Red Hat 6.2 Dialup ??
Fra : J. Petersen / Webmas~

Dato : 25-02-02 13:43

Jeg forsøger at få en red hat 6.2 box til at gå på nettet, med en zyxel
2864I isdn ta, opsætning af modemet volder mig ikke de store problemer,
forbindelsen bliver sat op igennem "Linuxconf" og når jeg kører "ifup ppp0"
logger modemet fint på ( at døme fra led's er der connect på begge kanaler)
med jeg kan ikke pinge, telnette, connect til en skid ;(

Anybody hvor skal jeg lede efter fejlen ?????

Fra : frank damgaard

Dato : 25-02-02 16:49

J. Petersen / Webmaster-FVR <webmaster@fvr.dk> wrote:

> Jeg forsøger at få en red hat 6.2 box til at gå på nettet, med en zyxel
> 2864I isdn ta, opsætning af modemet volder mig ikke de store problemer,

gamle sager :)

> [...]
> med jeg kan ikke pinge, telnette, connect til en skid ;(

> Anybody hvor skal jeg lede efter fejlen ?????

Se http://www.sslug.dk/artikler/ppp-info
(hint fejlfindingsværktøjer: route -n, ifconfig, ping,... )

Zyxel skal initialiseres rigtig så det virker med PPP inden
man kalder op. (check evt. firmware)
Er det ikke den model der både har analog og ISDN ?

Find passende initstreng, f.eks. ATB40&K00 eller ATB40&K44
det skulle give PPP og uden/med kompression.

Brug helst ATDInnnnnnn til at ringe et nummer, ikke ATDT

1) ifconfig viser IP adresser på din PPP forbindelse,
kan du ping'e begge disse ?

2) Er der forskel på "ping" til IP adresse eller navn (DNS opsætning) ?
( 129.142.20.35 eller www.dr.dk )

3) Er routetabellen foruftig (route -n) ?

--
Frank Damgaard |

Fra : Peter Andersen

Dato : 26-02-02 08:47

"frank damgaard" <frank_tmp1@deepspace.dk> wrote in message

> [...]
> kan du ping'e begge disse ?
>
> 2) Er der forskel på "ping" til IP adresse eller navn (DNS opsætning) ?

Dermed sagt at du skal ha indtastet din udbyders DNS server i sin
opsætning.. Så vidt jeg husker fra da jeg i sin tid rodede med det så skal
det gøres manuelt... muligvis tager jeg fejl.

Fra : frank damgaard

Dato : 26-02-02 14:03

Peter Andersen <peterandersen@mespilus.dk> wrote:

> Dermed sagt at du skal ha indtastet din udbyders DNS server i sin
> opsætning.. Så vidt jeg husker fra da jeg i sin tid rodede med det så skal
> det gøres manuelt... muligvis tager jeg fejl.

Bla. SuSE henter DNS fra PPP opstart og tilretter /etc/resolv.conf
via SuSE's ip-up scripts (og ip-down):

Afhængig af distribution og opsætning sker det altså automatisk
eller man skal selv tilpasse opsætningen.

--
no signature :)

Fra : J. Petersen / Webmas~

Dato : 26-02-02 10:20

"frank damgaard" <frank_tmp1@deepspace.dk> skrev i en meddelelse

> Se http://www.sslug.dk/artikler/ppp-info
> (hint fejlfindingsværktøjer: route -n, ifconfig, ping,... )
Har læst den :)

> Zyxel skal initialiseres rigtig så det virker med PPP inden
> man kalder op. (check evt. firmware)
bruger: ATB40&K44 har også prøvet med AT&J2

> Find passende initstreng, f.eks. ATB40&K00 eller ATB40&K44
> det skulle give PPP og uden/med kompression.

> Brug helst ATDInnnnnnn til at ringe et nummer, ikke ATDT
bruger ATDI16101

> 1) ifconfig viser IP adresser på din PPP forbindelse,
> kan du ping'e begge disse ?
ifconfig viser 10.0.0.1 p-t-p 10.0.0.2, jeg kan ikke pinge nogen af disse
addr.

> 2) Er der forskel på "ping" til IP adresse eller navn (DNS opsætning) ?
> ( 129.142.20.35 eller www.dr.dk )
nej.

