Exec()
Fra : Michael Gandrup Vend~

Dato : 27-02-02 09:50

Hej, håber nogen kan hjælpe lidt...

Det er exec() der driller mig. Hvis jeg direkte fra en komando linje
udføre: /usr/bin/convert billede1.jpg test.gif
Så konvertere den (imagemagick) fint billedet, men sætter jeg det ind
i et php dokument så sker der intet.

f.eks som følgende:
<?
$sti_til_convert = "/usr/bin/convert";
$orginalpic = "billede1.jpg";
$nypic = "test.gif";
exec($sti_til_convert." ".$orginalpic." ".$nypic);
?>

Den melder ingen fejl, men den konvertere heller ikke noget og skifter
jeg exec ud med echo så er linjen jo magentil den jeg ved virker på
komando linjen.

Har også prøvet at skifte rettigheder til 777 det hjælper heller ikke
noget...

(Bruger SuSE Linux, Apache 1.3.19 og Php 4.0.6 hvis det betyder noget)

Michael Gandrup Vendelbo

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 27-02-02 11:46

Michael Gandrup Vendelbo skrev:

> [...]
> $orginalpic = "billede1.jpg";
> $nypic = "test.gif";
> exec($sti_til_convert." ".$orginalpic." ".$nypic);

Prøv med følgende:

$sidsteLinje = exec($sti_til_convert." ".$orginalpic." ".$nypic,
$linjer, $returvaerdi);

if ($returvaerdi != 0) {
echo "Det lykkedes ikke at konvertere billedet. Returstatus fra
convert-programmet: $returvaerdi. Sidste linje af outputtet:
$sidsteLinje.\n";
}

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Michael Gandrup Vend~

Dato : 27-02-02 12:44

On Wed, 27 Feb 2002 11:45:42 +0100, Jonas Koch Bentzen wrote:

>Prøv med følgende:
[Klip kode]

Den siger:
Det lykkedes ikke at konvertere billedet. Returstatus fra
convert-programmet: 127. Sidste linje af outputtet: .

Hvad betyder 127?
(Den siger 127 uanset om rettighederne er 644 eller 777 så det har jo
nok ikke noget med det at gøre..)

Michael Gandrup Vendelbo

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 27-02-02 13:18

> [...]
> Det lykkedes ikke at konvertere billedet. Returstatus fra
> convert-programmet: 127. Sidste linje af outputtet: .

Okay, $sidsteLinje-variablen var ikke så brugbar. Så prøv at løbe
$linjer-arrayet igennem for at se det fulde output fra programmet.

> Hvad betyder 127?

Aner det ikke.

> (Den siger 127 uanset om rettighederne er 644 eller 777 så det har jo
> nok ikke noget med det at gøre..)

Præcis hvad er det, du har chmod'et? Du skal chmod'e mappen, som den nye
fil skal lægges i, 777.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Michael Gandrup Vend~

Dato : 27-02-02 15:04

On Wed, 27 Feb 2002 13:18:12 +0100, Jonas Koch Bentzen wrote:

> [...]

echo $linjer giver: Array
echo $linjer[X] giver ingen ting.

Muligvis har jeg fulmet i det, arrays er ikke det jeg har gjort mest
i, men det har burde da virke
for($tal= 0; $tal < 2500; $tal++) echo "Nr. $tal $linjer[$tal]<BR>";

>Aner det ikke.

Det er vist også lige meget.. Jeg har været ved at kikke på
http://www.php.net/manual/en/features.safe-mode.php
Ifølge den må php vel ikke køre i safe mode vel? og hvis den gør så
skal det man vil køre med exec ligge i et safe-mode-exec-dir ik?
http://www.php.net/manual/en/configuration.php#ini.safe-mode-exec-dir
Jeg har kikket på en <?phpinfo()?> den siger at safe mode er "on" og
den har ingen værdi for "safe-mode-exec-dir"

Har jeg forstået ovenstående bare nogenlunde korrekt?

>Præcis hvad er det, du har chmod'et? Du skal chmod'e mappen, som den nye
>fil skal lægges i, 777.

Det var den fil hvor php koden var i (dumme mig), det hjalp dog ikke
at gøre det ved mappen istedet for. Måske pga. ovenstående.

Michael Gandrup Vendelbo

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 27-02-02 16:10

> [...]

> Ifølge den må php vel ikke køre i safe mode vel? og hvis den gør så
> skal det man vil køre med exec ligge i et safe-mode-exec-dir ik?

Jo.

> [...]
> den har ingen værdi for "safe-mode-exec-dir"
>
> Har jeg forstået ovenstående bare nogenlunde korrekt?

Det lyder sådan.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-02-02 19:19

On Wed, 27 Feb 2002 16:10:27 +0100, Jonas Koch Bentzen
<ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote:

>Jo.

...hvilket så passer meget godt med at der plejer at komme en fejlkode
127 når det program man vil køre via exec() ikke findes.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Michael Gandrup Vend~

Dato : 28-02-02 13:36

On Wed, 27 Feb 2002 16:10:27 +0100, Jonas Koch Bentzen wrote:

>Det lyder sådan.

Efter jeg fandt ud at slå safe mode fra så køre det bare som det skal.
Tak for hjælpen.

Michael Gandrup Vendelbo