COM-komponenter
Fra : Peter

Dato : 24-02-02 21:58

Hej

Kan man lave et script, der fortæller hvilke COM-komponenter der
er til rådighed på den webserver filen ligger på ?

--
Peter

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 24-02-02 22:33

"Peter" <peter@cgi-shop.dk> wrote in message
> Hej
>
> Kan man lave et script, der fortæller hvilke COM-komponenter der
> er til rådighed på den webserver filen ligger på ?

Jeps det er en klassiker
http://www.activeserverpages.dk/download/default.asp?mode=showdownload&i
d=341

--
Mogens D. Hansen
Man skal være et røvhul, for at få en skid ud af det!

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-02-02 22:54

On Sun, 24 Feb 2002 22:33:17 +0100, "Mogens Dyhre Hansen"
<mogens@REMOVEsvend-bent.dk> wrote:

Og vi "limer" lige en gang :)

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 25-02-02 18:41

Mogens Dyhre Hansen wrote in news:3c795b9e$0$56611
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> "Peter" <peter@cgi-shop.dk> wrote in message

> Jeps det er en klassiker

[snip bla. knækket URL]

Principielt vil jeg sige, at scriptet ikke gør det der ønskes. Scriptet
giver ikke flere svar end det tilsvarende "Prøv at initialisere
komponenten. Hvis det går godt, så er den til rådighed." Det er korrekt, at
det er hurtigere at anvende scriptet end manuelt at prøve at initialisere
komponenten.

Til gengæld vil jeg også sige, at fejlen ligger mest af alt i spørgsmålet,
da det ikke giver mening at spørge om, hvilke COM-komponenter man har
adgang til på en IIS. Uden at specificere spørgsmålet en hel del, så vil
det umiddelbare svar give så stort et antal komponenter, at det alligevel
er ubrugeligt ...

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Synes du også, at Britney trods alt er meget lækker - men dog
på grænsen til det kvalmende ? http://stocholm.dk/britney.txt

Fra : Jørn Andersen

Dato : 25-02-02 19:44

On Mon, 25 Feb 2002 17:41:22 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<spam200201@stocholm.dk> wrote:

>Til gengæld vil jeg også sige, at fejlen ligger mest af alt i spørgsmålet,
>da det ikke giver mening at spørge om, hvilke COM-komponenter man har
>adgang til på en IIS.

Øh, den forstod jeg ikke.
Jeg har i hvert fald flere gange haft gavn af et lignende script. Hvis
fx webhotellet skifter server el. lign., så er det meget rart hurtigt
at kunne se, om de har fået installeret alle komponenter - inden
brugerne begynder at klage.

Mvh. Jørn

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-02-02 08:37

Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> wrote in

> [...]
> fx webhotellet skifter server el. lign., så er det meget rart hurtigt
> at kunne se, om de har fået installeret alle komponenter - inden

Jamen jeg tvivler heller ikke på, at scriptet kan bruges til noget.

[lad os lige et øjeblik se bort fra nytteværdien af scriptet]

Problemet er, at scriptet ikke kan give svar på det spørgsmål der stilles.
Det rigtige script bør kunne give svar på spørgsmålet: "Hey, server -
hvilke komponenter har du installeret ?". Det eneste spørgsmål dette
script kan svare på er: "Hey, server dér, hvis jeg giver dig en liste
over komponenter, kan du så fortælle mig, hvilke af disse du har
installeret ?" ... og det er altså ikke det samme :)

Fx. kan jeg jo smække dette script sammen :

<%
option explicit
   dim objXML
       on error resume next
           set objXML = server.CreateObject("MSXML2.DOMDocument.4.0")
           if Err.number <> 0 then
               response.write "MSXML4 er ikke installeret"
           else
               response.write "MSXML4 er installeret"
           end if
       on error goto 0
%>

Jeg vil påstå, at dette kan det samme som det script Mogens postede. Vi er
enige om, at hans script nok kommer en del mere i nærheden af at svare på
spørgsmålet end mit, men funktionalitetsmæssigt er der ingen forskel på
hans script og mit.

Grunden til at jeg stejlede over spørgsmålet er, at jeg ikke rigtigt
mener, at det giver mening at spørge om de installerede COM-komponenter
på en Windows-maskine ... ALT (stort set) er jo COM i windows :)

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-02-02 11:34

On Tue, 26 Feb 2002 07:36:57 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<spam@stocholm.dk> wrote:

> [...]
>over komponenter, kan du så fortælle mig, hvilke af disse du har
>installeret ?" ... og det er altså ikke det samme :)

OK - det var *det* der var din pointe.
Og ja, vi er selvfølgelig enige om, at det er den måde scriptet
fungerer på, og at de to ting ikke er det samme.

Med en liste over de 20-30 mest almindelige/ASP-relevante komponenter
giver det dog et godt billede af, hvilke muligheder man har på den
pågældende server - for nu ikke helt at droppe scriptets nytteværdi :)

Mvh. Jørn