Vise IP i php-script
Fra : Finn Christensen

Dato : 27-02-02 18:18

Jeg sidder og roder med nogle oversættelser af en gæstebog der bruger PHP og
ville i den forbindelse gerne lave en lille funkton, som kunne printe IP
adressen på den er skriver ind på gæstebogen...
Er der, som i SSI, en "standardkommando/funktion", som jeg kan proppe ind i
gæsteboge, så den echo'er IP adressen på den der skriver?

Finn

Fra : morten sorensen

Dato : 27-02-02 19:21

"Finn Christensen" <finn@webhuset.NOSPAMZdk> wrote in message
> [...]
> Er der, som i SSI, en "standardkommando/funktion", som jeg kan proppe ind
> gæsteboge, så den echo'er IP adressen på den der skriver?

Variablen $REMOTE_ADDR indeholder clientens IP

På Win hedder det : $HTTP_SERVER_VARS["REMOTE_ADDR"] eller
$_SERVER["REMOTE_ADDR"]

morten sorensen

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-02-02 21:30

"morten sorensen" <morten@YOUDOTHEMATHmortens.net> wrote in message
> Variablen $REMOTE_ADDR indeholder clientens IP

....hvad TCP angår. I praksis kan HTTP-klienten (altså browseren) godt sidde
et andet sted, mens IP-adressen er brugerens proxy.

> På Win hedder det : $HTTP_SERVER_VARS["REMOTE_ADDR"] eller
> $_SERVER["REMOTE_ADDR"]

Det har intet med operativsystem at gøre, det har noget med opsætning at
gøre.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : morten sorensen

Dato : 27-02-02 22:02

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> [...]
sidde
> et andet sted, mens IP-adressen er brugerens proxy.

Det er rigtigt - men tættere på kan man vel ikke komme ?

> Det har intet med operativsystem at gøre, det har noget med opsætning at
> gøre.

På hvilken måde ?

Disse variable skal referes forskelligt i de opsætninger jeg har set.

morten sorensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-02-02 01:00

> På hvilken måde ?
>
> Disse variable skal referes forskelligt i de opsætninger jeg har
> set.

ja netop - i de opsætninger du har set, det hele handler om versionen
af PH og hvordan php.ini er skruet sammen

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-02-02 09:08

"morten sorensen" <morten@YOUDOTHEMATHmortens.net> wrote in message
> Det er rigtigt - men tættere på kan man vel ikke komme ?

Det kommer an på hvad man skal bruge det til.
Nogle proxy'er angiver IP-adressen til dens klient i en header. Men det kan
man jo ikke stole på.

Det har ikke noget med OS at gøre, det kommer an på om REGISTER_GLOBALS er
slået til.
Hvis det er, så virker den korte. $HTTP_SERVER_VARS virker altid, men ligger
kun i global scope. $_SERVER kom i PHP 4.1.0, og er altid tilgængelig, selv
uden for global scope.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : morten sorensen

Dato : 28-02-02 09:58

> [...]
> man jo ikke stole på.

> Det har ikke noget med OS at gøre, det kommer an på om REGISTER_GLOBALS er

OK - nu er jeg med. Er det noget man kan gøre selv i et script - eller kan
det kun ske i php.ini ?

> [...]
ligger
> kun i global scope. $_SERVER kom i PHP 4.1.0, og er altid tilgængelig,

Det korte af det lange : Hvis jeg skal skrive noget der såvidt muligt skal
virke på forskellige platforme - uafhængig af opsætning, ville det være
bedst at bruge $_SERVER[] (idet jeg antager at php >= 4.1.0) ?

morten sorensen

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-02-02 10:11

> OK - nu er jeg med. Er det noget man kan gøre selv i et script - eller kan
> det kun ske i php.ini ?

Det kan ikke gøres i et script, da det bliver udført inden scriptets start.
Der er en ovesigt her: http://dk.php.net/ini-set som viser hvad der kan
indstilles hvor.

> Det korte af det lange : Hvis jeg skal skrive noget der såvidt muligt skal
> virke på forskellige platforme - uafhængig af opsætning, ville det være
> bedst at bruge $_SERVER[] (idet jeg antager at php >= 4.1.0) ?

Hvis du antager PHP >= 4.1.0, så anbefales det at bruge $_-variablerne. De
vil altid være tilgængelige.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Finn Christensen

Dato : 27-02-02 23:28

"morten sorensen" <morten@YOUDOTHEMATHmortens.net> skrev i en meddelelse

> Variablen $REMOTE_ADDR indeholder clientens IP

Skriver jeg "bare" noget med "echo $REMOTE_ADDR" der hvor jeg vil "printe
oplysningerne?

Undskyld hvis jeg spørger dumt - forsøger at sætte mig langsomt ind i mere
om PHP

Finn

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 27-02-02 23:54

On Wed, 27 Feb 2002 23:28:10 +0100
"Finn Christensen" <finn@webhuset.NOSPAMZdk> wrote:

> Skriver jeg "bare" noget med "echo $REMOTE_ADDR" der hvor jeg vil
> "printe oplysningerne?

Yeps. Du skal selvfølgelig huske at gå i PHP-mode, altså <?php, og så skal
du huske et semikolon efter udtrykket.

<?php
echo $REMOTE_ADDR;
?>

Hvis det ikke virker er det fordi register_globals ikke er slået til, i så
fald kan du bruge $HTTP_SERVER_VARS['REMOTE_ADDR'] i stedet for
$REMOTE_ADDR.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen