"Tuning" af pc?
Fra : Henning Lund

Dato : 26-02-02 17:55

Min knægt har en Pentium 2 300 MHZ maskine som jeg godt kunne
tænke mig at vide om det kunne betale sig at opgradere.
Maskinen kører klippestabilt, aldrig nogen problemer med det ene eller
det andet.
Hvordan kommer jeg videre med at finde ud af om den kan opgraderes og
hvad skal i "kloge" hoveder her i gruppen vide, for at kunne fortælle
mig om det kan lade sig gøre/betale sig?
--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : kim

Dato : 26-02-02 19:07

Hejsa

Se først i manualen til bundkortet hvor stor en CPU du max kan sætte i.
Hvis du ikke kan sætte en hurtigere processor i, end du har nu, ja så må du
enten tilføje nogle flere ram eller have fat i et andet bundkort + CPU
Hvis du skal det så vil jeg anbefale at du får fat i et ATX bundkort, men så
er spørgsmålet om dit kabinet også kan bruges. Er det nuværende kabinet AT
eller ATX ?
Jeg skal lige sige, at det nytter ikke noget bare at have et ATX bundkort og
en CPU på 1000 MHZ hvis man samtidig smider et 4 mb grafikkort i computeren,
har en langsom harddisk, langsomme ramt OSV. Det vil bare give flaskehalse.
Men nu ved jeg ikke hvor mange megabyte dit grafikkort er på ?
Hvor hurtigt er din harddisk ?
Hvis man opgradere til en 1000 MHZ processer, andet bundkort osv. så skal
man lige være klar over om ens ATX- strømforsyning er kraftig nok. Jeg vil
sige Min. 300 Wat for at systemet vil køre stabilt.
Om det kan betale sin ? ja hvis du kan finde delene brugt til en fornuftig
pris ja så kan det betale sig ellers kan det nemt blive for dyrt. Men det
kommer jo an på hvor hurtigt den nye computer skal være.
Er grundet til at din søn vil opgradere eller måske købe ny pc at han vil
køre nyere spil eller krævende programmer ? hvis ikke så er der ingen grund
til at opgradere eller købe ny pc.
Nyere pcér fåes idag uden skærm til priser fra ca. 3000 kr incl. moms

Det er her tale om computere fra ca. 750 MHZ, antallet og hurtighed af ram,
størrelse og hurtighed af harddisk, OSV. Er forskellig fra hvor du køber din
pc.

Det kan ikke betale sig at spytte mange penge i en opgradering.

Håber at du er blevet lidt kloger med hensyn til opgradering af din PC.

Hilsen Kim

Fra : Henning Lund

Dato : 26-02-02 20:12

kim skrev:

>Hejsa
>
>Se først i manualen til bundkortet hvor stor en CPU du max kan sætte i.

Der er ingen manual da maskinen blev købt brugt i tidernes morgen.

> [...]
>er spørgsmålet om dit kabinet også kan bruges. Er det nuværende kabinet AT

Øh hvordan ser jeg lige det?

> [...]
>har en langsom harddisk, langsomme ramt OSV. Det vil bare give flaskehalse.
>Men nu ved jeg ikke hvor mange megabyte dit grafikkort er på ?

Der skal købes nyt kort da det er et woodoo 3 kort der sidder i og det
driller .

>Hvor hurtigt er din harddisk ?

7200

>Hvis man opgradere til en 1000 MHZ processer, andet bundkort osv. så skal
>man lige være klar over om ens ATX- strømforsyning er kraftig nok. Jeg vil
>sige Min. 300 Wat for at systemet vil køre stabilt.

Jeg er næsten 100% sikker på at det er en 300

> [...]
>køre nyere spil eller krævende programmer ? hvis ikke så er der ingen grund

Det er spil det er galt med, flere spil han har kræver mindst en Pll
450 mhz maskine for at køre

>Nyere pcér fåes idag uden skærm til priser fra ca. 3000 kr incl. moms

ja det er jeg klar over, men øjnede en chance for at lave det lidt
billigere med den gamle maskine, du ved nok den smøre med: kone der er
dyr i drift og mange sultne børn.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-02-02 20:52

Henning Lund <hla@tdcspace.dk> skrev....

> Der er ingen manual da maskinen blev købt brugt i tidernes
> morgen.

Det er altså værd at finde ud af hvilket motherboard det er. Med den
processor kan der sagtens være basis for en opgradering til en
Celeron/PIII 1 Ghz'er blot med en gratis opdatering af bios, et CPU
konverter kort og selvfølgelig en processor.

Du må ind og kigge på bundkortet om der står trykt nogle oplysninger
der kan identificere bundkortet.

