Router=Switch/Hub?
Fra : Morten

Dato : 25-02-02 12:15

Jeg har en ADSL forbindelse med en router tilsluttet. Denne router har
otte indgange bagpå, delt op med 4 i 2 sektioner. Over den ene står
der Enet1 og deri er der indsat et crossed netværkskabel som fører op
til ADSL modemet. I den anden sektion står der Enet0 og deri sidder
netværkskablet til mit netværkskort.
Udfra dette må det vel i Enet0 sektionen være muligt at tilslutte op
til fire computere? Jeg vil nødigt ødelægge noget ved at prøve da
routeren ikke er min ejendom...

NB! Derudover er der en niende indgang hvor der står Console på,
anbragt lidt for sig selv. Hvad skal den bruges til?

Fra : Jens

Dato : 25-02-02 15:20

"Morten" <mortenholberg@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Udfra dette må det vel i Enet0 sektionen være muligt at tilslutte op
> til fire computere? Jeg vil nødigt ødelægge noget ved at prøve da

Det lyder til at du har en SpeedStream 5711 router på en TDC Pro@ccess ADSL
forbindelse, korrekt ?

Du har en router med indbygget hub. Du kan tilslutte en switch/hub med et
krydset kabel til én af portene i Enet0, eller direkte tilslutte yderligere
3 arbejdsstationer i portene. Routeren kører DHCP server, så er maskinen sat
op til at modtage en IP-adresse fra en DHCP server, så skulle det spille med
det samme.

> NB! Derudover er der en niende indgang hvor der står Console på,
> anbragt lidt for sig selv. Hvad skal den bruges til?

Konfigurering af routeren via en seriel port.

Jens

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 25-02-02 18:13

On 25 Feb 2002 03:14:45 -0800, Morten wrote in dk.edb.netvaerk
> [...]

>der Enet1 og deri er der indsat et crossed netværkskabel som fører op
>til ADSL modemet. I den anden sektion står der Enet0 og deri sidder

Efficient 5781 lyder det til.

>Udfra dette må det vel i Enet0 sektionen være muligt at tilslutte op
>til fire computere? Jeg vil nødigt ødelægge noget ved at prøve da
>routeren ikke er min ejendom...

Enet1 siden er konfigureret som WAN siden, hvor du ikke kan tilslutte
andet sålænge routeren er tilsluttet.

>NB! Derudover er der en niende indgang hvor der står Console på,
>anbragt lidt for sig selv. Hvad skal den bruges til?

Konfigurering af routeren med et passende kabel og terminalprogram.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Martin Singh

Dato : 26-02-02 11:26

5711 er vist med 4 Ethernetporte i en 10Mbit HUB + 1 console..

Fra : Morten

Dato : 26-02-02 21:38

Svend Erik Jensen <sej@isa.dknet.dk> wrote in message news:<kvrk7uonoj78k1dfrsb71369aujb69cttl@dtext.news.tele.dk>...

> Efficient 5781 lyder det til.

Ja! Det er korrekt!

> Enet1 siden er konfigureret som WAN siden, hvor du ikke kan tilslutte
> andet sålænge routeren er tilsluttet.

Dvs at så længe routeren er i brug, kan jeg bruge Enet0 som hub/switch
samtidig? Hvis jeg så piller routeren fra har jeg så en hub/switch med
8 indgange?? (Enet1+Enet0)

> Konfigurering af routeren med et passende kabel og terminalprogram.

Ok.

Mvh.

Morten Holberg

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 27-02-02 00:25

On 26 Feb 2002 12:38:07 -0800, Morten wrote in dk.edb.netvaerk
<2eff85.0202261238.1fc45642@posting.google.com>:

>Ja! Det er korrekt!

Ok, vi bruger nogle af dem på jobbet.

>Dvs at så længe routeren er i brug, kan jeg bruge Enet0 som hub/switch
>samtidig? Hvis jeg så piller routeren fra har jeg så en hub/switch med
>8 indgange?? (Enet1+Enet0)

Hum, den burde kunne virke som en 4 ports hub på en TDC BB forbindelse,
men en noget kostbar hub må jeg sige.

Du kan ikke koble Enet0 og Enet1 sammen, da routeren er "imellem",
d.v.s. et netværk på WAN siden og et andet netværk på LAN siden.

Det skal ses som to separate hubs på hver sit net.