åbne window med resultat i url
Fra : rolf

Dato : 27-02-02 01:12

Jeg har en <form> hvor jeg gerne vil have at jeg får åbnet en
popup hvor værdierne er i url'en, men har kun kunne lave lidt da
mit kenskab til javascript er lille... kan i hjælpe mig

her er hvad jeg er nået til

<form method="post" action="side.asp">
Indtast den ønskede tekst: <BR>
<input type="text" name="Teksten" size="60"> <BR>

<input type="submit" value=" Godkend ">
<input type="button" value=" test "
OnClick="javascript:check();">
</form>

<script language="javascript" type="text/javascript">
function check()
{
var strDefault = document.check;

tekst = strDefault.teksten.value;

}
</script>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas Åkerman

Dato : 27-02-02 19:53

"rolf" <team_black_gold@hotmail.com> wrote in message

> Jeg har en <form> hvor jeg gerne vil have at jeg får åbnet en
> popup hvor værdierne er i url'en, men har kun kunne lave lidt da
> mit kenskab til javascript er lille... kan i hjælpe mig

Hej rolf...
Hvis du vil have værdierne med i url'en skal du ikke bruge
'method=post', da værdierne så bliver sendt med i http-headerne...
Så skal du bruge 'method=get'. Hvis jeg har forstået rigtigt,
så prøv dette script:

<script language="Javascript1.2">
<!-- Hide From JS-Disabled Browsers
// by Thomas Åkerman - thomas@thesub.dk

// url skal være stien til din hjemmeside...

var url = "http://www.dinhjemmeside.dk/side.asp";
var urlExtension;

function sendForm(){
urlExtension = "?Teksten=" + document.test.Teksten.value;
url = url + urlExtension;

window.open(url, "PopWinA",
"toolbar=no,location=no,directories=no,status=yes,menubar=no,scrollbars=no,resizable=no,width=350,height=300,left=100,top=100");
}

// End Hiding -->
</script>

<form name="test">
<input type="text" name="Teksten">
<input type="button" value="Test" onClick="Javascript:sendForm()">
</form>

Med Venlig Hilsen
Thomas Åkerman
thomas@thesub.dk

Fra : rolf

Dato : 28-02-02 00:31

Kan man også få værdien af en checkbox med, for det virker ikke når jeg gør det på samme måde

Fra : Thomas Åkerman

Dato : 28-02-02 13:49

> Kan man også få værdien af en checkbox med, for det virker ikke når jeg gør det på samme måde

Hej igen...
Ja det kan man

<script language="Javascript1.2">
<!-- Hide From JS-Disabled Browsers
// by thomas@thesub.dk
// url skal være stien til din hjemmeside...

var url = "http://net/javaScript/test.html";
var urlExtension;

function sendForm(){
urlExtension = "?Teksten=" + document.test.Teksten.value;

if (document.test.check.checked){
urlExtension += "&check=" + document.test.check.value;
}

[...]

<input type="checkbox" name="check">
<input type="button" value="Test" onClick="Javascript:sendForm()">
</form>

Læg mærke til 2 ting:

1.
<input type="checkbox" name="check">
Denne sætning: name="check"

2.
if (document.test.check.checked){
urlExtension += "&check=" + document.test.check.value;
}

Hvis formens navn er thomas & checkboxens navn er minbox så:
<form name="thomas">
<input type="checkbox" name="minbox">
... (andre sætninger)
</form>

Læg mærke til:
<form name="thomas">
name="thomas" (navnet på formen)

&

<input type="checkbox" name="minbox">
name="minbox" (navnet på checkboxen)

så skal (if sætnigen), ændres til
if (document.thomas.minbox.checked){
urlExtension += "&minbox=" + document.thomas.minbox.value;
}

dvs: document.formens-navn.checkboxens-navn

&

urlExtension += "&navnet på checkboxen=" +
document.formens-navn.checkboxens-navn.value

if sætningen checker bare om din checkbox er markeret:
document.test.check.checked
med metoden 'checked'

& hvis den er (chekket), så lægger den bare værdien til strengen
urlExtension
urlExtension += "&check=" + document.test.check.value;
'+=' (læg noget mere til enden af strengen)

'"&check="' (det er bare checkboxens navn, med '&' foran, og '='
bagved)

'document.test.check.value' (værdien af checkboxen)
ligesom 'document.test.teksten.value' (værdien af tekstfeltet)

Jeg ved ikke om det muligvis gjorde det lidt nemmere at forstå, eller
om jeg lige har gjort det meget værre

Med Venlig Hilsen
Thomas Åkerman
thomas@thesub.dk

PS: Du er velkommen til at maile mig med spørgsmål og jeg vil også gerne
besvare dem herinde...

Fra : rolf

Dato : 01-03-02 01:15

mange tak

Fra : rolf

Dato : 28-02-02 11:22

hvorfor gør den dette.
når jeg bruger følgende...
"document.test.skrift.value" på en "radio" eller "checkbox"
er resultatet kun "undefined", de har ellers en værdi