Måske kan du finde hjælp her:

http://www.motherboards.org/moboidtools.html

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Henning Lund

Dato : 26-02-02 22:15

Kent Oldhøj skrev:

>Måske kan du finde hjælp her:
>
>http://www.motherboards.org/moboidtools.html

Tak for svaret, jeg er desværre ikke særlig stiv i engelske fagudtryk,
så jeg er lidt på herrens mark med dette link ;o(

Fra : kim

Dato : 26-02-02 21:41

Godt spørgsmål med hensyn til om kabinettet er ATX eller AT.
Jeg ville fristes til at sige at hvis computeren slukker automatisk, ja så
er det et ATX bundkort og ATX Kabinet

Hvis computeren ikke slukker af sig selv, så er det et AT bundkort

Et AT bundkort er ca. lige lang på alle flader

Et ATX bundkort er mere aflang

Har du nogen anelse om hvad bundkortet hedder ?

Hilsen Kim

Fra : Henning Lund

Dato : 26-02-02 22:04

kim skrev:

>Godt spørgsmål med hensyn til om kabinettet er ATX eller AT.
>Jeg ville fristes til at sige at hvis computeren slukker automatisk, ja så
>er det et ATX bundkort og ATX Kabinet

Den slukker af sig selv.

>Har du nogen anelse om hvad bundkortet hedder ?

Øh jeg kigger lige.

Fra : Henning Lund

Dato : 26-02-02 22:13

kim skrev:

>Har du nogen anelse om hvad bundkortet hedder ?

Ja nu har jeg kravlet rundt i komputeren med en lommelygte, der står
ikke noget jeg synes der kan være brugbart, der sidder et par store
sataner med masser af ben, dem står der Intal på.
Et sted på priintet står der LEGEND måske det er et QDI af en slags?

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 26-02-02 22:57

?

> [...]
> sataner med masser af ben, dem står der Intal på.
> Et sted på priintet står der LEGEND måske det er et QDI af en slags?

For det meste står der et model nummer med hvide bogstaver et sted på
selve
printet og ikke på nogle af chipsene, f.eks. i én af hjørnerne eller
mellem
ISA slot'ene

Fra : Henning Lund

Dato : 27-02-02 08:40

Morten Lundstrøm skrev:

> [...]
>selve
>printet og ikke på nogle af chipsene, f.eks. i én af hjørnerne eller

Tjae nu har jeg rodet rundt igen og fundet følgende i modsatte hjørne
som USB portene sidder: LEGEND-V er egentlig det mest fornuftige jeg
kan læse på kortet.
Ved ISA står der bare F-C og så er der et lille c inde i Cét og det er
made in china, opstartskærmen på puteren siger QDI

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 27-02-02 12:08

Henning Lund wrote:
> [...]
> Ved ISA står der bare F-C og så er der et lille c inde i Cét og det er
> made in china, opstartskærmen på puteren siger QDI

Så er det nok et LegenX V, 440LX chipset

Mest interessant er dog den P2 300 - hvis det er en med S-Spec SL35V,
SL2YK, eller SL2W8, så kan den muligvis clockes til 450, dog ikke på det
bundkort du har.
Et BX-bundkort kan dog findes rimeligt billigt på demoshop.dk
Uden at vide hvilket grafikkort du har, så vil jeg tro det nok er det
som trænger mest til opgradering.
Et forslag ville være et brugt Geforce2 MX400, det kan nok også fås til
en rimelig pris.

Fra : orbital

Dato : 27-02-02 12:19

On Wed, 27 Feb 2002 12:07:43 +0100, Jens Carsten Hansen
<greylion@gmx.net> wrote:

> [...]
>som trænger mest til opgradering.
>Et forslag ville være et brugt Geforce2 MX400, det kan nok også fås til

440LX chipset kan man ikke udrette det store med. Der er ikke højere
frontbus end 66 (allerhøjest 75 og 83).

Så man skal blive ved cpu'er for 66 MHz bus.

Desuden vil 440LX kun i ringe grad være med til at køre fcpga celeron
op til 766 MHz med en adapter. I ringe grad vil sige, at win2k og
winxp ikke vil installere, men win98 og linux vil godt. Adapteren
koster over 600 kr, så det er næppe værd at overveje.

Nej, der skal nyt bundkort til og ny ram.

mvh

John

Fra : Henning Lund

Dato : 27-02-02 12:46

orbital skrev:

>Nej, der skal nyt bundkort til og ny ram.
>
>mvh
>
>John

Ja her er dyret desværre.

http://www.qdigrp.com/qdisite/eng/products/lx5.htm

Fra : Henning Lund

Dato : 27-02-02 12:49

Jens Carsten Hansen skrev:

>Så er det nok et LegenX V, 440LX chipset

Det er jo desværre denne
> [...]
>
>Mest interessant er dog den P2 300 - hvis det er en med S-Spec SL35V,
>SL2YK, eller SL2W8, så kan den muligvis clockes til 450, dog ikke på det

Hmmmm sønnen får nok rynker i panden nu.

