Erfaringer fra en næsten newbie til newbie~
Fra : Claus Kühle

Dato : 27-02-02 20:47

Denne historie er ment som en lille hjælp til dem der vil installere linux -
til brug af apache og ftp.

Jeg er ca. 3 måneder "gammel" Nytårsdag i en efterbrændert - nedkom min adsl
endelig med sin første linuxdistribution. Det var en Redhat 7.2
fra http://ftp.linuxarkivet.nu/pub/iso/redhat/7.2-en/ det var de filer hvor
der stod i386. Den bestod af 2 iso filer, som jeg straks brændte ned på cd.
Det tod en lille time, at installere og så virkede det - næsten. Jeg snakker
af erfaring når jeg siger, at det er det der "næsten", som man bruger lang
tid på Efter 2 dage var jeg i luften.

Jeg ville bruge linux til at køre en apache og en ftp-server for at brugerne
selv kunne uploade deres hjemmesider. Redhat 7,2 er nedkommet fra starten
med apache 1.3.22 og wu-ftp 2.6.1.0 (tror jeg) en venlig sjæl fra dette
forum fortalte mig, at jeg skulle opdatere wuftp da der var
sikkerhedshuller. Forumet hjølp mig også med at "tweake" andre småting, som
f.eks. lange logind tider på ftp, og forskellen på ftp, telnet og ssh
Jeg fulgte pænt, vejledningerne på http://www.gnuskole.dk/bog/index.html og
http://www.sslug.dk/linuxbog/ og fandt ud af de fleste andre småting. Det
kørte ganske uden afbrydelser i 2 måneder.

Nu kommer så pointen med denne mail:
Er du newbie som vil køre apache og ftp på en linuxmaskine og har du ingen
venner som kan hjælpe dig, skal du starte med redhat 7,2 og bruge ovennævnte
links til at få hjælp. Det er faktisk trin for trin vejledninger, som viser
præcis hvad man skal skrive og hvor. Eller brug dette forum, folk er
hjælpsomme og dygtige ! Brug også http://groups.google.com/ her kan du få
ret præcise søgninger i mange nyhedsgrupper.

Når du så er blevet lidt skrappere og lidt mere kritisk med din sikkerhed og
valg af programmer, bør du overveje en mandrake 8.1. Den er født med
proftpd, apache og postfix (lidt sikrere end sendmail) og fylder ikke nær så
meget. Dvs. den virker umiddelbart bedre rettet mod folk som mig.
Jeg lavede bare en kopi af alle mine configfiler, og mine /home/ mapper og
installerede mandrake genoverførte konfigfilerne og alle mine anstrengelser
på redhat 7,2 var overført til mandrake.
Jeg har også forsøgt mig med suse 7,2 og debian - de ville ikke rigtig være
nemme. (uden dog at opfordre til følelsesladet diskussion om den rette
distribution!!)

Det er mine erfaringer hidtil...

God fornøjelse
Claus Kühle
Andre brugbare links til newbies:
http://www.proftpd.org/
http://www.wu-ftpd.org/HOWTO/guest.HOWTO
http://www.gnuskole.dk/bog/webserver.html
http://httpd.apache.org/docs/vhosts/examples.html
http://www.sslug.dk/linuxbog/web/bog/apache-virtuelle-hosts.html
https://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-7.2-Manual/ref-guide/
https://www.redhat.com/mirrors/LDP/HOWTO/HOWTO-INDEX/howtos.html
http://www.sslug.dk/artikler/Linux_sikkerhed/services.html
http://www.sslug.dk/
http://www.wpi.edu/~naveen/projects/content/d/dualbootlin2000.html
http://groups.google.com/

Fra : Povl Falk-Jensen

Dato : 28-02-02 04:14

Claus Kühle wrote:

> Denne historie er ment som en lille hjælp til dem der vil installere linux
> - til brug af apache og ftp.

Jeg installerede Mandrake 8.1 og valgte Apache under installationen. Selvom
jeg er totalt grøn når det gælder Apache (og til stor del Linux), virkede
det faktisk med det samme. Det eneste jeg behøvede at gøre var at vælge
dhcp under installation af mit netkort. Jeg har ADSL med fast IP-adresse,
men den faste IP-adresse får jeg tildelt vha. DHCP. Derefter kørte det. Jeg
ringede til min eks og bad hende kalde mit "site" ved at indtaste
IP-adressen i browseren, og det virkede perfekt. Selvom jeg kom nemt til
det, føltes det som lidt af en sejr.

Jeg kunne godt tænke mig at have en gammel Pc stående og køre fast som web-
og mailserver, men dels larmer den, og så bruger den en masse strøm. Men
det er sjovt at lege med.

Povl