hesteopførsel
Fra : taina

Dato : 26-02-02 00:22

Hejsa

Når min hest står på staldgangen eller når hun er løs i hallen, laver hun de
underligste bevægelser med halsen. Jeg undrer mig meget over det, da jeg
ikke har set hende gøre det før. Hun hiver halsen og hovedet i vejret og så
vrider hun hovedet rundt en gang. Er der nogen, der ved, hvad dette betyder?
Desuden står hun altid og kigger bagud, når hun står på staldgangen. Nu er
det jo rimelig harmløst, men hun er altså næsten bukket sammen på midten!
Godt at vores strigleplads er bred...
Jeg har hende enten bundet helt løst op, eller slet ikke, og hun er meget
god til at blive stående, men det er som om, at hun bare skal have alt med -
også når der ikke sker en hujende dyt i stalden. Meget af tiden holder hun
øje med, hvad jeg laver eller nusser mig lidt med mulen, men ikke altid.
Jeg har tænkt på, om det er fordi hun ikke stoler på mig - har kun haft
hende i 10 dage - og derfor bliver nødt til at holde styr på mig.

Hvad siger I?

Hej fra tina

Fra : Iben Holst

Dato : 26-02-02 12:23

Hej !

Eftersom du ikke har haft hende så længe ved jeg ikke rigtig om det er en
(u)vane hun bare har eller det har betydning i forbindelse med nyt sted ny
ejer.

Men sådan som du beskriver det med, at hun hiver hals og hoved i vejret og
drejer hovedet en omgang, lyder det nøjagtig som min hest. Men der ved jeg
tilgengæld at hun gør det når hun bliver utålmodig i 2 situationer:
1) hvis der går for længe fra jeg rasler med foderet til hun får det
2) hvis jeg er i stalden og der går for længe fra hun har ædt op til jeg
lukker hende på fold.

Iben

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 26-02-02 19:10

"taina" <tante-t@get2net.dk> wrote:

>Når min hest står på staldgangen eller når hun er løs i hallen, laver hun de
>underligste bevægelser med halsen. Jeg undrer mig meget over det, da jeg

Nu ska du passe på ikke at tage fejl af hesten. Den er skam ikke dum.
Måske prøver den at narre dig !!! (Pas nu på)

Jeg tænker her på historien om soldaten der meget mod sin vilje blev
indkaldt. Fra den første dag han mødte til tjeneste, gik han konstant
rundt og samlede ethvet stykke papir op og så nøje på det, hvorefter
han smed det fra sig igen.

Efter nogle uger blev han testet hos en psykolog og her gennemlæste
soldaten alle papirer han kunne komme i nærheden af, både forside og
bagside.

Efter nogen betænkningstid blev han erklæret for "Uegnet til
tjeneste".

Soldaten blev kaldt ind til kaptajnen der forklarede at man ikke kunne
bruge ham og gav ham hans hjemsendelsesdokument. Soldaten så nøje på
papiret, klarede op i et stort smil og råbte glad: "DER VAR DEN !!!"

Of topic ??? Nej, slet ikke. Soldaten skulle hjem til sin hest )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : taina

Dato : 27-02-02 22:54

Hej Ole

Nu samler hun altså ikke papirstumper op...
Hvad mener du med at den prøver på at narre mig?

`Mvh. tina

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 28-02-02 08:44

"taina" <tante-t@get2net.dk> wrote:

>Nu samler hun altså ikke papirstumper op...
>Hvad mener du med at den prøver på at narre mig?

Læs historien. Hvorfor samlede soldaten papir op hele tiden?

Jeg har også en kat der en gang i mellem siger: "Se den der
flyvemaskine", alt medens han peger op i luften. Når man så kigger op,
så snupper han den kage man har liggende på tallerkenen. )

Måske er din hest lige så smart som soldaten og katten...!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : taina

Dato : 28-02-02 21:29

Det er vist godt, at vi snart skal have en hestehvisker ud i stalden. Så kan
hun fortælle mig, om hun længes hjem...

Fra : dorthe

Dato : 28-02-02 22:02

taina skrev i meddelelsen <3gwf8.167$nv4.3916@news.get2net.dk>...
>Det er vist godt, at vi snart skal have en hestehvisker ud i stalden. Så
kan
>hun fortælle mig, om hun længes hjem...

uanset hvor god en hesteforståelse og/eller intuition nogen har ifht heste,
så tror jeg altså ikke, at man kan tale med dem.............

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 28-02-02 22:37

"dorthe" <dono@image.dk> wrote:

>uanset hvor god en hesteforståelse og/eller intuition nogen har ifht heste,
>så tror jeg altså ikke, at man kan tale med dem.............

Om igen... !
Jeg taler med mine hver dag...!!!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Iben Holst

Dato : 02-03-02 11:56

> Om igen... !
> Jeg taler med mine hver dag...!!!

DITTO ! - men på flere forskellige måder .....

Iben

Fra : taina

Dato : 28-02-02 23:27

Det troede jeg heller ikke, indtil vi havde en ude i min gamle stald. Dels
kom hun med en del gode input, som man måske nok ville have kunnet tænke sig
til - f. eks. at en hest gerne ville have olie i maden, en anden var bare
dødtilfreds med sin ejer, men hun kom altså også med nogle ting, der ikke
var så selvfølgelige.

En hest nægtede at spise, når ejeren ikke var der. Hun sagde, at det var
fordi den var forelsket i hende og savnede hende, og at et billede af ejeren
i boksen ville hjælpe. Og det gjorde det!
En anden havde fortalt hende at rytteren sad skævt i sadlen, fordi hun havde
ondt i det ene ben. Hun havde en gammel skade i knæet, og det havde hun ikke
sagt (og hestehviskeren havde ikke set hende ride).

