ADSL, Firewall og 2 PC'er.
Fra : Morten Larsen

Dato : 26-02-02 00:19

Hejsa.

Jeg har et lille problem.
Mit netværk består af 2 pc'er med Norton Firewall 2002 og en TDC
adsl-forbindelse. De 2 pc'er har 2 dynamiske ip-adresser og det kører
også udemærket. Mit problem er nu at de 2 PC'er ikke længerer kan se
hinanden og derfor kan man ikke f.eks. spiller på lokaltnetværk. Hvad
kan jeg gøre får at få firewall'en til at "truste" den anden pc'er????

Mvh. Morten.

Fra : Christian Mygind

Dato : 26-02-02 10:00

"Morten Larsen" <mortennl@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hinanden og derfor kan man ikke f.eks. spiller på lokaltnetværk. Hvad
> kan jeg gøre får at få firewall'en til at "truste" den anden pc'er????

Er du sikker på at de 2 maskiner tildeles ip-adresser i samme subnet?
Gør de det, må det være et spørgsmål om at konfigurere firewallen rigtigt.

/Chr

Fra : Thyge Larsen

Dato : 26-02-02 10:35

Nej, det gør de vist ikke. Den ene hedder: 255.255.252.0 og den anden:
255.255.254.0.
Hvorfor skal de hedde det samme, og hvordan får jeg dem til det?

Fra : Christian Mygind

Dato : 26-02-02 10:57

"Thyge Larsen" <thyge@larsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Nej, det gør de vist ikke. Den ene hedder: 255.255.252.0 og den anden:
> 255.255.254.0.
> Hvorfor skal de hedde det samme, og hvordan får jeg dem til det?
>
> Christian Mygind wrote:

Det angivne lyder som undernetmasker og ikke som selve ipadresserne - det
står "ovenover".
De skal (for de 3 første tals vedkommende, f.eks 111.111.111.1 &
111.111.111.2) hedde det samme, for at være i samme subnet, igen for at
kunne se hinanden. Det har du desværre ikke selv indflydelse over, siden
disse værdi tildeles af din udbyders DHCP-server.
Hvis de ikke er i samme subnet kan problemet (for nogle spils vedkommende)
løses ved at du installerer IPX-protokollen udover TCP/IP.
Netbeui-protokollen kan også bruges, hvis du bare vil have adgang mellem
maskinerne med f.eks. fil- og udskriftsdeling.
Endeligt kan du smide yderligere et netkort i hver maskine og give disse
faste ip-adresser, hvis dine spilproblemer ikke løses med ekstra
protokoller.

/Chr

Fra : Thyge Larsen

Dato : 26-02-02 11:10

Jeg har en gammel maskine til at stå. Kan man putte 2 netkort i den og
så lave en proxy server på den. Så der er faste ip-adresser på PC 1 og
2, og så en fast og "internet" ip-adresse på den gamle?

Fra : Christian Mygind

Dato : 26-02-02 12:02

> Jeg har en gammel maskine til at stå. Kan man putte 2 netkort i den og
> så lave en proxy server på den. Så der er faste ip-adresser på PC 1 og
> 2, og så en fast og "internet" ip-adresse på den gamle?

Lige præcis, og det er netop hvad mange gør, for at løse problemet.
Siden du nævner spil skal du måske overveje en softwarerouterløsning istedet
for en proxy, særligt hvis du vil hoste/serve spil. Mange onlinespil kræver
adgang til porte i tcp-protokollen og de kan NAT'es igennem en router men
dør i en proxy.

/Chr

Fra : Thyge Larsen

Dato : 26-02-02 12:13

Kender du en god softwarerouterløsning?

Fra : Christian Mygind

Dato : 26-02-02 12:12

> Kender du en god softwarerouterløsning?

Sure:
http://www.winroute.de/download/files/wrp40en.exe

/Chr

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-02-02 11:36

On Tue, 26 Feb 2002 10:56:59 +0100, "Christian Mygind"
<mygindFJERN@c.dk> wrote:

> De skal (for de 3 første tals vedkommende, f.eks 111.111.111.1 &
> 111.111.111.2) hedde det samme, for at være i samme subnet, igen
> for at kunne se hinanden.

Det er alt for generel en udtalelse, for det afhænger af subnet-
masken.

Adresserne 111.111.111.1 og 111.111.111.5 kan fx. ikke snakke
sammen (direkte), hvis man benytter masken 255.255.255.252.

-A

Fra : Christian Mygind

Dato : 26-02-02 11:54

> [...]
>
> Adresserne 111.111.111.1 og 111.111.111.5 kan fx. ikke snakke
> sammen (direkte), hvis man benytter masken 255.255.255.252.

Sandt.
Jeg indskrænker min udtalelse til alene at påstå, at den er gældende i det
foreliggende eksempel.

/Chr

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-02-02 12:44

On Tue, 26 Feb 2002 11:53:54 +0100, "Christian Mygind"
<mygindFJERN@c.dk> wrote:

> Jeg indskrænker min udtalelse til alene at påstå, at den er
> gældende i det foreliggende eksempel.

Ikke engang det, for i det foreliggende eksempel var maskerne jo
/22 og /23, og med /22 vil fx. 111.111.108.11 og 111.111.111.11
være i samme subnet, selvom adresserne er forskellige på tredje
oktet.

Det er dog korrekt, at når maskerne er forskellige på de to
maskiner, så er adresserne ikke i samme subnet (eller også er
masken fejlkonfigureret).

-A