Sortering efter dato i SQL-string?
Fra : Allan Johansen

Dato : 27-02-02 11:42

Hejsa NG!

strSQL = "Select * From nyheder Order By Dato Desc"

Mit dato-format er : 27. februar 2002 kl. 11:09

Det giver jo følgende problem:

27. April 2002 kl. 11:09
27. februar 2002 kl. 11:09

Februar kommer jo før April, og skulle så gerne ligge øverst...
hvordan klarer jeg det?

Eller bør jeg finde noget andet at sortere efter, f.eks.
nyhedsid? Men hvordan undgår jeg så at samme id ikke bliver
genbrugt, gør det det???

Mvh. Allan johansen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Janus Klok Lauritsen

Dato : 27-02-02 12:17

Først og fremmest er det lidt fjollet at gemme en dato som string, når der
nu er dato type, som du så også kan sorterer efter.
For at undgå ens id'er kan du sætte id'en til en identity (På MSSQL server)
eller autonummererings felt (I Access)
Mvh
Janus

Fra : Allan Johansen

Dato : 27-02-02 13:38

Tak for svaret...

Min løsning var at ændre field-typen fra text til dato, så kan man
tilsynladende godt sortere korrekt efter dato (sorry, vidste det ikke).

Fra : MRI

Dato : 27-02-02 20:43

Hej
DESC betyder, at du for dine records med den nyeste dato først og den ældste
sidst. Hvis du skriver i stedet for DESC skriver ASC, som er default værdien
i en ORDER BY, eller bare fjerner DESC, får du dine records i stigende
rækkefølge.

Mvh
Martin