Arrig over for andre hunde
Fra : Christian Sørensen

Dato : 26-02-02 18:56

Hejsa alle

Vi skriver for at høre jeres mening om vores situation. Vi er de meget
heldige og meget lykkelige ejer af verdens dejligste hund på snart 6 år (når
vi nu selv skal sige det, naturligvis - et "gadekryds" - en blanding
tror vi af en cocker spaniel og muligvis en golden retriever.

Vi har bare det lille "problem", som vi er overbeviste om, vi deler med
mange af I andre, men som vi ikke er helt sikre på, hvordan man bedst
håndterer. Sagen er den, at han bliver usandsylig arrig, når han kommer i
nærheden af en anden hanhund. Han snerrer og snapper og er i det hele taget
fuldstændig "vild og blodig"

Vi bor inde i byen, og har mulighed for, at han kan løbe løs i en kæmpe
lukket have, hvor vi hygger os rigtig meget, og hvor han rigtig kan få fyret
en masse krudt af. Imidlertid elsker vi også at gå ture med ham rundt i
skove og parker. Dog således, at vi holder os til de steder, hvor det er
påbudt at holde hund i snor. Desværre er der mange hundeejere, der ikke
efterlever dette - og så har vi "balladen". Vi har desværre haft fornøjelsen
af utrolig mange hundeejere, der trods vores venlige forespørgsel om, om
ikke godt, de vil komme deres hund i snor for at undgå slagsmål, egentlig
nægter dette. Det sker gerne med begrundelsen, at deres hund er jo meget
fredelig. Ja, men det er vores så ikke, prøver vi på at svare... Vi har
sågar mødt en dame, der mente, at det jo ville være fint, hvis vores hund
ville bide hendes hund - så kunne hendes hund jo få en lærestreg! Tja, vi
ønsker ikke, at hendes hund skal bides - og vi ønsker slet ikke, at vores
hund skal forvolde skade på andre.

Vi føler egentlig, at problemet til dels (naturligvis er selve kernen, at
han bliver så arrig) opstår som følge af andre mennesker. Det lyder lidt
"underligt" og i den grad "ansvarsforflygtigende" at sige sådan - men ikke
desto mindre. Vi holder ALTID (og det er altså altid) ham i snor, og vi
prøver at undgå, at han skal få kontakt med andre hanhunde ved, at en af os
løber i forvejen, hvis vi ser en hund, og spørger ejeren, om det er en
hanhund, han har, så vi kan nå at vende om.

Som sagt er problemet dels de mange løse hunde (på steder, hvor de i øvrigt
skal holdes i snor) men dels sørme også hundeejere, der rent faktisk "jager"
os for at deres lille "Fido" skal hilse på vores hund. For ikke så længe
siden fulgte en ældre dame med medfølgende puddel os over den samme vej hele
3 gange, hvorefter hun endelig gav op med ordene "kom Pelle, jeg tror den
anden hund er sur"!

Muligvis vil nogle af de forslag, der (forhåbentlig) kommer, gå på, om han
er kastreret. Det er han ikke, og vi vil være kede af at få ham kastreret,
så vi håber, der er andre måder, vi kan lære ham (selv om han jo er lidt
oppe i årene) ikke at blive så arrig.

Han har gået på hundeskole som hvalp, hvor han også var arrig...

Han er i øvrigt - når bortses fra andre hanhunde - som sagt, verdens mest
kærlige og rolige hund. Han elsker børn og andre mennesker. Han er med andre
ord bare dejlig!

Håber meget, I har nogle råd til os.

På forhånd tak.

Christian og Karina

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-02-02 21:01

> [...]
>nægter dette. Det sker gerne med begrundelsen, at deres hund er jo meget
>fredelig. Ja, men det er vores så ikke, prøver vi på at svare...

kender godt situationen ! folk er for dovne til at bukke sig ned og
sætte snoren på deres hund , eller også er det fordi de ikke kan kalde
deres hund til sig ? eller også tænker de nårh det går jo nok ,de
finder selv ud af det

> [...]
>så vi håber, der er andre måder, vi kan lære ham (selv om han jo er lidt

Jeg tror ikke at man kan lære den det , når den er oppe i årene , og
det vil sikkert slet ikke hjælpe at kastrere den for nu har den lagt
sig de vaner den har, og sin personlighed ,det er hvad jeg mener !.
Men måske har nogle af adfærdsterapeuterne en anden mening ,men den
koster vist også penge

Fra : ChiChi

Dato : 27-02-02 08:49

> [...]
kommer i
> nærheden af en anden hanhund. Han snerrer og snapper og er i det hele

Hej Christian og Karina

Jeg har haft nøjagtig samme problem med min hanhund, og har det stadig i
forhold til shæfere, men vi har fået trænet det væk på snart sagt alle
andre hunderacer. Det skal sigges at han har været overfaldet en del
gange af schæfertæver, og derfor er mere sensibel overfor dem!

Men som sagt, så KAN det trænes væk! Først og fremmest via
lederskabsøvelser, som ja & Nej, med kropssprog på.

Men også ved at sørge for at han møder stærke hanhunde UDEN snor, Begge
hunde skal være UDEN snor! En psykisk stærk lederhanhund, vil nemlig
ikke gøre jeres hund noget selvom den "ligger op" til det, den stærke
hanhund vil måske nok stille sig i positur, knurre og napse efter jeres
hvis den er helt slem, men den vil ikke bare bide, faktisk SKAL der
rigtig meget til før en stærk hund bider en anden!