Og så var der de sjove: en hest mente at den var en hvid elefant, og en
anden var lidt sur på sin ejer. Den mente nemlig, at den var den sejeste og
smukkeste hest i stalden - ja faktisk i hele verden - og hvis bare ejeren
tog sig lidt sammen og sprang på den, så ville den blive en stjerne.

Derudover så vidste hun godt, hvorfor hestene nogen gange var hysterisk
bange for bænken i ridehallen, mens de andre gange nærmest ikke så den. Det
var fordi, der nogen gange sad et spøgelse på bænken. Det var en gammel
dame, der var død for lang tid siden, og hun syntes simpelhen, at det var så
spændende, det som vi bruger hestene til i dag, for dengang hun levede,
brugte man dem mest som arbejds- og køreheste. Derfor sad hun tit på bænken,
mens hun bælgede ærter.
Hesteviskeren tog så og fulgte hende hjem, og i dagene efter var der ikke
nogen heste, der var bange for bænken.

Dermed ikke sagt, at jeg helt har efterladt min fornuftige sans derhjemme,
men jeg tror på,at der er nogen der kan lidt mere end os andre. Man skal nok
bare huske at spørge sig selv, om det her nu også kan være rigtigt.

Mange overnaturlige hilsener fra Tina

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 01-03-02 08:53

"taina" <tante-t@get2net.dk> wrote:

>Og så var der de sjove: en hest mente at den var en hvid elefant,

*DEN* tror jeg til gengæld ikke på )))

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : taina

Dato : 01-03-02 18:20

Men vi havde masser at snakke om ude på rideskolen i dagene efter...

Fra : Nina Svanholm

Dato : 03-03-02 01:09

Hej!

Kunne man på nogen måde se eller mærke på hesten at den var en
hvid elefant?

Venlige hilsner fra Nina Svanholm :0)

>Og så var der de sjove: en hest mente at den var en hvid
elefant>Mange overnaturlige hilsener fra Tina

Fra : taina

Dato : 03-03-02 12:51

Nej, det tror jeg ikke. Men den var staldens største og bredeste...

Fra : Pia

Dato : 04-03-02 12:10

I USA er en "hvid elefant" en gave man har fået som simpelthen er så grim,
rædselsfuld og ubrugelig, at man ikke ved hvad man skal gøre med den, men
man kan heller ikke skille sig af med den fordi man så vil såre giveren...

Var det en engelsksproget hestehvisker? Måske følte hesten sig ikke
værdsat?!

:Pia (som egentlig ikke tror på det, men det er da lidt underholdende)

Fra : taina

Dato : 04-03-02 18:54

Hihi, det var også en fortolkning...
Jeg ved ikke, om den følte sig værdsat, men den var det i hvert fald.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 26-02-02 20:05

Hej Tina!

Jeg vil give Iben ret, det lyder også for mig som om hun er
utålmodig, men samtidig glad! Når heste laver "mærkelige" ting,
er det som regel fordi de keder sig. Man skal bare huske på at
de er altså glade!
Ja, et bud på "problemet" fra en ejer af en til tider ligeså
utålmodig hest

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Ganti-tøsen

Dato : 01-03-02 20:51

"taina" <tante-t@get2net.dk> slyngede lige en bemærkning i luften

Hej Tina.

Det du beskriver hos din hest, vil jeg hverken kalde en dårlige vane eller
unoder, men tværtimod give den et flot 13 tal på skalaen med UG kryds og
slange.
Din hest er nysgerrig, og med nysgerrighed følger appetit på livet !!!
Vil du absolut vænne hende af med at slå U på sig selv, må du binde hende op
i begge sider, det begrænser hendes udfoldelser, og lærer hende at vende
ørerne bagud og lytte efter hvad der sker, frem for at se med øjnene. Binder
du hende mere op, skal du til gengæld også give noget igen, og det er at
tale med hende, når hun ikke kan se dig. Så lærer hun hurtigt lydende at
kende, og ved hvad der foregår. Derved skærper du også hendes øvrige sanser.

God fornøjelse
Gitte

Fra : taina

Dato : 03-03-02 13:04

Hej Gitte (og jer andre)

Faktisk tror jeg allerede, at de andre i stalden tror, at jeg er lidt bims i
bøtten, fordi jeg går og småsludrer med hende hele tiden
Men det er rart at høre, at kiggeriet er et sundhedstegn.Jeg synes jo, at
hun er så sød, men var lidt nervøs for, om det måske havde noget at gøre
med, at hun ikke stoler på mig (har før redet en smule western og trænet
horsmanship, så jeg går og holder øje med hvordan hun reagerer)
Jeg har nu ikke tænkt mig at binde hende op. Der er jo ikke nogen grund til
at vænne hende til, at hun kun skal stå stille, når der er noget, der holder
hende fast. Så må hun jo bare kigge løs.

Tusinde tak for inputs - tina

Fra : Pia

Dato : 04-03-02 12:11

hun er vel ikke tlfældigvis araber? For det lyder lidt som den hest jeg
passer...

:Pia

Fra : Iben Holst

Dato : 04-03-02 12:50

> hun er vel ikke tlfældigvis araber? For det lyder lidt som den hest jeg
> passer...

*SS* arh .... mon dog det kun er arabere som har denne form for udtrykkelse;
men jeg må da sige at min er en blanding af Shagya og OX. Og hun gør jo det
samme .....

Iben

Fra : taina

Dato : 04-03-02 18:55

Nej, hun er cirka halvt oldenborg, halvt fuldblod og en smule trakhener (men
ligner og opfører sig som fuldblod)