> 3) Er routetabellen foruftig (route -n) ?
Route -n ser sådan her ud med og uden ifup ppp0:

route -n (ifdown ppp0)
Gate... Genmask
Iface
192.168.0.1 0.0.0.0 255.255.255.255
eth0
192.168.0.0 0.0.0.0 255.255.255.0
eth0
127.0.0.0 0.0.0.0 255.0.0.0
lo
0.0.0.0 192.168.0.1 0.0.0.0
eth0

-----------------

routte -n (ifup ppp0)

10.0.0.2 0.0.0.0 255.255.255.255
ppp0
192.168.0.1 0.0.0.0 255.255.255.255
eth0
192.168.0.0 0.0.0.0 255.255.255.0
eth0
127.0.0.0 0.0.0.0 255.0.0.0
lo
0.0.0.0 10.0.0.2 0.0.0.0
ppp0

--------------------

Her er lige et par andre conf filer hvis det hjælper:

resolve.conf
search
nameserver 194.239.134.83
nameserver 193.162.153.164

----------------------

CHAT-PPP0 (slutter sådan her: )

' ' 'ATB40&K44'
'OK' 'ATDI16101'
'CONNECT' ' '

---------------------

IFCFG-PPP0

ONBOOT="no"
USERCTL="no"
PEERDNS="yes"
MODEMPORT="/dev/modem/"
LINESPEED="115200"
PERSIST="yes"
DEFABORT="yes"
DEBUG="yes"
INITSTRING="ATB40&K44"
DEFROUTE="yes"
HARDFLOWCTL="yes"
ESCAPECHARS="no"
PPPOPTIONS="defaultroute"
PAPNAME="mitbrugernavn"
REMIP="10.0.0.2"
NETMASK=" "
IPADDR="10.0.0.1"
MRU=" "
MTU=" "
DISCONNECTTIMEOUT=" "
RETRYTIMEOUT="5"
BOOTPROTO="none"

-----------------------------

Resultat af "IFCONFIG" efter IFUP PPP0

eth0
Link encap: Ethernet
inet addr: 192.168.0.1 Bcast: 192.168.0.255
Mask: 255.255.255.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST

lo
Link encap: Local Loopback
inet addr: 127.0.0.1 Mask: 255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING

ppp0
Link encap: Point-To-Point Protocol
inet addr: 10.0.0.1 p-t-p: 10.0.0.2
Mask: 255.255.255.255
UP POINTOPOINT RUNNING NOARP MULTICAST

Håber at do vil kaste lidt mere lys over problemet. ;)

Fra : frank damgaard

Dato : 26-02-02 14:10

> ifconfig viser 10.0.0.1 p-t-p 10.0.0.2, jeg kan ikke pinge nogen af disse
> addr.

Det er da vist ikke TDC Internet adresser på PPP, er du sikker
på at det ikke er eth0/1 ?
De 10.0.0.1/2 virker helt forkert på et system til TDC Internet.

> Her er lige et par andre conf filer hvis det hjælper:

> resolve.conf

> search
> nameserver 194.239.134.83
> nameserver 193.162.153.164

ovenstående ok, for TDC Internet

> ----------------------

> CHAT-PPP0 (slutter sådan her: )

> ' ' 'ATB40&K44'
> 'OK' 'ATDI16101'
> 'CONNECT' ' '

Jeg slutter altid KUN med CONNECT og ikke andet. Det er
dog vist ikke noget problem her, da du vel får PPP forbindelse.

'CONNECT'

> ---------------------

> IFCFG-PPP0

> ONBOOT="no"
> USERCTL="no"
> PEERDNS="yes"

Muligvis Redhat standard opsætning selv sætter DNS, måske ikke,
RH6.2 er gammel!

> MODEMPORT="/dev/modem/"
> LINESPEED="115200"
> PERSIST="yes"
> DEFABORT="yes"
> DEBUG="yes"
> INITSTRING="ATB40&K44"
> DEFROUTE="yes"
> HARDFLOWCTL="yes"
> ESCAPECHARS="no"
> PPPOPTIONS="defaultroute"

Kan evt. tilføje "noauth" og "ipcp-accept-local" og "ipcp-accept-local"

> PAPNAME="mitbrugernavn"

> REMIP="10.0.0.2"
> NETMASK=" "
> IPADDR="10.0.0.1"

Fjern REMIP og IPADDR, de er helt forkert, det skal
den anden forbindelse tildele dig.
Alternativ og/eller ovenstånde accept-local/remote.

> MRU=" "
> MTU=" "

> DISCONNECTTIMEOUT=" "
> RETRYTIMEOUT="5"

lidt kort retry ?

> BOOTPROTO="none"

> Håber at do vil kaste lidt mere lys over problemet. ;)

De 10.0.0.x er problemet.

En kig i log filen fra ppp vil også afsløre dette.

--
no signature :)