>Et BX-bundkort kan dog findes rimeligt billigt på demoshop.dk
>Uden at vide hvilket grafikkort du har, så vil jeg tro det nok er det
>som trænger mest til opgradering.

Det er et skide voodoo 3 kort som kører med sådanne bilka drivere der
er sideproduceret, den vil kun køre counterstrike, alt andet kan ikke
køres

>Et forslag ville være et brugt Geforce2 MX400, det kan nok også fås til
>en rimelig pris.

Ja kunne jeg bare lige finde et, jeg har siden jul ledt efter sådan en
fætter, da flere i grafikgruppen har givet os det råd.

Fra : Leony

Dato : 27-02-02 10:25

"Henning Lund" <hla@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> Det er spil det er galt med, flere spil han har kræver mindst en Pll
> 450 mhz maskine for at køre

Det er de anbefalede maskinkrav, tit og ofte er de sat urealistisk lavt for
at forøge kundepotentialet.
Det er ærgeligt at købe en p2 600 mhz og så finde ud af at det egentligt er
for lidt.
Derfor kan man lige så godt gøre det ordentligt fra starten af.

Hvis du, under opstarten, kigger i venstre hjørne af skærmen så står der et
langt nummer. Dette nummer kan fastslå præcist hvad det er for et bundkort.
Du kan stoppe opstarten ved at trykke på pause/break tasten.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Henning Lund

Dato : 27-02-02 12:16

Leony skrev:

>Det er de anbefalede maskinkrav, tit og ofte er de sat urealistisk lavt for
>at forøge kundepotentialet.

Ja det skulle ikke forbavse mig.

>Hvis du, under opstarten, kigger i venstre hjørne af skærmen så står der et
>langt nummer. Dette nummer kan fastslå præcist hvad det er for et bundkort.
>Du kan stoppe opstarten ved at trykke på pause/break tasten.

Det har siddet og prøvet det sidste kvarter, jeg kan intet finde under
opstarten ;o(

Fra : Leony

Dato : 27-02-02 15:12

> Det har siddet og prøvet det sidste kvarter, jeg kan intet finde under
> opstarten ;o(

Nå, du har fundet boardet.
Så er den jo i vinkel.
Hvis jeg var dig så ville jeg helt overveje en hurtig opgradering.
Jeg synes ikke der er nogen grund til at "opgradere" til noget der allerede
er forældet, så hellere spare sammen et par måneder mere.
Bundkort, duron eller celeron processor, køler og nyt grafikkort, RAM hvis
dem du har ikke er SDRAM.
Ved ikke hvad grafikort koster, men det andet skulle være til at finde til
en pris på den rigtig gode side af 2000 kr

Har du prøvet andre drivere til voodookortet:
http://www.voodoofiles.com/

Fra : Henning Lund

Dato : 27-02-02 18:34

Leony skrev:

> [...]
>Jeg synes ikke der er nogen grund til at "opgradere" til noget der allerede
>er forældet, så hellere spare sammen et par måneder mere.

Ja så skal vi bare have fundet ud af hvad det skal være, Ram,HD, Div
drev kan bruges men jeg er i tvivl om strømforsyningen, den er på 230W
den kan vel ikke slæbe en 800-1000 MHZ puter?

>Har du prøvet andre drivere til voodookortet:
>http://www.voodoofiles.com/

Jep ingen af de forskellige drivere kan få skidtet til at virke.

Fra : Peter Rinder

Dato : 27-02-02 20:34

> Ja så skal vi bare have fundet ud af hvad det skal være, Ram,HD, Div
> drev kan bruges men jeg er i tvivl om strømforsyningen, den er på 230W
> den kan vel ikke slæbe en 800-1000 MHZ puter?

Hvis du holder dig under 1000MHz og ikke har alt for mange harddiske og
andre drev i, tror jeg nok det skal virke med din eksisterende
strømforsyning.
Jeg ved godt det er anbefalet med 300W, men jeg selv kørt med en Duron
800@950 på en 250W strømforsyning - kender i øvrigt en der køre med en
Thunderbird 1400 på en 250W.

/Peter

Fra : Henning Lund

Dato : 27-02-02 22:06

Peter Rinder skrev:

>Hvis du holder dig under 1000MHz og ikke har alt for mange harddiske og
>andre drev i, tror jeg nok det skal virke med din eksisterende
>strømforsyning.

Ok der sidder to harddiske og en brænder samt et alm cd rom drev så må
vi se om det kan slæbe det.

Fra : Leony

Dato : 28-02-02 08:42

www.edbpriser.dk kan hjælpe dig med at finde de steder hvor det er billigst.

> drev kan bruges men jeg er i tvivl om strømforsyningen, den er på 230W
> den kan vel ikke slæbe en 800-1000 MHZ puter?

