderende eller begge del?

Søren Friberg

Fra : Friberg

Dato : 28-02-02 19:26

Nå, ja selvfølgelig foranlediget af et konkret indlæg. Men det er da
selvfølgelig også svært, hvis jeg har ret i, at det hedder
andetårsstuderende, mens det hedder andengenerationsindvandrer - eller hva ?
Jeg har nu og tidligere forstået, at der findes staveeksperter på boardet.

Hilsen Søren Friberg

som ikke er stavekyndig, laver mange statvefejl.

Fra : N/A

Dato : 28-02-02 19:33

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 28-02-02 19:33

"Friberg" <soeren_friberg_news@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nå, ja selvfølgelig foranlediget af et konkret indlæg. Men det er da
> selvfølgelig også svært, hvis jeg har ret i, at det hedder
> andetårsstuderende, mens det hedder andengenerationsindvandrer - eller hva
?

Vel næppe sværere end at det hedder et år og en generation

Venlig hilsen
Peter

Fra : Friberg

Dato : 28-02-02 20:13

"Peter Hindsgaul" skrev i en meddelelse

> Vel næppe sværere end at det hedder et år og en generation
>
> Venlig hilsen
> Peter

Ja, det er også ca. min pointe.

Så, er det jo sikkert en god ide, at lade være at rette andre offentligt.

Søren Friberg

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 28-02-02 20:17

> Ja, det er også ca. min pointe.
>
> Så, er det jo sikkert en god ide, at lade være at rette andre offentligt.

Enig

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 01-03-02 10:42

Peter Hindsgaul wrote:

> "Friberg" <soeren_friberg_news@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> ?
>
> Vel næppe sværere end at det hedder et år og en generation

Hvorfor kun for 2?
(førsteårs/førstegangs, andetårs/andengangs, tredieårs/trediegangs)

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 01-03-02 11:18

"Jørn Hedegaard Povlsen" <jhp@com.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor kun for 2?
> (førsteårs/førstegangs, andetårs/andengangs, tredieårs/trediegangs)

Nej, det er selvfølgelig en generel regel, som antydet af Peter.
Der er jo tale om kongruens.

Den danske sprog er stadig en svær en....

Iøvrigt morsomt, at min "skæver" har affødt et helt andet niveau af sproglig
opmærksomhed i gruppen.
Det samme skift kan opleves i undervisningen, når man provokerer elevernes
sproglige sensivitet.

hilsen Niels Aage

Fra : Tom Wagner

Dato : 01-03-02 11:35

On Fri, 1 Mar 2002 11:17:32 +0100, "Niels Aage Schmidt"
<nielsaa@mail.dk> wrote:

>Den danske sprog er stadig en svær en....

Enig!

>Iøvrigt morsomt, at min "skæver" har affødt et helt andet niveau af sproglig
>opmærksomhed i gruppen.

Sproglig opmærksomhed trives nok bedst i dansk.kultur.sprog

>Det samme skift kan opleves i undervisningen, når man provokerer elevernes
>sproglige sensivitet.

For slet ikke at tale om deres sproglige sensitivitet

Tom

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 01-03-02 12:24

Niels Aage Schmidt wrote:

> "Jørn Hedegaard Povlsen" <jhp@com.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det er selvfølgelig en generel regel, som antydet af Peter.
> Der er jo tale om kongruens.

Jeg er novice! Hvad vil konguens sige? og forklarer kongruensen,
at reglen kun kælder for 2.?

> Den danske sprog er stadig en svær en....
>
> Iøvrigt morsomt, at min "skæver" har affødt et helt andet niveau af sproglig
> opmærksomhed i gruppen.

Ja, intet er så skidt, at det ikke ...

> Det samme skift kan opleves i undervisningen, når man provokerer elevernes
> sproglige sensivitet.

Jeg søgte lidt på google og fandt følgende hits:
andenårsstuderende: 16 hits
andetårsstuderende: 39 hits
andenårs:43 hits
andetårs:35 hits

På mange gymnasiehjemmesider finder man tillige ordet "andenårsopgave" .
Er der her tale om en forkert ordsammensætning? (altså: anden årsopgave)
eller er det fordi sammensætningsrækkefølgen (angivet ved paranteser) er: (anden)(års(opgave))
i modsætning til: (anden(års))(opgave)?

