Hest Fejlbehandling af dyrelæge
Fra : Hove

Dato : 25-02-02 09:17

Hej jeg ville lige høre om her skulle være en der kunne hjælpe mig med hvor
jeg skal søger hjælp til at ind give en klage over en dyrlæge der har
fejlbehandlet min hest så den har fået varimen

Fra : Tulle

Dato : 25-02-02 09:24

Hej
Bagerst i Ridehesten Hippologisk er der annoncer med advokater som tager sig af den slags.
Har du prøvet at klage til selve dyrlæge klinikken?
Mvh. Marianne

Fra : taina

Dato : 25-02-02 23:26

Sikke da noget øv!

Nu ved jeg ikke, om du vil søge erstatning eller om du vil give dyrlægen en
faglig næse. Hvis du vil søge erstatning, er det nok en advokat, du skal
have fat i, som Tulle skrev.
Hvis det er en næse, du vil give, så er jeg ret overbevist om, at enten
Landbrugets rådgivningscenter eller den danske dyrlægeforening må vide,
hvordan man gør.

Mvh. tina

Landbrugets Rådgivningscenter
Udkærsvej 15, Skejby
8200 Århus N
tlf. 87 40 50 00

Den Danske Dyrlægeforening
Rosenlunds Alle 8
DK-2720 Vanløse
tlf: 38 71 08 88, fax: 38 71 03 22, e-mail: ddd@ddd.dk

Sekretær
Lars Holsaae,

Fra : Ganti-tøsen

Dato : 01-03-02 11:25

"Hove" <hove@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

<klip< klage over en dyrlæge der har fejlbehandlet min hest >klip

Jeg kender et eksempel om fejlbehandling af en hest med døden til følge. I
den forbindelse skrev jeg til Ret&Råd:
Her kommer mit spørgsmål, og svaret fra Ret&Råp, situationen er selvfølgelig
ikke den samme, men fremgangsmåden kunne vel ligestilles.
De bedste hilsener og held og lykke
Gitte

Spørg advokaten
Tak for dit spørsmål, der lød som følger : Hej Ret og Råd

Kan man anlægge erstatningskrav mod en dyrlæge, såfremt man kan påvise en
mangelfuld undersøgelse???
Sagen drejer sig om konsultation af en hest med begyndende kolik, der
senere resulterer i tarmslyng med døden til følge.
Dyrlægen lytter til tarmfunktionen og ordinerer smertestillende medicin.
Der tages ikke temperaturmåling og gødningsprøve.
Dyrlæge tilkaldes igen 12 timer senere, og handler igen som ovenstående.
Igen 12 timer senere tilkaldes en anden dyrlæge, der tager temperatur,
og ordinerer olie. Hesten transporteres til dyrlægehospitalet, men dør
undervejs.
Kan man rette erstatningskrav mod den første dyrlæge, der efter min mening
handlede mangelfuldt i sin undersøgelse????

>Svar fra Ret&Råd>
Kære Gitte
Erstatningskrav kan gøres gældende ved domstolene, såfremt De kan bevise,
at dyrlægen har begået en faglig fejl. Prøv i første omgang, om De kan få
dyrlæge nr. 2 til evt. at afgive en erklæring herom.
De skal også kunne bevise, at hesten ville have overlevet, hvis dyrlægen
havde gjort sit arbejde ordentligt, og at De har lidt et økonomisk tab.
Tabet kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke kender hestens alder eller
hvilken brug der er gjort af hesten, men som udgangspunkt, kan tabet
opgøres til, hvad en hest af tilsvarende alder og race vil kunne købes
til.
Hvis De vil føre en sag, må De rette henvendelse til en advokat, der kan
rådgive Dem nærmere om, hvorledes De skal forholde Dem, herunder om De kan
få fri proces eller retshjælpsdækning vedrørende Deres familieforsikring.
Med venlig hilsen
O. Nepper-Christensen
Ret & Råd, Aalborg.

Fra : Richard Nybo