Lige i øjeblikket kører jeg en P3 1000 Mhz (clocket til 1100 Mhz), 2
harddiske, 2 cd-drev, mit neonlys og lyd- og netkort på en 235 Watts psu
uden problemer.

> Jep ingen af de forskellige drivere kan få skidtet til at virke.

Surt, du må finde et andet kort med bedre drivere.

Fra : Henning Lund

Dato : 28-02-02 10:22

Leony skrev:

Og jeg takker for svaret

>www.edbpriser.dk kan hjælpe dig med at finde de steder hvor det er billigst.

Du lyder mere teknisk snedig end jeg er til opbygning af pcér, det
mest vovede jeg har udført er isætning af RAM , harddiske mm som er
idiotsikret, hvad vil du anbefale at jeg skal bruge, det skal nok
være 850-1000 mhz og et godt grafikkort så knajten kan spille de spil
som han gerne vil, jeg gider ikke lade mig tryne af en eller anden
forhandler som gerne vil sælge det dyreste af det dyreste til et
intetvidende individ som jeg.

>Lige i øjeblikket kører jeg en P3 1000 Mhz (clocket til 1100 Mhz), 2
>harddiske, 2 cd-drev, mit neonlys og lyd- og netkort på en 235 Watts psu
>uden problemer.

Ok så må hans også kunne svinge det han skal bruge.

Fra : Leony

Dato : 01-03-02 10:29

> [...]
> som han gerne vil, jeg gider ikke lade mig tryne af en eller anden
> forhandler som gerne vil sælge det dyreste af det dyreste til et

Faktisk så er der en udemærket artikel i PC-Planet om opgradering og
gennemskuelse af skidt, kanel og guf i annoncerne.
Her tester de også ekspidienters viden om opgradering. Underholdende
læsning.

Grafikkort er jeg ikke så meget inde i, men i PC-Planet skulle de opgradere
et grafikkort og blev i butikkerne anbefalet et Geforce 2 MX, det er en lidt
langsommere version end Geforce 2, men selvfølgelig billigere. De kan nok
hjælpe yderligere i grafikkortgruppen.

Her er et bundle (bundle nr 4) med kabinet, processor, køler og bundkort:
http://www.edbpriser.dk/bundles/bundles-show.asp?Kat=Processorer
Det koster 1789 kr, det synes jeg ikke er galt.
Dette skulle være alt rigeligt til lidt spil, email, surf osv.
Jeg ved ikke hvor meget RAM du har men du bør mindst have 256 MB.

Du kunne også købe et bundkort der er lidt fremtid i. Dette skal forstås på
den måde at du køber et bundkort og en lavpris processor (celeron eller
duron) og sikrer dig at der kan sidde en større cpu i (eksempelvis en amd
xp).

Du skal ikke være bange for at gå i gang, du skal bare følge et par simple
tommelfingerregler:
Læs manualerne grundigt.
Hvis det driller så hold en pause.
Aflad dig for statisk elektricitet inden du rører noget elektonik (kram en
radiator eller psu).
Saml et minimum system først (RAM, cpu, grafikkort) dette gør fejlsøgning
nemmere hvis det ikke virker første gang.

Det er ikke så svært, hvis du føler du ikke kan klare det, kan du altid
betale dig fra det.

God fornøjelse.
Spørg endelig hvis der er noget.

Fra : Henning Lund

Dato : 01-03-02 14:17

Leony skrev:

>Faktisk så er der en udemærket artikel i PC-Planet om opgradering og
>gennemskuelse af skidt, kanel og guf i annoncerne.

Jeg takker for oplysningerne og ser om jeg kan hitte noget til knægten

Fra : Finn I

Dato : 01-03-02 23:07

Jeg ville se efter et brugt bundkort med CPU i 500-700mhz klassen
(Celeron/Duron/PIII/Atlon). Det gamle bundkort/cpu kan du sælge og får
sikkert et par hundrede mens du nok skal give 500-1000,- for det "ny" sæt.

Du skriver et andet sted at dit Voodoo3 kort ikke kører særligt godt. Måske
det vil kører bedre på det ny bundkort og derved sparer du et nyt grafikkort
(i første omgang). Jeg har selv haft et Voodoo3 3000 og der var faktisk
aldrig problemer med spil mv. Jeg havde det til at kører på Win
98SE/ME/2000/XP.

Håber det var noget af det du spurgte til....

Mvh
Finn

remove "2" for reply

Fra : Henning Lund

Dato : 01-03-02 18:04

On Fri, 1 Mar 2002 23:06:46 +0100, "Finn I" <f10@minemail.dk> wrote:

> [...]
>aldrig problemer med spil mv. Jeg havde det til at kører på Win
>98SE/ME/2000/XP.
>
>Håber det var noget af det du spurgte til....

Jeg takker for svaret og prøvet at lure efter noget brugbart.