begrænsning af php til hjemmekatalog
Fra : Henrik Jensen

Dato : 27-02-02 12:32

Hej
jeg har efterhånden nogle brugere på mit system, og begynder at interessere
mig lidt for at sikre systemet mod misbrug.

derfor kunne det f.eks. være rart at forhindre php-scripts i at tilgå filer
der lå uden for brugerens eget hjemmekatalog.

Hvis brugeren hedder poul skal han altså kun have lov til at tilgå
/usr/home/poul/* - og ikke som det er nu, hvor han kan sidde og kigge i hele
molevitten.

Jeg synes ikke lige jeg kunne finde svaret på
http://www.php.net/manual/en/configuration.php - men der er sikkert en
venlig gut (m/k) der kan fortællle mig hvorledes jeg sætter det op.

Jeg benytter:
FreeBSD 4.3
Apache 1.3.20
PHP 4.0.6

Takker på forhånd

/henrik

Fra : -Martin-

Dato : 27-02-02 15:29

On Wed, 27 Feb 2002 12:32:19 +0100, "Henrik Jensen" <hj@netwerk.dk>
wrote:

> [...]
>
>Hvis brugeren hedder poul skal han altså kun have lov til at tilgå
>/usr/home/poul/* - og ikke som det er nu, hvor han kan sidde og kigge i hele

Jeg har ikke prøvet det, men prøv at kigge under Virtual Host i
apaches httpd.conf

Fra : Andreas Paasch

Dato : 27-02-02 15:42

Virtual host er et direktiv du bør kigge på, det kan løse dette på en anden
måde, dog vil jeg ikke anbefale denne med mange brugere.

Du skal være mere restriktiv i din apache httpd.conf-fil, den er restriktiv
i forvejen men du kan let ændre den til at være endnu mere restriktiv ved at
ændre opsætningen i dit mod_userdir.c direktiv.
Hvis du ikke bruger det, skal du sætte det og dernæst sætte dine
indstillinger til at køre i stil med dit almindelige directory-directive.

--
Regards / Med venlig hilsen / Mit freundlichem Gruss

Andreas Paasch
Denmark
--------------------------------------
http://www.Paasch.Net

Fra : Henrik Jensen

Dato : 27-02-02 15:57

> Virtual host er et direktiv du bør kigge på, det kan løse dette på en
anden
> måde, dog vil jeg ikke anbefale denne med mange brugere.

Jeg har måske 3-4 aktive brugere på nuværende tidspunkt, men hen ad vejen
kommer der sikkert flere

> [...]
at
> ændre opsætningen i dit mod_userdir.c direktiv.

Okay...
Som det er nu ser dette således ud:
<IfModule mod_userdir.c>
UserDir public_html
</IfModule>

Men det bevirker jo blot, at hver gang man skriver min.spand/~paul - ja så
får man index-filen fra pauls_hjemmekatalog/public_html

> Hvis du ikke bruger det, skal du sætte det og dernæst sætte dine
> indstillinger til at køre i stil med dit almindelige directory-directive.

Jeg har ikke på forhånd lagt mig fast på en bestemt metode til løsning af
problemet - jeg hører gerne hvilke alternativer der er

Ses vi i week-end´en?

Vh
/henrik

Fra : Svenne Krap

Dato : 27-02-02 16:53

Som også andre har skrevet skal du kigge på userdir.
Både for IfModule og den tilhørende Directory.

PHP skal sættes til at køre safe-mode.

Svenne
--
Job-offerings with more than a googolplex* USD a year are instantly accepted.
* = http://www.fpx.de/fp/Fun/Googolplex/