Server - hvad er er galt ?
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-02-02 22:24

Nu har vi langt om længe fået en fast IP adresse, men jeg kan ikke få
det til at virke.

Jeg har gjort en Mac klar med Quid Pro Quo og tastet de rigtige tal ind
i TCP/IP, men jeg kan ikke komme ind i serveren via nettet.

Skal serveren sidde på en af portene på en switch eller direkte i
routeren ? Det er en SpeedStream 5781

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-02-02 22:30

In article <1f84rcs.xrjblz1iroxwsN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Jeg har gjort en Mac klar med Quid Pro Quo og tastet de rigtige tal ind
> i TCP/IP, men jeg kan ikke komme ind i serveren via nettet.

Dvs 192.168.1.3? Du kan ikke nå din eksterne IP-adresse fra indersiden
af routeren. Hvis du gerne vil nå serveren via en domænenavn, skal du
bikse en host-fil sammen.

> Skal serveren sidde på en af portene på en switch eller direkte i
> routeren ?

Det er ligemeget.

> Det er en SpeedStream 5781

Dvs ethernetudgaven. Sæt din server op som router, så kan du også lege
alt det du vil med porte.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-02-02 22:49

> Dvs 192.168.1.3? Du kan ikke nå din eksterne IP-adresse fra indersiden
> af routeren. Hvis du gerne vil nå serveren via en domænenavn, skal du
> bikse en host-fil sammen.

Jeg har nu sdat den til 192.168.1.4 da det er e ftp og 3'eren er en web
server. Indtil videre er det bare en mappe med desktop pictures.

> Det er ligemeget.

OK

> Dvs ethernetudgaven. Sæt din server op som router, så kan du også lege
> alt det du vil med porte.

Ikke forstået. Jeg har sat QPQ op efter bedste evne, men åbenbart ikke
godt nok...... 8-D

Hvilken adresse skal jeg skrive i URL'en på en af mine andre Mac'er for
at komme ind på serveren via internettet ? Er det 80.197.181.14 ?

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-02-02 22:57

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Jeg har nu sdat den til 192.168.1.4 da det er e ftp og 3'eren er en web
> server. Indtil videre er det bare en mappe med desktop pictures.

Dette er et IP-nummer reserveret til internt brug på lokalnet. Resten
af Internettet kan ikke hitte disse IP-numre.

> Hvilken adresse skal jeg skrive i URL'en på en af mine andre Mac'er for
> at komme ind på serveren via internettet ? Er det 80.197.181.14 ?

Det kan du formentlig ikke.

Hvis du gerne vil den slags ting, så bed din udbyder om at give dig
flere DHCP-tildelte IP-numre, og så brug dem.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-02-02 23:19

Det er ikke en BB-ADSL, men en Pro@ccess.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-02-02 23:27

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> Det er ikke en BB-ADSL, men en Pro@ccess.

Efter det lykkedes at faa min forbindelse sat rigtigt op, har jeg
vaeret godt tilfreds med BB-ADSL. Hvis proaccess ikke kan have flere
IP-numre, vil jeg anbefale at skifte.

Nu bor vi også ude på bøhlandet så vi har ikke andre muligheder.

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-02-02 23:19

In article <1f84sjt.1aj1ub915wosofN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Jeg har nu sdat den til 192.168.1.4 da det er e ftp og 3'eren er en web
> server. Indtil videre er det bare en mappe med desktop pictures.

Jeg huskede nu også QPQ som en webserver.

Det kan være lidt uhensigtsmæssigt med standardkonfigurationen på en
P@-router og det koster klejner at få TDC til at ændre det. Derfor kan
du bruge fx IPNetRouter til erstatning for routeren, hvilket har den
fordel at du selv bestemmer hvilke porte der mappes til hvilke lokale
IP-adresser.

> Ikke forstået. Jeg har sat QPQ op efter bedste evne, men åbenbart ikke
> godt nok...... 8-D

Det har (formodentlig) ikke noget med QPQ at gøre.

> Hvilken adresse skal jeg skrive i URL'en på en af mine andre Mac'er for
> at komme ind på serveren via internettet ? Er det 80.197.181.14 ?

192.168.1.4. Du kommer ikke ind på din server via internettet, men
lokalnettet. Det du gerne vil, kan ikke (umiddelbart) lade sig gøre.

Der er heller ikke nogen forbindelse til ftp (port 21) på din IP-adresse.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-02-02 23:27

> [...]
>
> 192.168.1.4. Du kommer ikke ind på din server via internettet, men
> lokalnettet. Det du gerne vil, kan ikke (umiddelbart) lade sig gøre.

Jeg burde da kunne downloade mine egne desktop pictures via internettet
som enhvr anden ??

> Der er heller ikke nogen forbindelse til ftp (port 21) på din IP-adresse.

Den står også til port 80 nu, men jeg er i tvivl om den skal stå som ftp
eller http. Der skal indtil videre ikke være websites på den.

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-02-02 23:47

In article <1f84ud2.146eehibcbabrN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Jeg burde da kunne downloade mine egne desktop pictures via internettet
> som enhvr anden ??

Ikke når du sidder bag samme router som serveren. Der er egentlig ikke
så meget at diskutere om den sag, sådan er det bare.

> Den står også til port 80 nu, men jeg er i tvivl om den skal stå som ftp
> eller http. Der skal indtil videre ikke være websites på den.

Der er intet der svarer på din IP-adresse, hverken på port 80 eller 21.
Hvis det er ftp du skal køre, skal den stå til port 21. Hvis du siger
"ja tak" kan jeg godt smide en port-scan efter din IP-adresse.

Nøjagtigt hvad har du skrevet i TCP/IP (det hele, tak)?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-02-02 08:40

> [...]
> "ja tak" kan jeg godt smide en port-scan efter din IP-adresse.
>
> Nøjagtigt hvad har du skrevet i TCP/IP (det hele, tak)?

Connect via: Ethernet
Configure: Manually
IP address: 192.168.1.3
Subnetmask: 255.255.255.0
Router address: 192.168.1.1
Name server addr: 194.239.134.83
193.162.153.164

I QPQ står server settings til:

Address: 80.197.181.14
port: 80

Jeg har valgt en root folder samt Filesharing er slået til.

Ideer ??

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 09:00

In article <1f85jxt.wech0n1p3plziN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Ideer ??

Næh, men nu er der også hul igennem.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-02-02 10:02

> Næh, men nu er der også hul igennem.

Jep, nu er der hul igennem. Jeg havde tastet min nye IP adresse ind i
QPQ i stedet for 192.168.1.3

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-02-02 23:40

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Connect via: Ethernet
> Configure: Manually
> IP address: 192.168.1.3
> Subnetmask: 255.255.255.0
> Router address: 192.168.1.1
> Name server addr: 194.239.134.83
> 193.162.153.164
>
> I QPQ står server settings til:
>
> Address: 80.197.181.14
> port: 80
>
> Jeg har valgt en root folder samt Filesharing er slået til.
>
> Ideer ??

Normalt er det sådan, at man server fra den førstkommende IP-adresse
efter routerens IP-adresse, det gælder ihvertfald de Cisco routere som
CyberCity og WorldOnLine leverer.

Det vil sige, at din server burde ha' 192.168.1.2 so IP-adresse.

Det handler om NAT-opsætningen inde i routeren, den kan du selvfølgelig
godt ændre til en anden IP-adresse, men hvorfor ha' det besvær.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-02-02 12:26

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>
> Det handler om NAT-opsætningen inde i routeren, den kan du selvfølgelig
> godt ændre til en anden IP-adresse, men hvorfor ha' det besvær.

QPQ kører ikke videre godt på OS 9.1

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-02-02 13:23

Jesper Haaber Gylling wrote:

> QPQ kører ikke videre godt på OS 9.1

Det er vel ikke så mærkeligt, QPQ er jo efterhånden en gammel sag, der
er skabt dengang System 7.1 var gangbar. Kører du med version 2.1.2

Lige en ting, i menu'en "Control" kan du vælge "Global Settings" og her
kan du så vælge "Application" - se lige om du har sat flueben i "Use
Classic Network Interfaces", hvis det er tilfældet, så prøv lige at
fjerne fluebenet og genstart.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-02-02 15:37

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det er vel ikke så mærkeligt, QPQ er jo efterhånden en gammel sag, der
> er skabt dengang System 7.1 var gangbar. Kører du med version 2.1.2

Jeg opgav, da jeg fandt ud af at den heller ikke kan køre ftp.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-02-02 18:04

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Jeg opgav, da jeg fandt ud af at den heller ikke kan køre ftp.

Hvad skal du FTP, serveren sidder jo på dit lokale netværk, så du kan da
bare bruge go' gammeldags arkivdeling.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-02-02 23:47

Jesper Haaber Gylling wrote:

> QPQ kører ikke videre godt på OS 9.1

Jeg kører QPQ på et System 8.5 og det kører meget stabilt, man skal jo
ikke arbejde på maskinen, så det er i og for sig ligegyldigt med at det
tingel-tangel der er i nyere Systemer, og man bør netop fjerne alt
overflødigt fra Kontrolpaneler og Udvidelser, der skal kun være det der
er strengt nødvendigt for serverens drif.

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-02-02 23:50

In article <3C7D61DE.EB235CF7@niels-ebbesen.net>,
> [...]

> overflødigt fra Kontrolpaneler og Udvidelser, der skal kun være det der
> er strengt nødvendigt for serverens drif.

Open Transport er betydeligt bedre i OS 9.x, end den er i OS 8.x og det
er hukommelseshåndteringen også. Begge dele noget der er ret nyttigt på
en server.

Barberer man OS 9 ned, er det ikke meget RAM det sluger i forhold til OS
8.x.

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-02-02 22:36

In article <1f84rcs.xrjblz1iroxwsN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Skal serveren sidde på en af portene på en switch eller direkte i
> routeren ? Det er en SpeedStream 5781

Der er forresten heller ikke hul igennem til din server udefra lige nu.