Mit sidste spørgsmål: kan man, når "anden" eller "andet" indgår i et sammensat ord erstatte dette
med 2.?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Friberg

Dato : 02-03-02 18:26

"Jørn Hedegaard Povlsen" <jhp@com.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg søgte lidt på google og fandt følgende hits:
> [...]
Retskrivningsordbogen fra 1996 nævner kun ordet "andetårsstuderende" .

> [...]
> eller er det fordi sammensætningsrækkefølgen (angivet ved paranteser) er:

Det hedder "min anden datter", "mit andet hus", "mine andre børn", "hver
anden gang" "hvert andet øjeblik". Og altså også "andenårsopgave" men
"andetårsstuderende". Om "2. årsopgaven" bemærkes, at
Undervisningsministeriet - så vidt jeg kan se - undgår problematikken ved
kun at anvende taltegnet 2! Men jeg er enig i din betragtning, hvis jeg
undgår at være staveklog, og hvis man anerkender at ordet "årsopgave" i det
mindste opfører sig som et enkelt ord, hvor det kan hedde en årsopgave (som
årstid, årsløn o.lign)

Kodeordene er som en anden nævnte! en / et. Du kan sige "en datter" men det
hedder "et hus". "Andet" er en bøjningsform af "anden"

> Mit sidste spørgsmål: kan man, når "anden" eller "andet" indgår i et
sammensat ord erstatte dette
> med 2.?

Nej, men næsten

S. Friberg
(som hader dårlige stavekontroller)

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 03-03-02 01:04

Friberg wrote:

> Retskrivningsordbogen fra 1996 nævner kun ordet "andetårsstuderende" .

Ja, den har jeg også set.

> (anden)(års(opgave))
>
> Det hedder "min anden datter", "mit andet hus", "mine andre børn", "hver
> anden gang" "hvert andet øjeblik". Og altså også "andenårsopgave" men
> "andetårsstuderende".

Det er en logik, jeg ikke helt kan følge, men går udfra, at du mener,
at stavemåden "andenårsopgave" er OK, fordi ordet deles ved:
(anden)(års(opgave))

> [...]
> mindste opfører sig som et enkelt ord, hvor det kan hedde en årsopgave (som

Ja, det forklarer jo ovst. logikforviring.

> Kodeordene er som en anden nævnte! en / et. Du kan sige "en datter" men det
> hedder "et hus". "Andet" er en bøjningsform af "anden"

Ja, det bestemmes af, om det er fælleskøn/intetkøn.

> sammensat ord erstatte dette
>
> Nej, men næsten

Ja, og dermed at "2.årsstuderende" og "andenårsstuderende" begge er forkerte.
Hvad gør at 2-tallet er specielt? Og hvad er kongruens?

Tak for dit svar,
med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Friberg

Dato : 03-03-02 11:32

"Jørn Hedegaard Povlsen" < skrev i en meddelelse

> Det er en logik, jeg ikke helt kan følge, men går udfra, at du mener,
> at stavemåden "andenårsopgave" er OK, fordi ordet deles ved:
> (anden)(års(opgave))

Ja, den forklaring må være ok. Min argumentation gik på, at
(anden)(års(opgave)) må svare til (anden(årsopgave)), hvor det jo så hedder
en årsopgave (som årsløn, årstid). Men så vidt jeg kan se, er det det samme,
vi siger, på 2 måder. Ved så i øvrigt ikke om den forklaring helt holder
vand.

> Ja, og dermed at "2.årsstuderende" og "andenårsstuderende" begge er
forkerte.

Den konklusion ser jeg ikke ud fra det eksempel.

> Hvad gør at 2-tallet er specielt? Og hvad er kongruens?

"Anden" kan både være pronomen og talord i modsætning til f.eks. "tredje".
Det var vist en anden der bragte kongruens ind i denne tråd.

Takker også for svarene.

Søren Friberg

der som ikke-dansklærer nu er forvirret på et meget højere plan

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 03-03-02 13:35

> Det var vist en anden der bragte kongruens ind i denne tråd.

Og denne anden har pt. for travlt til at uddybe.

vh Niels Aage

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 04-03-02 15:25

Friberg wrote:

> forkerte.
>
> Den konklusion ser jeg ikke ud fra det eksempel.

Det er også kun en "næsten"-konklussion.

> "Anden" kan både være pronomen og talord i modsætning til f.eks. "tredje".

