Hvilke af disse 4 harddiske ville i vælge ~
Fra : Thomas H.

Dato : 26-02-02 20:19

Jeg er på jagt efter en HD mere, på omkring 80 GB
Jeg har luret meget på disse fire:

IBM DeskStar 120GXP 80GB 2MB / 8,5ms / 7200RPM / IDE100 / 3 Years 1.617 kr.
Maxtor DiamondMax Plus D740X 80GB 2MB / 8,5ms / 7200RPM / IDE133 / 3 Years 1.512 kr.
Seagate Barracuda IV 80GB 2MB / 9,5ms / 7200RPM / IDE100 / 3 Years 1.533 kr.
Western D. Caviar WD800BB 80GB 2MB / 8,9ms / 7200RPM / IDE100 / 3 Years 1.589 kr.

Og de virker jo ret ens!

Men hvor vigtig er IDE133 som kun Maxtor har?
Og hvor meget betyder det reelt at Seagate har 9,5 i forhold til 8,5 i søgetid?

Prisen er ca. det samme, så det gider jeg dårlig nok tænke over, men
hvad med stabilitet? Jeg hører utrolig meget negativt om IBM diske for tiden,
at de crasher osv., men hvis det er fordi der er solgt 50% flere end de andre
mærker, kan man jo ikke bruge den "statistik" til noget.

Jeg er meget i tvivl, hvad siger i ??

Mvh
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Jari Bøg Larsen

Dato : 26-02-02 20:54

Jeg har kun erfaringer med Deskstar og Seagate Barracuda og de er begge
fortrinlige. Jeg har netop købt en Seagate Barracuda og den er meget
støjsvag - så det kunne være en mulighed.

/jari

Fra : Thomas H.

Dato : 26-02-02 21:30

"Jari Bøg Larsen" <jariprivat@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3c7be7ba$0$56587$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg har kun erfaringer med Deskstar og Seagate Barracuda og de er begge
> fortrinlige. Jeg har netop købt en Seagate Barracuda og den er meget
> støjsvag - så det kunne være en mulighed.

Okey, ja jeg har hørt at folk siger den er helt overdrevet støjsvag!
Men jeg har 'puteren stående i lokalet ved siden af, så støj er mit
mindste problem

Jeg frygter mere de skide crash, men antal solgte SKAL altså med
i debatten, før man kan trække på, om mange har oplevet at den og den
HD crasher mere end andre.

Og så var der de der hastigheder til forskel IDE133 kontra IDE100
og 9,5 kontra 8,5ms
Men er det ikke så lidt når det kommer til stykket?

Jeg kører 650 MHz Duron, Asus A7v , 256MB ram og Win 2k
Har en IBM 30GB som kører på ATA100, så jeg smider mine 2 andre
diske fra, så jeg kun skal køre den nye og så 30'eren på ATA100.

Thomas H.

Fra : René Jensen

Dato : 26-02-02 23:44

"Thomas H." wrote:
> Og så var der de der hastigheder til forskel IDE133 kontra IDE100
> og 9,5 kontra 8,5ms
> Men er det ikke så lidt når det kommer til stykket?

Reelt er der ikke nogen stor forskel mellem ATA100 og ATA133. Du skal
regne med at det er kun i spidsbelastninger og at disse værdier kun er
teoretiske, så om disken er ATA100 eller ATA133 betyder ikke så meget.
-Hvad angår søgetiden, så tror jeg næppe at du ville kunne lægge mærke
til en forskel på 1ms ...

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : jbf

Dato : 26-02-02 22:13

> [...]
Years 1.533 kr.
> Western D. Caviar WD800BB 80GB 2MB / 8,9ms / 7200RPM / IDE100 / 3

Du kan læse omfattende reviews på
http://www.storagereview.com

Fra : BME

Dato : 26-02-02 22:28

det der er vigtigs ved en harddisk er:

-datatætheden, dvs hvor mange data pr. skive (helst 20+ gb)
-cache, jo højere cache jo bedre, min 2mb.
-søgetiden, jo lavere jo bedre, helst under ti ms.
- antal omdrejninger.

det skal siges at en 5400rpm disk kan være lige så hurtig som en 7200 rpm,
hvis disken har en væsentlig bedre datatæthed.

om det er en ata100 eller en 133 er lige meget endnu, det er kun et tal for
hvor hurtigt selve interfacet er, selve disken skal også lige kunne følge
med, ( de hurtigste diske kan overføre 60-70 mb/sek nu så i princippet er
det nok med et ata66 interface).

hvis jeg skulle vælge ville jeg tage en barracuda IV, den er absolut den
hurtigste af de diske du nævner og så er den utrolig stille. og så gør det
vel heller ikke noget at den var testvinder i AOD 11-01.

jeg ved godt at jeg ikke har taget stilling til diskcrashing, men jeg tror
ikke der er den store forskel om man køber det ene eller det andet. Jeg
kender i hvert fald ingen som med statistik kan bevise at nogle diske skulle
være værre end andre.

mvh Bo Elefsen

Fra : Kim Thomsen

Dato : 26-02-02 23:32

"BME" <bo@elefsen.dk> wrote in message
> [...]
> med, ( de hurtigste diske kan overføre 60-70 mb/sek nu så i princippet er

En hd kan ikke overføre 66mb/sec via ata66 da der er en "masse"
kommunikation mellem kontroller og hd. Det er ikke rå dataoverførsel det
hele.

