Ideal gassernes tilstansligning
Fra : Anders Lund

Dato : 26-02-02 16:11

Er der en der kan, eller har et link til en sider hvor ideal gassernes
tilstansligning bliver bevist. Mit gymnasie lærer kan/vil næmlig ikke
bevise/udlede den for mig. Så et link ville være rat.

Mvh
Anders Lund
www.OverClocking.dk

Fra : Christian Kelstrup

Dato : 27-02-02 00:23

Anders Lund wrote:

>Er der en der kan, eller har et link til en sider hvor ideal gassernes
>tilstansligning bliver bevist. Mit gymnasie lærer kan/vil næmlig ikke
>bevise/udlede den for mig. Så et link ville være rat.

Jeg forstår godt din lærer
Fysik/kemi er ikke en eksakt videnskab på samme måde som matematik - så
et "bevis" i matematisk forstand får du aldrig. Fysik/kemi bygger på
iagtagelser af naturen og opbygning af mere eller mindre simplificerede
modeller til at beskrive/forklare disse iagtagelser - idealgasloven
(jeg går kraftigt ud fra at det er den du mener: pV=nRT) kunne man
forestille sig kom ud fra 3 eksperimenter:

1. En bestemt mængde gas i en lukket beholder ved en fast temperatur
opfører sig meget regelmæssigt hvor trykket og volumen forholder sig
således: pV=konstant1 (Boyles lov)

2. Ved konstant tryk og mængde fandt man V/T=konstant2 (charles lov)

3. Ved konstant tryk og temperatur: V/n=konstant3 (en variant af
avogadros princip)

Ved kombination af ovenstående følger pV=konstant*n*T hvor konstant
kaldes R - den er eksperimentelt fundet til at være ens for alle gasser
(heldigt da den ellers ikke ville være konstant .

Der findes mere indviklede (udviklede?) forestillinger og modeller om
hvordan verden hænger sammen og så kommer idealgasloven sjovt nok ud
ved at lave nogle antagelser. Men ved små tryk (der var allerede den
første antagelse) viser den sig at gælde ret præcist for de fleste
gasser.

Så med så meget andet tror jeg du bliver nødt til at acceptere svaret
"Sådan er det nu engang". Idealgasloven er ved MANGE eksperimenter
"bevist" til at gælde omtrentligt i mange situationer

Christian

Fra : Anders Lund

Dato : 27-02-02 22:40

"Christian Kelstrup" <ckelstrup@get2netDOTdk> skrev i en meddelelse

> Så med så meget andet tror jeg du bliver nødt til at acceptere svaret
Nope.. Det tror jeg ikke jeg vil foreløbigt.

Jeg snakkede forleden med en 2g'er der havde læst "beviset", og som også i
et stykke tid kunne huske det
Det var noget med at man natog at molekylerne kun kunne bevæge sig i 6
retninger, altså et 3d k. system. Men mere ved jeg ikke. Det kunne jo være
at der var en der lå inde med et link til en side hvor det er beskrevet.
(også gerne engelsk eller tysk)

Anders Lund
www.OwerClocking.dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-02-02 00:06

Anders Lund wrote:

> [...]
> at der var en der lå inde med et link til en side hvor det er beskrevet.

Bevise og bevise. Man kan nok udlede idealgasloven hvis man antager
at de enkelte »gaspartikler« er uden rumlig udstrækning og at de ikke
vekselvirker med hinanden. Så følger idealgasloven ved at bruge metoder
fra den statistiske fysik.

Andre kan måske komme med en webreference. Det er ikke sikkert at det
er på gymnasieniveau.

Men dette »bevis« kræver jo (som alle beviser) at man accepterer visse
ubeviste grundprincipper.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Christian Kelstrup

Dato : 28-02-02 03:19

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> [...]
>at de enkelte »gaspartikler« er uden rumlig udstrækning og at de
>ikke vekselvirker med hinanden. Så følger idealgasloven ved at bruge

Det er ihvertfald en måde. Jeg kan huske at den også dukkede op i
termodynamikken...vist nok blandt et hav af partielle afledede. Det er
dog et godt stykke tid siden så jeg kan sgu ikke lige huske så meget af
det her midt om natten :)

>Andre kan måske komme med en webreference. Det er ikke sikkert at
>det er på gymnasieniveau.

Jeg fandt efter lidt søgning følgende (der ikke ser alt for svær ud ;)
<http://www.wspc.com/books/physics/3526.html>
Kapitel 1.1 er tilgængelig på nettet og forklarer ihvertfald lidt
indledende omkring statistisk fysik og idealgasloven i begyndelsen af
kapitlet.

>Men dette »bevis« kræver jo (som alle beviser) at man accepterer
>visse ubeviste grundprincipper.

Yep.

Sov godt

Christian

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 28-02-02 15:15

Anders Lund wrote:
> [...]
> Det var noget med at man natog at molekylerne kun kunne bevæge sig i 6
> retninger, altså et 3d k. system. Men mere ved jeg ikke.

Dette er ikke en 2g udledning! Men er den statistisk fysiske
approach:

Energien per partikkel per retning (3 mulige) er E=0.5 m v².

fordi potentiel energi U(R) = 0 for alle partikler ikke vekselvirker
med ydre felter.

og par-energi biddrag U(R1,R2) = 0 fordi de ikke vekselvirker indbyrdes.

Energien per partikkel per retning er altså E=0.5 m v² for
en hvor v kan være v_x, v_y og y_z

Men fordi det er et termodynamisk system så variere hastigheden
efter en Maxwell fordeling, P(v)=N*exp(-E(v)/kT) = N*exp(-0.5 m v²/kT)
hvor N er en normeringskonstant, så hvis man udregner gennemsnitsenergien
<E>=integral E(v) P(v) dv så får man 0.5 kT (ekvipartitionsteoremet).

Dvs. den totale energi er 3/2* N kT hvor N er antallet af partikler
og 3 skyldes der er 3 dimensioner som hver i gennemsnit har 0.5 kT.

Den totale energi er også PV, fordi det energien man få hvis
man starter med et volumen 0 og så lader gassen ekspandere til
volumnet V. (heuristisk)

Så PV = 3/2 N k T hvis man gør det rigorøst så slippe man nok
af med konstanten.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
Hvilke softwarepatenter har du krænket idag?

Fra : Jürgen

Dato : 07-03-02 19:56

On Tue, 26 Feb 2002 16:10:35 +0100, "Anders Lund" <Anders@itnews.dk>
wrote:

>Er der en der kan, eller har et link til en sider hvor ideal gassernes
>tilstansligning bliver bevist. Mit gymnasie lærer kan/vil næmlig ikke
>bevise/udlede den for mig. Så et link ville være rat.

Jeg ved ikke om alle gymnasier har den samme fysikbog, men jeg har i
hvert fald "Fysikkens Verden 1" fra 1g. Fra side 106 og frem
introduceres gasser og idealgasloven udledes.

Jürgen