Jo, men det er som talord i sin ordenstalsform, at det, i modsætning til alle andre
talord, bøjes. 1 bøjes i sin mængdetalsform : en og et. 2 bøjes i sin ordenstalsform:
anden og andet. Andre talord bøjes ikke.

Min terminologi er sikkert håbløs.

Jeg håber, du melder tilbage, hvis og når du får svar fra DSN.

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Friberg

Dato : 04-03-02 16:38

> [...]
ordenstalsform:
> anden og andet. Andre talord bøjes ikke.

To kollegaer, der sædvanligvis er en del mere stavekyndige end undertegnede,
mener at anden optræder som pronomen i andenårsopgave (altså den ene eller
den anden opgave), mens der tales om et antal i.f.m. andetårsstuderende.

> Min terminologi er sikkert håbløs.

Det er jeg ikke i stand til at udtale mig særlig sikkert om!

> Jeg håber, du melder tilbage, hvis og når du får svar fra DSN.

Ja bestemt og jeg noterede både navn, adresse og telefon, så der skulle jo
være håb.

Med venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 04-03-02 20:39

Friberg wrote:

> To kollegaer, der sædvanligvis er en del mere stavekyndige end undertegnede,

Det tror jeg ikke, de er.

> mener at anden optræder som pronomen i andenårsopgave (altså den ene eller
> den anden opgave), mens der tales om et antal i.f.m. andetårsstuderende.

Hvad så med førsterspågave og tredjeårsopgave?

> Det er jeg ikke i stand til at udtale mig særlig sikkert om!

Det glæder mig.

> Ja bestemt og jeg noterede både navn, adresse og telefon, så der skulle jo
> være håb.

Ja, jeg er i det mindste spændt!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlesn

Fra : Friberg

Dato : 07-03-02 16:19

Og her er så svaret fra DSN:

"Kære Søren Friberg

Som det så ofte er tilfældet når der er problemer med sproget, er det
enkleste først at tjekke Retskrivningsordbogen, 3. udg., 2001, som er
frit tilgængelig på vores hjemmeside på adressen www.dsn.dk.

Ved et sådant opslag vil man ikke finde ordet "andetårsopgave", men
derimod ordet "andetårsstuderende". Ved analogislutning er der herefter
muligt at konkludere at den korrekte form er "andetårsopgave".

Med venlig hilsen
DANSK SPROGNÆVN"

Kan det mon ankes?

Man kunne sikkert lave en eller anden årsopgave om det her.

Venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 05-03-02 00:08

> "tredje".

> alle andre
> ordenstalsform:

Og en tilføjelse: Det er kun som ordenstal at "anden" (fælleskøn) og "andet"
(intetkøn) kan anvendes som første led i en sammensætning. (stedordet anden
kan ikke forekomme som første led i en sammensætning)
Formen afhænger af det efterfølgende ords køn (kongruens).
eksempler fra retskrivningsordbogen: andenklasses, andenbehandling,
andetårsopgave, andetkammer...
Alle andre ordenstal findes ikke med kønsbøjning. Derfor hedder det:
førsteårsstuderende, tredieårsstuderende ......

Flertalsformen "andre" er et stedord og kan derfor heller ikke være første
led i en sammensætning.

formen "andenårsstuderende" er en fejlkonstruktion, der mangler kongruens.

> [...]
> den anden opgave), mens der tales om et antal i.f.m. andetårsstuderende.

De har ikke ret. Med den betydning skal ordet deles i to ord: "anden
årsopgave".

Det er vel ikke terminologien, men logikken bag, der er vigtigst. Der findes
mennesker nok, som vil sætte alle de "rigtige" etiketter på samtlige
skuffer. Slutresultatet bliver ofte kedeligt. Især, når hver person opfinder
sit eget vokabular.

hilsen Niels Aage

Fra : Friberg

Dato : 07-03-02 13:24

Jørn Hedegaard Povlsen wrote

> Jeg håber, du melder tilbage, hvis og når du får svar fra DSN.

Og her er så svaret:

[...]

Godt nok et mærkeligt svar, men altså "andetårsstuderende" og
andetårsstuderende på grund af ikke forklaret analogi.

Kan det mon ankes?

Venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Friberg

Dato : 07-03-02 13:31

Hvorfor i alverden har DSN ikke fortalt Undervisningsministeriet, hvordan
"andetårsopgave" skulle staves så de der kan slippe af med alle de der 2-
taller?

S. Friberg

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 07-03-02 18:31

> [...]
>
> Godt nok et mærkeligt svar, men altså "andetårsstuderende" og
> andetårsstuderende på grund af ikke forklaret analogi.

Dansk sprognævn er ikke de absolutte højesteretsdommere på området, men tæt
ved.
Jeg kan dog ikke forstå, hvad du vil anke??

Analogien er helt klar: Om man må bruge "anden" eller "andet" som første led
i en sammensætning afhænger af andetleddets køn.
Så vidt jeg ser, tager sprognævnet slet ikke stilling til, om man må anvende
udtrykket 2.-årsopgave. (Vi må dog her konstatere at 2. som "ord" er
kønsløst og vel derfor upassende at bruge som første led i et sammensat ord,
hvor der er kongruenskrav?)
Har dit spørgsmål til DSN været rettet mod sammensætningen 2.-årsopgave? De
plejer nemlig altid at være meget præcise i deres svar!

vh. Niels Aage (autodidakt sprogforsker mmm.)

Fra : Friberg

Dato : 07-03-02 21:54

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@mail.dk> wrote in

> Analogien er helt klar: Om man må bruge "anden" eller "andet" som
> første led i en sammensætning afhænger af andetleddets køn.

Altid?

> Har dit spørgsmål til DSN været rettet mod sammensætningen
> 2.-årsopgave?

Nej

Jeg vælger nok 2.årsopgave som Undervisningsministeriet gør helt
konsekvent. Må jo så konstantere, at der er langt fra dansk retstavning til
dansk skrivepraksis eftersom en række gymnasier og andre staver forkert.

Hilsen

Søren Friberg

(der er absolut bedre til geometrisk kongruens end grammatisk)

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 07-03-02 23:06

> "Niels Aage Schmidt" <nielsaa@mail.dk> wrote in

> Altid?

Ja! Reglen er sådan. Jeg skal dog ikke forsværge, at der i et eller andet
hjørne ligger en undtagelse og roder.

> Nej

Det var en skam. Var det ikke JHP' spørgsmål?

> [...]
til
> dansk skrivepraksis eftersom en række gymnasier og andre staver forkert.

Ja, man må konstatere, at kun et fåtal af danskerne behersker skriftsproget
rimeligt godt.

> (der er absolut bedre til geometrisk kongruens end grammatisk)

Det er også ulige nemmere at håndtere geometri end sprog.

vh Niels Aage

Fra : Friberg

Dato : 08-03-02 16:03

> Det var en skam. Var det ikke JHP' spørgsmål?

Jo, netop! Men har lidt at gøre med rækkefølgen af indlæg og stillet
spørgsmål.

> Det er også ulige nemmere at håndtere geometri end sprog.

Det kan trods alt nok diskuteres, men det bliver vist i en anden tråd

Tak for hjælpen! Faktisk var det jo mere enkelt, end jeg troede.

Søren Friberg

Fra : Friberg

Dato : 08-03-02 20:15

Med fare for at blive helt til grin må jeg konkludere, at 2. som pron.
overhovedet ikke kan sammenstilles hverken med årsopgave, eller
årsstuderende eller andet med års i 2.led.

Sjovt nok har også vores svenske broderfolk tilsvarende vanskeligheder med
det annat år. Så det er nok et oldnordisk problem.

Hvis man - som DSN - betegner noget som 3.udgave; er det så korrekt
opfattet, at man gerne ud fra en analogibelæring må sige 2.årsstuderende ?

I øvrigt er retskrivningsordbogen, 3.udgave på nettet glimrende og gratis,
så skriv den på skærmen der hjemme (og i skolen)
http://www.dsn.dk/ro2001.htm

(Bør nævne at jeg ingen økonomiske interesser har i ovenstående ud over min
almindelige skattebetaling).

Søren Friberg

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 09-03-02 17:52

"Friberg" <soeren_friberg_news@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis man - som DSN - betegner noget som 3.udgave; er det så korrekt
> opfattet, at man gerne ud fra en analogibelæring må sige 2.årsstuderende ?

