Diverse
Fra : Brian Søgaard

Dato : 24-02-02 23:32

Sidder lige og skæmmer de sidste mange indlæg igennem. Jeg står overfor at
skulle købe en ny maskine og havde tænkt mig at købe en AMD 1700XP sammen
med asus A7S 266 mhz. Men synes da ikke jeg har læst andet end folk der ikke
har kunnet starte deres maskiner op de første gange. Er det bare folk der
har været uheldige eller skal man være obs på nogen ting når man starter op
eller hvad?
Håber på lidt hjælp til det
Brian

Fra : Jakob

Dato : 25-02-02 20:17

Gode overvejelser

Eneste "men" for ASUS A7V-266-E er, at du skal stille alt til default på
mobo'et med undtagelse af cpu volt. CPU_v skal altså stilles med jumper på
mobo'et.

CPU volt bør ikke være >1,84 for at overholde AMD's maksimale 5% afvigelse
fra 1,75 v.

Da jeg selv satte cpu_v til default gav mobo'et effektivt 1,85volt, selvom
det automatisk burde være 1,75. Resultatet = en afbrændt cpu.

Men det er sådan set det eneste, jeg tror, du bør huske på. Sæt alt til
dafault, men _ikke_ cpu_voltage. Den sætter du til det mindst mulige.

Tror, at ASUS A7V-266 er et gua køb :)

Jeg har kun været tilfreds.

Mvh
Jakob
AMD1700+

Fra : Brian Søgaard

Dato : 25-02-02 21:40

Der står vel i forbrugs forviringen hvor man sætter disse jumpere og hvordan
de skal sættes mht. CPU volt? (forhåbentlig) Ellers kan man få dem til at
vise det i butikken?
Brian

Fra : Jakob

Dato : 26-02-02 09:23

Ja, der er en god forklaring af jumpersettings og deres virkninger (dog ikke
afbrændt cpu)!!

Der følger en masse godt materiale med. Bl.a en lyn set-up guide. Det er
meget kærkomment, når man endelig har fået mobo'et ind af døren. Men jeg kan
anbefale, at man læser brugsforvirringen først. Stille og roligt, så man
allerede fra starten ved, hvordan det fungerer.

Opsætningen er også mulig at lave i bios. Men hvad angår cpu_voltage, var
dette ikke muligt for mig. Det skal gøres manuelt.

Mens jeg husker det: Noget, der har været spurgt om et par gange på ng, er,
at mobo'et tilsyneladende finder en anden cpu, end den, der er sat i (i.e
XP). Motherboradet bør selv finde mhz'erne, men starter op i bios i en form
for fejlsikret tilstand. Så det er helt normalt, og man skal bare vælge den
korrekte mhz-hastighed. Dette er omtalt på side 60-61 i manualen (læs evt.
hele kapt. 4).

Rigtig god fornøjelse - det er et godt board :)
/Jakob

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 27-02-02 11:14

Jakob wrote:
> Da jeg selv satte cpu_v til default gav mobo'et effektivt 1,85volt, selvom
> det automatisk burde være 1,75. Resultatet = en afbrændt cpu.

Jeg har endnu ikke set en cpu der er stået af fordi den har fået 0,1 Volt
over standard spænding.
Er du sikker på at der var ordentlig køling på?
Kølepasta?

Fra : Jakob

Dato : 28-02-02 19:17

Jepper: Tt Silent viking + Artic Silver

Køler sad fint. Temp mindre end 50 grader.

Undrede mig også over det. Nok mest fordi, at der er tale om en promille
overskridelse af AMD's anbefalede spænding.

/Jakob :)