Konsekvenser
Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 25-02-02 18:23

I Københavns kommune har overborgmesteren Jens Kramer
Mikkelsen bebudet besparelser på skoleområdet på godt 60 mio
kr. næste år. En anden fra samme parti, mener at der skal
spares 80 mio kr.
Det betyder ved første forslag at der skal spares 1 mio kr.
pr. folkeskole og ved det andet forslag at der skal ryge 600
lærerstillinger ud af en samlet lærerstand på 3.500 - í en
tid med kritik over at skolebøgerne er forældede m.v. og i
en tid med lærermangel.

Dét er de perspektiver vi har i København - da hver
folkeskole rundt regnet får omkring 1 mio kr. årlig til alt,
så vil det sige, at der ikke skal ske nyanskaffelser af
bøger og materialer og at skolerne må forfalde endnu mere
eftersom der ikke er råd til at vedligeholde dem.
Så vil det samtidig betyde 600 lærerstillinger i landets
største skolevæsen -hvis andre kommuner kopierer den model,
så står vi ikke alene med et skolevæsen, der er i forfald
både menneskeligt og kundskabsmæssigt, men vi vil komme til
at rangere på linie med bananstater i verden, hvor skolegang
ikke er noget for alle, men kun for de priviligerede. I
sandhed et "yndigt" perspektiv.

--
ahw

Fra : Zeki

Dato : 27-02-02 21:56

Konsekvensen må da blive at der kommer storstrejke. Andet kunne jeg da ikke
forestille mig. Har du i øvrigt et link eller en henvisning til hvor man kan
læse mere om sagen?

Zeki

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 28-02-02 16:20

"Zeki" <zeki@NOSPAMimage.dk> skrev i en meddelelse
> Konsekvensen må da blive at der kommer storstrejke. Andet
kunne jeg da ikke
> forestille mig. Har du i øvrigt et link eller en
henvisning til hvor man kan
> læse mere om sagen?

Nej- den findes dog i KK (bladet, der udsendes til lærere i
Københavns kommune - måske fås det på biblioteket?)

1. strejkevarsel er i øvrigt sendt ud, og forligsmanden har
udsat den til 10. april (den skulle ellers være gået i gang
den 2. april)
--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 02-03-02 10:29

"Arne H.Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> 1. strejkevarsel er i øvrigt sendt ud, og forligsmanden har
> udsat den til 10. april (den skulle ellers være gået i gang

jeg retter lige mig selv - der skulle naturligvis have stået 10.marts, hvor
forhandlingerne atter skal gå i gang i forli(g)s institutionen.
Da det drejer sig om omrkring 640.000 ansatte i den kommunale sektor, og da
flertallet for et evt. nej skal være mindst på 25 %, så har jeg ingen tiltro
til at det bliver et nej og dermed en strejke. (altså mere end 25 % af
samtlige stemmeberettigede skal stemme nej udover at over halvdelen skal
have stemt nej) - det er en næsten umulig opgave.

--
ahw