Jeg ved ikke om det er så godt forklaret, men jeg har set det virke
flere gange, bla. med min egen hanhund og en Husky, som jo ellers kan
ligne en shæfer *S*! Min hanhund Oskar, gik "vild og blodig" efter
Huskyen når de var i snor, da vi slap dem, "dansede" de lidt om hinanden
og Huskyen viste lidt stramme kæber, da Oskar begyndte at knurre og
skabe sig... 10 min efter rendt de og legede som om de aldrig havde
bestilt andet *S* Jeg var INPONERET!

Kropssproget hundene imellem bliver også bedre uden snor, OG jeres
nerver kan ikke smitte hunden (nær så meget) uden snor! Samtidig vil den
ikke føle sig "bakket" op af sine mennesker, hvis ikke den har snor på!
EGEN dyrekøbt erfaring!

Jeg har brugt klikker til genoptræningen af hans "gode" adfærd i snor,
dette gjorde jeg ved at lade ham gå uden snor til træning, men holde en
tæt "godbidskontakt" til ham hele tiden, når der kom andre hanhunde! Jeg
viste jo at han var værre i snor end uden! så sate jeg en let lang snor
i og fortsatte træningen, snoren blev efterhånden længere og tungere
indtil vi nåede til vores alm. lædeline!
Det TOG mig knap 2½ år at indse at jeg gjorde det jo værre og værre ved
at holde både mig og ham fra andre hanner, når han var i snor, fordi han
jo kunne mærke at jeg blev usikker og så tændte endnu mere, så holdt jeg
strammere og sikke en ond cirkel!

Selvfølgelig trænede vi i starten kun med andre hanner hvor ejerne
kendte vores problem og hvor hundene var stærke nok til at håndtere det!
Dette kan være svært at finde, men det kan lade sig gøre rundt omkring
på træningspladserne!
MEN det er en stor omgagn som koster blod, sved og tårer, tilgengæld for
man en bedre hund!

En anden god ting er at lade hunden gå med sele i stedet for halsbånd,
da trækket så vil fordeles anderledes!

Mange hilsner fra
Sussan og Oskar
http://schnauzers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-02-02 11:25

On Wed, 27 Feb 2002 07:49:12 GMT, "ChiChi" <ChiChi.news@kandu.dk>
wrotd:

> [...]
>hvis den er helt slem, men den vil ikke bare bide, faktisk SKAL der
>rigtig meget til før en stærk hund bider en anden!

så er problemet bare at finde sådan en hund , for hvornår får den
anden hund nok og sætter den anden på plads ? og hvad udvikler det sig
så måske til ? men det er rigtigt nok at hvis den anden hund er stærk
psykisk overlegen og er klar over det ,så kan det lade sig gøre . Jeg
har selv haft en oplevelse med min hanhund som heller ikke kan med
andre hanner ,en dag lod jeg den snuse til"i snor" en voksen
bullterrierhan på 4 år ,da min lugtede at det var en han viste han
tænder men bullterrieren logrede bare med halen, så nappede min hund
ud efter den anden og fik lidt fat i øret men bullterrieren logrede
stadig med halen ,der blev min hund bange. Og den anden hund havde kun
logret med halen hele tiden , der blev jeg lidt imponeret af den
udstrålning og selvsikkerhed den anden hund havde ,det var sådan en
hund man kunne bruge til at vænne sin hund til andre hanhunde efter
min mening . Sådan en hund behøver sjældent at slås med andre hunde
p.g.a. sin udstrålning kan den bare stirre dem væk ,så er det bare med
at finde sådan en

En rigtig god ide er også at bevæge sig samtidig med at hunden hilser
på andre hanhunde for så føler de ikke at det sted man står stille
skal forsvares ,eller de er ikke pludselig nød til at se hinanden i
øjene fordi at ejeren bare står stille , altid gå ! . Det har jeg
faktisk også gode erfaringer med

Fra : Jan

Dato : 05-03-02 12:31

Der kan være flere årsager til hans aggressivitet, først må du finde ud af
om han grundlæggende er en lille smule bange for fremmede og blot ved at et
hurtigt angreb er mere effektivt end et forsvar, eller om han er så dominant
at han vil bekæmpe alle der træder på "hans" vej. Det kan selvfølgelig også
være begge dele på forskellige tidspunkter alt efter hvem han møder. Hvordan
er hans haleføring når han få øje på den fremmede ?, udvikler haleføringen
sig forskelligt ved forskellige konfrontationer eller er det altid det samme
?

Uanset om årsagen er den ene eller den anden, så slås du med det problem at
den stramme line forstærker reaktionen, så du kender faktisk ikke hans
rigtige reaktion før begge hunde mødes på lige fod uden line, det vil jeg
dog ikke anbefale dig at eksperimentere med, blot slå det fast.

Det er nok for sent at løse problemet totalt, for hvis det er en
grundlæggende angst for andre hunde der for ham til at reagere, så er denne
angst bygget større med årene, da kun en naturlig konfrontation med en evt.
fare kan påvirke hunden til at afreagere overfor en situation som i bund og
grund ikke er farlig, dette har han ikke fået lov til pga. linen.

Dermed ikke sagt at det du har gjort er forkert, tvært imod så er de andre
der går med deres hunde løse, der på sin vis både gør noget forkert og
skaber et problem for dig, hvilket du bestemt ikke kan være tjent med, det
er bare svært at få folk til at forstå din problemstilling, hvis de selv er
så heldige at have en psykisk velfungerende hund.