Normalitetsbegrebet er blevet for snævert i en folkeskole, der eksporterer
stadig flere elever til specialundervisning. Både skoler og forældre er
samtidig alt for ivrige efter at få diagnosticeret urolige børn som
DAMP-børn eller autister, mener formanden for landets skolepsykologer,
Bjarne Nielsen.
Ifølge en ny undersøgelse fra Amtsrådsforeningen er gruppen af børn og unge,
der modtager hjælp eller er anbragt helt uden for hjemmet, vokset fra 23.948
i 1993 til 31.732 i 2000, og i de seneste par år er gruppen øget med knap et
par tusinde om året.
13-14.000 af dem er permanent anbragt uden for hjemmet på døgninstitutioner,
i familiepleje, i socialpædagogiske kollektiver m.m.
læs
http://www.jp.dk/dbp/internetavisen/indland/artikel&art_id=3607942
Ud over alle de andre (bort)forklaringer er det så ikke en logisk konsekvens
der vil blive forstærket af, at man får sine karaktergennemsnit
offentliggjort? Hvem vil beholde de elever i klassen, som klarer sig
dårligt, når de ikke tælles med, når de skippes af til anden undervisning.
Hurra for liberalismen og de offentliggjorte karakterer eller???
Kunne det tænkes, at det i stedet var synd for disse lidt skæve eksistenser
og at de under andre forhold nemt kunne blive i en normalklasse.
vh Niels Aage