Mvh Kim Thomsen

Fra : Brian Hansen

Dato : 27-02-02 15:53

> hvis jeg skulle vælge ville jeg tage en barracuda IV, den er absolut den
> hurtigste af de diske du nævner og så er den utrolig stille. og så gør det
> vel heller ikke noget at den var testvinder i AOD 11-01.

Har selv et par Barracuda IV'ere, men IBM 120GXP var ikke med i denne test.
IBM 120GXP er den hurtigste disk på markedet, se
http://www.edbpriser.dk/anmeldelse/anmeldelse_vis.asp?anmeldID=1247

Brian

Fra : Dr. Ralph

Dato : 01-03-02 09:31

>Har selv et par Barracuda IV'ere, men IBM 120GXP var ikke med i denne test.
>IBM 120GXP er den hurtigste disk på markedet, se
>http://www.edbpriser.dk/anmeldelse/anmeldelse_vis.asp?anmeldID=1247

Passer ikke - den hurtigste IDE disk på markdet lige nu er Western
Digital Caviar 120GB 1200JB med 8 mb buffer.

120 GB udgaven af denne koster det samme som 120GB udgaven af IBM's
120GXP nemlig ca. 2800 kr.

Se evt. www.storagereview.com for videre info.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Peter Rinder

Dato : 27-02-02 18:30

> [...]
Years 1.533 kr.
> Western D. Caviar WD800BB 80GB 2MB / 8,9ms / 7200RPM / IDE100 / 3

Hvis du læser denne test vil du som jeg ikke være i tvivl:
http://www.xbitlabs.com/storage/ibm-120gxp/

Nej selvfølgelig kan jeg godt forstå du er i tvivl, jeg har selv lige stået
i samme situation.
Maxtoren udelukkede jeg hurtigt, da dens performance ikke var god nok til at
jeg ville ofre penge på en ny controller.
Seagaten er godt nok meget rost og også meget støjsvag, men jeg ville
alligevel hellere have en der ydede mere.
Western Digital var jeg meget opsat på, da jeg i forvejen har en 400BB, som
jeg er meget glad for, dens performance er imidlertid heller ikke høj nok.
IBM'en måtte det absolut blive, da den er SÅ hurtig. Jeg købte sådan en og
er meget begejstret for den. Mht. stabiliteten er der jo ikke rigtig nogen
der ved noget endnu, da den næsten lige er kommet på markedet, men jeg ved
ihvertfald at IBM har gjort hvad de kunne for at få temperaturen ned og det
er lykkedes dem.

/Peter

Fra : Thomas H.

Dato : 27-02-02 20:44

"Peter Rinder" <prin00@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse news:a5j52a$iqv$1@sunsite.dk...

> [...]
> ihvertfald at IBM har gjort hvad de kunne for at få temperaturen ned og det

Hmmm, hmmmm, hmmmmmmm nu bliver jeg endnu mere i tvivl
Jeg har mailet lidt med Bo som har svaret på denne tråd, og han var
helt overbevist om, at Segate'en var den hurtigste !
Jeg har hele tiden vippet mellem den og IBM'en .... men ..
Jeg springer nok bare på en af dem...evt. den af jeg de to jeg kan finde
billigst *G*

Men jeg takker for et par seriøse svar!

Mvh
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Zwam

Dato : 01-03-02 00:46

Har kun hørt om at det var den gamle version af deskstar der var problemer
med, altså 45 GXP versionen.

Jeg ville nok selv vælge IBM HDD'en, da jeg kun har gode stabile erfaringer
med dem (Har kun kørt IBM de sidste 3,5 år uden nedbrud). Desuden er de
rimlig støj svage, som en bonus

Har også hørt Seagate skulle være en god og stabil HDD, men har dog ingen
erfaringer med den! Den har jo også en lidt længere søge tid!

Så mit råd er, køb IBM

Regards
David

Fra : Dr. Ralph

Dato : 01-03-02 09:37

> [...]
>Western D. Caviar WD800BB 80GB 2MB / 8,9ms / 7200RPM / IDE100 / 3 Years 1.589 kr.

Altså for ride det kort op.

Den hurtigste af disse 4 er IBM 120 GXP.

Den mest lydsvage er UDEN konkurrence Seagate barracude IV
Til gengæld er den også den mest sløve - og den udvikler ret meget
varme - men skal du kune have 1 eller 2 diske i din PC, så er
varmeafgivelsen af mindre beydning.

Spørgsmålet er så, om du har tiltro til IBM's IDE diske efter 75 og 60
GXP bommerterne.
Har du ikke dette, så er både Maxtor D740 og WD Caviar drevene meget
hurtige og fine diske.

