lidt udvidet brugerforståelse tak
Fra : Claus Kühle

Dato : 27-02-02 20:09

Jeg har en linux mandrake 8,1 med proftpd 1.2.2 og apache 1.3.2 Jeg har fået
helt styr på at oprette almindelige brugere i /home/bruger og brugernes
hjemmesider i home/bruger/public_html.

Mit problem er:
Når jeg vil oploade til min /var/www/html, hvor apache finder rodens
hjemmeside kan jeg ikke skrive til mappen som almindelig bruger. Jeg har
oprettet en bruger, hvor jeg har ændret hjemmemappen fra /home/bruger/ til
/var/www/html - men jeg mangler rettigheder.

Hvordan giver jeg en almindelig bruger rettigheder til at skrive i denne
mappe? Den ejes nu af root. Jeg ved, at man ikke skal ftp'e som root.

Håber, at I kan hjælpe. Som det er nu oploader jeg htmlfilerne til en
almindelig bruger - tænder skærmen på mandrake 8,1 og flytter filerne fra
/home/bruger/ til /var/www/html manuelt. Det er ret utjekket.....

Fra : Kent Friis

Dato : 27-02-02 20:33

Den Wed, 27 Feb 2002 20:09:20 +0100 skrev Claus Kühle:
> [...]
>oprettet en bruger, hvor jeg har ændret hjemmemappen fra /home/bruger/ til
>/var/www/html - men jeg mangler rettigheder.

Umiddelbart kan jeg ikke se nogen fidus i at sætte brugerens $HOME til
/var/www/html - jeg ville bare lade brugeren have /home/bruger, og så
bruge cd til at skifte mappe.

En "chown -R bruger /var/www/html" burde fixe rettighedsproblemet.

>Hvordan giver jeg en almindelig bruger rettigheder til at skrive i denne
>mappe? Den ejes nu af root. Jeg ved, at man ikke skal ftp'e som root.

Man bør slet ikke FTP. FTP er usikker, og et helvede at få til at virke
gennem firewalls og/eller NAT. Brug i stedet scp eller sftp, der begge
er en del af OpenSSH.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - to nye tegninger.

Fra : Claus Kühle

Dato : 27-02-02 21:08

"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> wrote in message
> Umiddelbart kan jeg ikke se nogen fidus i at sætte brugerens $HOME til
> /var/www/html - jeg ville bare lade brugeren have /home/bruger, og så
> bruge cd til at skifte mappe.

Det lyder som det jeg søger - gider du skrive syntaxen/kommandolinien?
er det cd /var/www/html ???

Claus Kühle

Fra : Kent Friis

Dato : 27-02-02 21:58

Den Wed, 27 Feb 2002 21:08:05 +0100 skrev Claus Kühle:

>"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> wrote in message
>
>Det lyder som det jeg søger - gider du skrive syntaxen/kommandolinien?
>er det cd /var/www/html ???

ja

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - to nye tegninger.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 27-02-02 20:39

On Wed, 27 Feb 2002 20:09:20 +0100
"Claus Kühle" <claus.kyhle@privat.dk> wrote:

> [...]
> almindelig bruger - tænder skærmen på mandrake 8,1 og flytter filerne fra
> /home/bruger/ til /var/www/html manuelt. Det er ret utjekket.....

Hvad med at tilknytte de brugere som skal have skrive rettigheder til /var/www/html til en gruppe som hedder webfolk eller apache, og lade direktoriet være ejet af denne gruppe. Skriverettighederne til direktoriet skal da være rwx for gruppe. Derved kan flere få adgang, men selvfølgelig styret af deres gruppe-medlemskab.

Jørn

I will report any spam-mail - spam is illegal in Denmark
Use http://spamcop.net

Fra : Claus Kühle

Dato : 27-02-02 21:15

"Jørn Hundebøll" <newsuser1@dblue.dk> wrote in message

> [...]
/var/www/html til en gruppe som hedder webfolk eller apache, og lade
direktoriet være ejet af denne gruppe. Skriverettighederne til direktoriet

Det lyder rigtig smart, hvordan opretter jeg en gruppe webfolk med
skriverettigheder til /var/www/html ?
er det addgroup ???

Claus kühle

Fra : Kent Friis

Dato : 27-02-02 21:59

Den Wed, 27 Feb 2002 21:14:31 +0100 skrev Claus Kühle:

> [...]
>skal da være rwx for gruppe.
>
>Det lyder rigtig smart, hvordan opretter jeg en gruppe webfolk med

addgroup eller groupadd (det afhænger af hvilken dist du har).

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - to nye tegninger.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 27-02-02 23:34

Claus Kühle <claus.kyhle@privat.dk> skrev i en

> [...]
> skal da være rwx for gruppe.
>
> Det lyder rigtig smart, hvordan opretter jeg en gruppe webfolk med

Tilføj en linie vha din favorit editor i /etc/group filen:

webfolk:x:600:dig,mig,vi_to

herefter kan du vha "chgrp webfolk /var/www/html" ændre gruppe-ejeskabet af
direktoriet, og vha. "chmod g+rwx /var/www/html" giver du gruppe ful
rettigheder til direktoriet.

De 600 er kun hvis du ikke allerede bruger gruppe-id 600 til noget, og dig,
mig og vi_to er de brugere som skal være medlem af webfolk.

Jørn

Fra : Claus Kühle

Dato : 03-03-02 21:19

Jeg takker for hjælpen..