Nej!
Du skriver 3. udgave en smule forkert, da du glemmer et mellemrum.
"3. udgave" består altså af to ord.
"2.årsstuderende" kan netop ikke deles i to ord, da det skal være ét ord for
at give mening.

hilsen Niels Aage (-ditto-)

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 09-03-02 00:52

Friberg wrote:

> "Niels Aage Schmidt" <nielsaa@mail.dk> wrote in

Jo, det var mit spørgsmål, og jeg mener stadig at "2.årsstuderende" og
"andetårsstuderende" er -alt efter temperament- "lige godt", "lige galt"
eller "ligegyldigt". (bemærk her, at ordsammensætning kun er tilladt
i sidste situation)

> [...]
> >
> Det kan trods alt nok diskuteres, men det bliver vist i en anden tråd
>
> Tak for hjælpen! Faktisk var det jo mere enkelt, end jeg troede.

Analogien er til trods for Aages regeludsagn:

>"Analogien er helt klar: Om man må bruge "anden" eller "andet" som første led
>i en sammensætning afhænger af andetleddets køn."

langt fra klar!

"Andenårsopgave" betyder "årsopgave nummer to", mens
"andetårsopgave" betyder "årsopgaven for andet år".
En "tredieårsopgave" kan således godt være en "andenårsopgave", og
en "andenårsopgave" kan godt være en "førsteårsopgave".

Forvirret?

Ja, det er jeg også.
Hvis "andenårsopgave" betyder "årsopgave nummer to" mener jeg
umiddelbart ikke, at ordene "anden" og "årsopgave" må sammensættes?
(analogi:"andet hus på højre hånd")

På den anden side anvendes ordet "anden" jo både som stedord og talord,
og udtrykket "anden årsopgave" bliver derfor flertydigt, og da man jo
aldrig (iflg. Aage) sammensætter ord hvor "anden" optræder i
pronomenformen, skal man måske alligevel, sammensætte
"årsopgave nummer to" til "andenårsopgave"?
(analogi: "andenplads", der har ganske anden betydning end "anden plads")

Det er også sjovt at bemærke "s"-et i årsopgave. F.eks vil jeg mene,
at en ugeopgave (uden s), betyder en opgave, der skal besvares inden
ugens udgang, mens en "ugesopgave" er en opgave, man arbejder med i
hele ugen.

Iøvrigt bestemmer DSN ikke, hvad der er rigtigt og forkert. Det gør vi!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 09-03-02 01:46

Friberg wrote:

> [...]
> spørgsmål.

> Det kan trods alt nok diskuteres, men det bliver vist i en anden tråd

Nej, vrøvl kan ikke diskuteres.

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 03-03-02 11:47

"Jørn Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> skrev i en
meddelelse news:3C81686F.78E6B310@tiscali.dk...

vedr. 2.årsstuderende - spørg Dansk sprognævn - www.dsn.dk

--
ahw

Fra : Friberg

Dato : 03-03-02 12:17

"Arne H.Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse

> "Jørn Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> skrev i en
> meddelelse news:3C81686F.78E6B310@tiscali.dk...
>
> vedr. 2.årsstuderende - spørg Dansk sprognævn - www.dsn.dk

'2årsstuderende' blev ikke fundet
'årsstuderende' blev ikke fundet
'andetårsstuderende' blev ikke fundet

Kiggede du et bestemt sted eller; hvad søgte du efter? Jeg formoder, at du
ville bringe nyt til tråden. Jeg kan se dansk retskrivning ikke har ændret
sig fra 2. til 3 udgave af retskrivningsudgaven m.h.t. subject, men ellers
kan jeg ikke lige se noget. Så hvis du har set noget relevant, vil jeg da
gerne have et hint.

Søren Friberg

Fra : Friberg

Dato : 03-03-02 12:42

"Arne H.Wilstrup" skrev i en meddelelse

> vedr. 2.årsstuderende - spørg Dansk sprognævn - www.dsn.dk

God idé - det har jeg også gjort og venter på en god forklaring.

Søren Friberg

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 04-03-02 07:59

www.dsn.dk

> God idé - det har jeg også gjort og venter på en god
forklaring.

Jeg har faktisk spurgt, men har fået et svar om at jeg skal
lægge både adresse og telefonnummer ellers vil man ikke
besvare spørgsmålet - der går cirka 2 uger med det.
Da jeg ikke skrev adresse og telefonnummer, får jeg nok ikke
svar, men hva' så kan det være, at du får det?

--
ahw