Faktisk vil jeg gå så langt som til at sige, at alle 4 drev vil tjene
deres ejer godt (med forbehold for IBM 120GX drevet, som ikke har
været udbudt til slag længe nok endnu til, at man har erfaringer, der
kan bruges)

Vil du have det absolut hurtigste IDE drev på markedet lige nu - så
skal du af med 2795 kr for et WD Caviar 1200JB drev med 8 MB buffer.
Dette drev slår IBM 120GXP drevet i ydelse - men det findes kun i en
120 GB variant.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Kim Thomsen

Dato : 01-03-02 14:08

> Spørgsmålet er så, om du har tiltro til IBM's IDE diske efter 75 og 60
> GXP bommerterne.

Der var da vist ikke noget galt med 60GXP.

Mvh Kim Thomsen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 01-03-02 14:38

Der vil altid være et par harddiske - uanset mærke - der smutter. Hvis
60GXP'en holdes nede i temperatur holder den fint.
Men kombinationen - et lille kabinet, en OC'et Athlon og ringe ventilation
så går det galt, men det er næsten uanset mærke og mere et temperatur
problem end et IBM problem.
Jeg har 6 stk 60GXP'er og 1 stk 75GXP'er i min maskine og de køre perfekt,
men de er også luftkølet. Tempen ligger omkring 30-34 grader.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Dr. Ralph

Dato : 04-03-02 11:22

>Jeg har 6 stk 60GXP'er og 1 stk 75GXP'er i min maskine og de køre perfekt,
>men de er også luftkølet. Tempen ligger omkring 30-34 grader.

6 stk !

Wow....har 4 i mit system - og troede, det var overkill.

Hvor meget er dine6 stk på i GB ?

Ville det ikke være på tide med en upgrade - 2 stk WD caviar IDE på
120 GB hver f.eks ? :)

Mine 2 WD caviar 120 GB kører perfekt - de larmer slet ikke vedsiden
af mine 2 scsi 10.000 diske - men de virker til gengæld heller ikke så
hurtige - så SCSI diske bliver en del af mit system til seriel ATA
kommer.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 04-03-02 13:11

> 6 stk !
>
> Wow....har 4 i mit system - og troede, det var overkill.
>
> Hvor meget er dine6 stk på i GB ?

1 x 45, 2 x 60 og 4 x 40 GB - jeg plejer at sige 300 GB, men det er vist
lidt mere.

> Ville det ikke være på tide med en upgrade - 2 stk WD caviar IDE på
> 120 GB hver f.eks ? :)

Jeg har faktisk en Caviar disk liggende: 540 MB !
Nej jeg skal have lavet en total reinstallation med de 4 40 GB'er i Raid
0+1, men jeg tror faktisk at jeg skal have købt en 120 GB (IBM naturligvis!
først.

> [...]
> af mine 2 scsi 10.000 diske - men de virker til gengæld heller ikke så
> hurtige - så SCSI diske bliver en del af mit system til seriel ATA

Jep, jeg tror dig gerne. Men indrøn bare at dine SCSI'er er så store. Kan
jeg ikke få dig til at lave en HDTach af dem? Jeg elsker de kurver!

Mine diske sidder i de kasse med blæser, som vi tidligere har snakket om, og
de siger så godt som intet. Den ene blæser begyndte på et tidspunkt at
larme volsomt. Men det er den holdt op med igen. Det der larmer i min PC
er CPU blæseren. Jeg tør bare ikke tage den af før jeg har en ny CPU... (Og
CPU'en sidder så godt fasts i bundkortet at den ikke kommer ud uden brug af
vold (

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Dr. Ralph

Dato : 04-03-02 17:02

>1 x 45, 2 x 60 og 4 x 40 GB - jeg plejer at sige 300 GB, men det er vist
>lidt mere.

Hvad satan....så er mine 2X120 GB og 2X18,5 GB jo ingenting :)

Jeg syntes nu egentlig, jeg har OK med plads.

> men jeg tror faktisk at jeg skal have købt en 120 GB (IBM naturligvis!
> først.

Du er modig, hva' ?
Alle undgår IBM nu omdage - men har man haft IBM uden problmer, så kan
jeg da godt forstår, at du fortsætter med at købe dem.

Jeg har lige købt en IBM travelstar til min notebook på 40 GB - og den
kører (7-9-13) perfekt og lydløst.

>Jep, jeg tror dig gerne. Men indrøn bare at dine SCSI'er er så store. Kan
>jeg ikke få dig til at lave en HDTach af dem? Jeg elsker de kurver!

Jo, men jeg vil lige vente med at måle på mine SCSI til jeg får noget,
der værd at måle på - og det er Seagates 2. genration 15.000 scsi
diske.

- - - - - - - - - - - - -
Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Michael Nielsen

Dato : 01-03-02 18:02

"Dr. Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in message

> [...]
> Til gengæld er den også den mest sløve - og den udvikler ret meget
> varme - men skal du kune have 1 eller 2 diske i din PC, så er

Med hensyn til støjniveauet kan jeg kun være enig, men ikke med hensyn til
temperaturen. HDD Temperature melder 32 grader for min disk lige nu. Jeg har
en enkelt gane set den vise 36 grader, men det var også under fuld
defragmentering.

Mvh.

Michael Nielsen
michael@mnielsen.dk